۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

به سوی تاسوعا و عاشورا ، راهکارهایی ساده و عملی برای تظاهراتی بزرگ

 

    راهکارهایی ساده و عملی برای تظاهراتی بزرگ!

     

    به سوی تاسوعا و عاشورا

 
کاری از گروه تحلیلگران انقلاب سبز

     

    لینک دانلود برنامه

     

    حرکت برای شکل دادن به یک کنش سیاسی موثر و ارزشمند در مراسم محرم، از فریاد های الله اکبر سبزها در روز دوم محرم شروع شد، اما وفات نابهنگام آیت الله منتظری، شور و حال دیگری به عزاداری دهه محرم بخشید و مراسم با شکوه وداع با آیت الله منتظری ، حقارت و خفت راهپیمایی فرمایشی روز جمعه را کاملا آشکار ساخت. اکنون سبزها خود را برای تظاهرات عظیم در روزهای تاسوعا و عاشورا آماده میکنند. اما باید توجه داشت که یک تظاهرات بزرگ و میلیونی، ملزوماتی دارد که باید فراهم شوند و در حال حاضر تمام پیش زمینه های لازم برای چنین کاری مهیاست.

     

    پیش از این بنا به توافقی نانوشته، مراسم اصلی سبزها به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول کرده بودند و اکنون مراسم عاشورای حسینی با شب هفت آیت الله منتظری مقارن شده است. بنابراین یک فرصت یک هفته ای برای آماده سازی و زمینه چینی یک تظاهرات بزرگ، فراهم شده است و باید در طی این مدت نیروهای سرکوب چنان فرسوده شوند که در روز موعود دیگر توان سرکوب را نداشته باشند، به موازات این امر، جذب، سازماندهی و انسجام توده های عظیم هوادار جنبش سبز، در این مدت صورت میگیرد. باید توجه داشت که تظاهرات عظیم 25 خرداد، بدون سازماندهی نبود، بلکه حاصل تجمعات خودجوش و پراکنده خیابانی سبزها بود که در هفته قبل از آن برای تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته بود. در واقع آن تجمعات و کارناوال ها، برای تظاهرات عظیم 25 خرداد، نقش تمرین و آماده سازی را ایفا کردند.

     

    اغلب ما تصور میکنیم که تظاهرات عظیم 25 خرداد، فقط ناشی از اعلام نتایج دروغین و در واکنش به تقلب بود، که البته چنین هم بود، اما نباید فراموش کرد که اصولا یک تظاهرات میلیونی بدون سازماندهی و تلاش و ممارست کافی، امکانپذیر نیست. بنا براین سبزها باید روندی را که در هفته قبل از انتخابات و در روز 25 خرداد به صورت تصادفی اتفاق افتاد، در هفت روز باقی مانده به تاسوعا و عاشورا، به صورتی آگاهانه و برنامه ریزی شده، انجام دهند تا در تاسوعا و عاشورا، تظاهراتی عظیم و تاریخی و شاید بزرگتر از تظاهرات 25 خرداد برگزار شود.

     

    اما روند دوگانه فرسایش و آماده سازی چگونه باید صورت پذیرد؟

     

    برخی معتقدند که از همان روزهای اول باید هر شب تظاهرات برپا کرد. این امر نه ممکن است و نه مفید. باید توجه داشت که روزهای اول دهه محرم، بیشتر برای آمادگی و تهیه ادوات و لوازم عزاداری و ایجاد تکایاست و از شب سوم به بعد، تدریجا حرکت هیئت های عزاداری آغاز میشود. هر هیئت و هر تکیه یا مسجد، یک جبهه جنبش سبز برای ایجاد یک جنگ و گریز محلی و فرسایش نیروی سرکوب است. برخی از هواداران مرتبا از فعالان یا رهبران میخواهند که مکانها یا مسیرهای خاصی برای تظاهرات اعلام کنند، اما این امر خلاف ساختار شبکه ای جنبش است. این قبیل اعمال (مانند کارناوالهای شبانه در ایام تبلیغات انتخاباتی) همیشه با ابتکار خود شهروندان و شبکه های اجتماعی فعال صورت میگیرد. در چنین شرایطی، نیاز جنبش، چیزی است که "رهبری خیابانی" نامیده میشود. اجازه دهید این پدیده را با ذکر یک مثال توضیح دهیم:

     

    در شب وفات آیت الله منتظری، ناگهان اعلام شد که عزاداران در میدان محسنی تجمع کنند و شمار زیادی از شهروندان هم بدون هیچ سوالی، به محل مذبور رفته و اقدام به سر دادن شعار کردند. اغلب ساکنین تهران میدانند که در جشنهای پس از برد تیم ملی، یا در شب های چهارشنبه سوری، یکی از مراکز جمعیت، میدان محسنی است. انتخاب این مکان به عنوان مرکز تجمع، سالها قبل و به صورت "خیابانی" صورت گرفته بود و بنا به ویژگی های جغرافیایی، این محل تثبیت شد.. از این نظر در شبهای آغازین، تنها رهبری خیابانی است که میتواند بهترین محل را برای انجام حرکتهای اعتراضی معین کند. اما برای یافتن این محل ها و مراکز جمعیتی و سازماندهی و تجمیع جمعیت برای تاسوعا و عاشورا، چند راهکار وجود دارد، که به طور خلاصه ذکر میشود: (مورد اول و دوم بسیار مهم هستند و توجه به این دو مورد میتواند جمعیت تظاهرات نهایی را به بیش از 4 میلیون نفر برساند)

     

    1. فعال کردن هسته ها و شبکه های محلی، خانوادگی و دوستی:

     

    بسیاری از شهروندان برای عزاداری، عادتا در یک تکیه یا محل خاص تجمع میکنند. افراد، همسایه ها و خانواده هایی که یکدیگر را میشناسند، میتوانند در اولین شب مراسم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یک شبکه موقت (یک هفته ای) ایجاد کنند. انتخاب نوع آکسیون با خود اعضا است. چرا که هر محله آداب و ارزشهای خاص خود را دارد. کافی است که آکسیون حالت تهاجمی و برهم زننده مراسم را نداشته باشد، تا سرکوب غیر قابل توجیه شود. آنچه مهم است سازماندهی ابتدایی جمعیتی است که قرار است در تظاهرات بزرگ تاسوعا و عاشورا شرکت کنند.

     

    2. اطلاع رسانی شبکه ای و تجمیع نیروها:

     

    شبکه های موقت 7 روزه ایجاد شده اند و افراد هر شب یکدیگر را در محل عزاداری ملاقات میکنند. مسلما تعدادی از آنها به اینترنت و رسانه های مستقل دسترسی دارند و اخبار جنبش سبز را دریافت میکنند. این اطلاعات به شبکه محلی وارد میشود و میتوان برای شبهای بعد، تصمیم گیری کرد. به عنوان مثال از طریق اینترنت یا با تماس تلفنی متوجه میشوید که شور و حال مراسم و میزان حضور سبزها در کدام تکیه ها بیشتر و موفق تر است و در شبهای بعد، خود را به یکی از آن محلها که مناسبتر به نظر میرسند، میرسانید. به این ترتیب دو یا چند شبکه به هم وصل میشوند. با تکرار این فرایند در شبهای بعد، سلولهای چند ده نفره محلی یا خانوادگی، به واحد های چند صد نفره تبدیل شده و در روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورا به گروه های منطقه ای چندهزار نفره تبدیل میشوند. جویبارها به یکدیگر متصل شده و رودخانه ها را میسازند و رودخانه ها با اتصال به یکدیگر، دریایی بیکران و سبز را ایجاد میکنند. به این ترتیب جمعیت میلیونی که قرار است در تظاهرات تاسوعا و عاشورا شرکت کنند، طی 5 یا 6 شب قبل از آن به طور کامل و توسط خود شهروندان سازماندهی شده اند و در روزهای تاسوعا و عاشورا، به جای این که افراد به تنهایی یا در گروه های چند ده نفره و آسیب پذیر به محل تظاهرات نزدیک شوند، در قالب جمعیت های قدرتمند چندهزار نفره به محل تظاهرات میرسند.

     

    3. طراحی هوشمندانه و مناسب آکسیونها:

     

    بسیار مهم است که بدانیم حرکتهای اعتراضی که در دهه محرم صورت میگیرد، نباید نظم و روال همیشگی مراسم را برهم بزند، این امر با واکنش منفی مردم و عزاداران مواجه میشود. به عنوان مثال، لازم نیست که در میانه عزاداری، شعار مرگ بر دیکتاتور یا شعارهای اینچنینی سر داده شود. زیرا روال عادی مراسم و آهنگ مرثیه را میشکند و در واقع نوعی حمله یا اخلال در مراسم محسوب میشود. در این شرایط پلیس به خود حق میدهد که با سبزها برخورد کند. اما اگر در زمان اوج مراسم، افرادی بدون شعار یا داد و فریاد، پوسترهایی از رهبران جنبش، آیت الله منتظری یا شهدای جنبش سبز را بر روی دست بالا ببرند، پلیس به هیچ وجه امکان حمله را نخواهد داشت، چون در این صورت نظم مراسم را برهم زده و با واکنش کل جمعیت مواجه خواهد شد. در صورتی که تهیه پوستر امکانپذیر نباشد، به صورتی ساده با نوشتن نام یک یا چند شهید روی یک برگ کاغذ میتوان همدلی و همدردی عزاداران را جذب کرد و در عین حال از اتهام اخلال در مراسم در امان بود. همچنین میتوان روی یک برگ کاغذ، شعار یاحسین/ میرحسین یا تصویری از مهندس موسوی را در دست گرفت. مهم این است که سبزها تحت هیچ شرایطی، مراسم سنتی عزاداری را مورد تهاجم قرار ندهند و حرمت مراسم مقدس عزاداری را نشکنند. در چنین مواردی، اولین شخص یا گروهی که حرکتش نظم مراسم را برهم میزند، همواره مقصر شناخته شده و مردم او را طرد میکنند و حتی ممکن است به دفاع از کسی که مظلوم واقع شده است، اقدام کنند. بنابراین در روزها و شبهای اولیه، باید هر حرکتی طبق هنجارها و رسم و رسوم عزاداری محرم باشد و برای سر دادن شعارهای سیاسی عجله نکنیم. به عنوان مثال میتوان در مسیر رفت و برگشت به محل مراسم، در گروه های چند ده نفره شعارهای جنبش سبز را سر داد.

     

    4. شعار نویسی در مسیر رفت و برگشت:

     

    شبهای محرم، امن ترین شبهای سال در ایران است. بسیاری از شهروندان هنگام بازگشت از مراسم، مسیرهای طولانی را به صورت دسته جمعی یا خانوادگی پیاده روی میکنند. این امر پوشش بسیار مناسبی برای شعار نویسی و سبز کردن تمام خیابانها و حتی کوچه های شهر فراهم می آورد. این فرصت مناسب، باید مغتنم شمرده شود و میزان شعارها به حدی باشد که زدودن یا رنگ زدن روی آن چند هفته طول بکشد.

     

    5. گفتگو و انتقال پیام جنبش سبز:

     

    شماری از آنها که در ماه های گذشته در خیابان به سبزها حمله میکردند، در حال و هوای خاص محرم در کنار سبزها به عزاداری مشغول میشوند. از این فرصت باید استفاده کرد. بسیاری از حامیان کودتا، از روی ترس (هم ترس از رهبری و دولت و هم ترس از سبزها) با کودتاچیان همراهی میکنند. افرادی که توان بحث اقناعی محترمانه و انتقال پیام جنبش را به صورتی غیر تهاجمی در خود میبینند، میتوانند از این فرصت استفاده کرده و به حامیان دولت نشان دهند که ضد مذهب و ضد خدا نیستند، به دنبال انتقام جویی و مجازات کسی نیستند و هدفی جز زندگی مسالمت آمیز برای همه ایرانیان (مذهبی یا غیر مذهبی) در دل ندارند. باید به خاطر داشت که بسیاری از حامیان سنتی حکومت، اکنون در شک و تردید به سر میبرند، بسیاری از آنها اکنون مثل حر بن یزید ریاحی اسیر شک و تردید اند و میتوان آنها را تا روز واقعه، به جبهه حقیقت وارد کرد. باید آنان را درک کرد، چرا که ترک باورهایی که ده ها سال با آن زندگی کرده اند، کار یک شب و یک هفته نیست. بسیاری از آنها از حامیان جنبش سبز "ترسانده" شده اند. اگر این ترس ریخته شود، آنها هم از حالت تدافعی و ستیز خارج شده و میتوانند ندای وجدان خود را بشنوند و در روزهای تاسوعا و عاشورا هم در کنار سبزها و در اقیانوس سبز ملت حضور داشته باشند.

     

    رسانه شمایید

     

    لینک دانلودشماره 1بیانیه با حجم کم جهت تکثیر

     

    لینک دانلودشماره 2بیانیه با حجم کم جهت تکثیر

     

    جنبش سبز ایران، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، تظاهرات بزرگ سراسری در اعتراض به ظلم و کشتار دولت نامشروع کودتا برگزار خواهد کرد. طبق اطلاعاتی که از چند روز پیش در شبکه های اینترنتی و در میان هواداران جنبش سبز رد و بدل شده است، و با توجه به درخواستهای متعدد و بهره گیری از تجارب قبلی، مسیر اصلی این تظاهرات از میدان امام حسین تا میدان آزادی خواهد بود. شهروندان و عزاداران محترم میتوانند جهت ایجاد هسته های اولیه در شمال از خیابان شریعتی و در جنوب از میدان منیریه و از طریق خیابان ولی عصر،(و دهها خیابان دیگر ) به سمت خیابان انقلاب حرکت نموده و در قالب جمعیت های بزرگ چند ده هزار نفره به تظاهرات کنندگان در مسیر اصلی میدان امام حسین تا آزادی ملحق شوند.

     

    در صورت بسته بودن حد فاصل امام حسین تا انقلاب و از انقلاب تا آزادی توسط نیروهای سرکوبگر مسیر جایگزین شماره دوم خیابان ولی عصر از تجریش تا راه آهن و در صورت بسته بودن این مسیر،مسیر جایگزین سوم خیابان شریعتی از میدان قدس تا پیچ شمیران خواهد بود.( مسیر ها در شهرستان ها نیز به زودی اعلام خواهد شد )

     

    بر این اساس از عموم هواداران تقاضا میشود، با استفاده از انواع وسایل اطلاع رسانی، به ویژه شعار نویسی با مضمون: «از امام حسین تا آزادی» نسبت به اطلاع رسانی در خصوص این تظاهرات اقدام فرمایند.

    همچنین با توجه به تقارن روز عاشورا با شب هفت حضرت آیت الله العظمی منتظری، حمل تصاویر آن مرحوم به شهروندان توصیه میشود. همچنین تکثیر و توزیع تصاویر شهدای جنبش سبز و روشنگری در خصوص جنایات دولت کودتا و حامیان آن، از جمله فعالیتهایی است که به عموم هواداران توصیه میشود.

     

    حرکت اعتراضی جنبش سبز در ایام محرم فقط به روزهای تاسوعا و عاشورا منحصر نمیشود. لازم است که در شبهای قبل از آن، فرسایش و فلج سازی نیروی سرکوب به نحو مقتضی صورت پذیرد. لذا از هواداران تقاضا میشود جهت سازماندهی و اتصال شبکه های محلی و منطقه ای، به برنامه پیشنهادی انقلاب سبز برای سازماندهی توجه فرمایند. لینک طرح: برنامه سازماندهی سبزها

     

۱ نظر:

  1. salam
    ali bood.
    ey kash account balatarin dashtam ta mitoonestam ray bedam
    thanks,

    arasp@kazemian.net

    پاسخحذف