۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

قم در آستانه جنگ مقلدان آیات

به دنبال حمله بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها

قم در آستانه جنگ مقلدان آیات
 
 

جمعی از حامیان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد روز گذشته با تجمع در قم، به بیت آیت الله صانعی حمله کردند. آنها شیشه های دفتر آیت الله صانعی را شکسته، تابلوی دفتر این مرجع تقلید شیعه را پایین کشیده‌ و عکس رهبر جمهوری اسلامی را به جای آن نصب کردند.این افراد که نزدیک به هزار نفر بودند، همچنین پوسترها و نمادهای عزاداری نصب شده به در و دیوار بیت آیت الله منتظری را پاره کردند و شیشه های حسینیه و دفتر این روحانی بلند پایه را هم شکستند. همزمان با این اتفاقات،  احمد منتظری اعلام کرد برای احتراز از صدمه خوردن مردم، مراسم سوم و شب هفت آیت الله منتظری برگزار نخواهد شد.

گروههای مهاجم روز دوشنبه هم شیشه های دفتر آیت الله منتظری را شکسته و با بالا رفتن از دیوار خانه سعید منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، که در مجاورت بیت وی قرار دارد، شیشه‌های منزل وی را هم شکسته بودند.پیشتر خانواده آیت الله منتظری از احتمال حمله به بیت این مرجع تقلید توسط لباس شخصی ها و حامیان محمود احمدی نژاد، ابراز نگرانی کرده بودند.

اعتراض هزار نفر به شعارهای میلیونها نفر

یک روز پس از حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری، نزدیک به هزار نفر از حامیان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد که خبرگزاری مهر آنها را "طلاب و مردم قمنامیده، با حمله به دفاتر آیت‌الله منتظری و آیت‌الله یوسف صانعی به حمایت از رهبر جمهوری اسلامی پرداختند. خبرگزاری نیمه دولتی فارس پیش از این خبر داده بود: "گروهی از مردم قم قصد دارند در اعتراض به شعارهایی که در جریان تشییع جنازه آقای منتظری علیه رهبر و مسئولان دولت ایران داده شد، از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی تجمع و راهپیمایی کنند".

همزمان سایت آینده گزارش داد یک مرکز خاص که روزدوشنبه به "سازماندهی تجمع خودجوش" برای لغو ختم آیت الله منتظری در مسجد اعظم و حمله به بیت ایشان و دفتر آیت الله صانعی اقدام کرده بود، روز سه شنبه  نیز با ارسال دهها هزار پیامک اقدام به برنامه ریزی تجمع خودجوش دیگری در میدان روح الله" قم کرده است.

براساس این گزارش، در پیام ارسال شده از سوی مرکز مذکور که با شماره ۳۰۰۰۷۹۵۷۰۰۱۸۶ باعنوان معاونت آموزش ارسال شده بود، آمده: "اجتماع و راهپیمایی مردم غیرتمند قم در پاسخ به جسارت های وقیحانه دیروز و استمداد از مراجع عظام/ امروز سه شنبه ساعت ۱۵و۳۰ /میدان روح الله."

پس از این زمینه چینی ها و در حالی که تلاش شده بود جمعیت بیشتری برای تجمع گرد آید، کمتر از هزار نفر از بسیجیان و لباس شخصی ها جمع شدندو به تهدید و تخریب پرداختند. "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد"، "سبز فقط سبز علی، لعنت به سبز اموی"، "رهبر اگر فرمان دهد، جان را نثارش می کنیم"، "منافق حیا کن شهر قم رو رها کن" و "مرجع آمریکایی نمی خوایم نمی خوایم"  از جمله شعارهایی بود که در تجمع دولتی دیروز سر داده شد. راهپیمایان که در ساعت 15:30 از میدان امام شروع به راهپیمایی کرده بودند سپس در مقابل بیت آیت الله منتظری و آیت الله صانعی، اقدام به سنگ پرانی و شکستن شیشه ها و پاره کردن پوسترها و پارچه های سیاه عزاداری کردند و در حالیکه نیروی انتظامی، واکنشی در مقابل این اقدامات نشان نمیداد، احمد پناهیان، سخنران این تجمع، خواهان "تخریب سنگرهای منافقین" در قم شد.

خبرگزاری فارس به نقل از پناهیان نوشته است: "كساني كه براي هفتم و چهلم اين مرحوم نقشه كشيده‌اند كه در قم برنامه‌هاي خود را دنبال كنند، با دست خود گور خود را كنده‌اند".

پناهیان همچنین گفته: "كساني كه در برابر ولايت ايستاده‌اند، سياهي لشكر آمريكا هستند و جزو ايادي آمريكا محسوب مي‌شوند".

تجمع کنندگان سپس در بیانیه ای ضمن حمله به میرحسین موسوی، مهدی کروبی، آیت الله صانعی و هاشمی رفسنجانی، جنبش سبز مردم ایران را "سبز اموی" خواندند که با حضور موسوي و كروبي و حمايت مستقيم يوسف صانعی، تشيیع جنازه آقاي منتظري را به ميتينگ سياسي مبدل كردند.

براساس ادعای این بیانیه، "هاشمی رفسنجانی در سخنان ۲۶ تیرماه و ۱۵ آذر ماه، آتش تهیه اغتشاشات را فراهم کرد و بدون پشتوانه حمایتی هاشمی رفسنجانی، افراد تاریخ مصرف گذشته‌ای چون خاتمی، کروبی، موسوی و یوسف صانعی نمی‌توانند علمدار فتنه‌گری باشند."

در این بیانیه از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواسته شده که "عدم صلاحیت مرجعیت" آیت‌الله صانعی را اعلام کند. این در حالیست که آیت الله صانعی، در فهرست مراجع تقليد معرفی شده از سوی جامعه مدرسين حوزه علميه قم قرار ندارد.

"دستگيري و محاكمه فتنه گران"، دیگر خواسته تجمع کنندگان دیروز بود.همزمان آیت  الله نوری همدانی، تنها مرجع تقلید طرفدار محمود احمدی نژاد هم گفته است که سکوت در برابر شعارهای مطرح شده در روز دوشنبه در قم جايز نيست.

حامیان رهبر، امروز نیز تجمع می کنند

تجمع دیروز حامیان آیت الله خامنه ای در حالی به پایان رسید که حامیان دولت و رهبری در تدارک یک راهپیمایی با ساماندهی نیروهای بسیج از شهرهای مختلف در شهر قم هستند. سایت رویداد گزارش داده است که نیروهای حامی آقای علی خامنه ای با همکاری فرمانداری استان قم و حمایت نیروهای شبه نظامی وابسته به سپاه، امروز،  چهارشنبه دوم دی ماه از میدان امام خمینی در قم تا محل دفتر آقایان صانعی و منتظری به راهپیمایی خواهند پرداخت.براساس این گزارش به مدارس بخشنامه شده است که دانش آموزان  را جهت حضور در راهپیمایی آماده کنند.

همزمان خبرگزاری مهراز برگزاری تجمعی در مقابل بیت آیت الله نوری همدانی، جهت تشکر از مواضع ولایی و انقلابی او داده و نوشته است تجمع کنندگان سپس به سمت دفتر رهبرجمهوری اسلامی  در قم جهت اعلام تجدید بیعت خود با مقام عظمای ولایت حرکت خواهند کرد.


اعلام آمادگی مقلدان آیت الله صانعی

حمله به بیت آیت الله صانعی در شرایطی صورت می گیرد که این مرجع تقلید بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد به حمایت از جنبش اعتراضی مردم برخاسته بود. از سوی دیگر، در حالیکه روز دوشنبه براساس اعلام بیت آیت الله صانعی، ماموران لباس شخصی از ورود این مرجع تقلید  به حرم حضرت معصومه برای برگزاری نماز میت جلوگیری کردند، او اعلام کرد: "من از سال ۱۳۳۳ شمسی در تمام تشییع جنازه‌های مراجع عظام در قم شرکت کرده‌ام و اذعان می‌کنم که تشییع پیکر پاک مرحوم مغفور آیت‌الله آقای منتظری بی‌نظیر بود، هم از نظر میزان جمعیت وهم از نظر کیفیت تشییع‌کنندگان".

همین قضایا چنان خشم حامیان محمود احمدی نژاد را برانگیخته که طی دو روز گذشته بارها به بیت و دفتر این مرجع تقلید شیعه حمله برده و طوماری امضا کرده اند که در آن نوشته شده است: "ما مردم انقلابی و طلاب حوزه علمیه قم از جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه می‌خواهیم همانگونه كه بارها در مواقع حساس به نقش تاریخی و انقلابی خود عمل كرده است نسبت به اعلام عدم صلاحیت مرجعیت شیخ یوسف صانعی اقدام كرده و شر این فتنه را از سر مسلمانان كم كند".

این امر واکنش مقلدان آیت الله صانعی را به دنبال داشته است. براساس گزارش سایت رویداد، هزاران تن از هواداران و مقلدان این مرجع تقلید در قم و دیگر شهر های ایران با تماس بها دفتر  آیت الله صانعی آمادگی خود را برای حضور و دفاع از ایشان و مرجعیت  شیعه اعلام کرده اند.

سایت نوروز نیز خبر داده است که در پی تعرض به خانه های آیت الله منتظری و آيت الله صانعی شماری زیادی از دوستداران و هواداران اين دو مرجع شيعه، شبانه برای پاسداری از حریم بیوت آنها از شهرهای اصفهان و نجف آباد راهی قم شده اند.

لغو مراسم سوم و شب هفت

در چنین فضایی احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری اعلام کرد: "برای احتراز از درگیری‌های احتمالی و صدمه خوردن مردم اعلام کرده‌ایم که مراسم سوم و شب هفت برگزار نخواهیم کرد، ولی اگر در شهرستان‌ها گروه‌هایی موفق به برگزاری مراسم شدند در آن شرکت خواهیم کرد."

مراسم ختم آیت الله منتظری در مسجد اعظم قم نیز به گفته احمد منتظری در روز دوشنبه به دلیل حضور گروهی بزرگ از لباس‌شخصی‌ها و اشغال مسجد توسط آنها بر هم خورد و این افراد نگذاشتند مراسم برگزار شود.

او به رادیو فردا گفته است: "گروهی بزرگ از لباس‌شخصی‌ها که عکس رهبر جمهوری اسلامی را به دست داشتند، با شعار «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» مجلس ترحیم آیت‌الله منتظری را بر هم زده‌اند."

احمد منتظری، حضور باشکوه و میلیونی مردم در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری، به رغم تبلیغات مسموم ۲۰ سال اخیر علیه وی را، عامل اصلی عصبانیت و اقدامات این گروه ذکر کرده است.

به گفته او، نیروی انتظامی اقدامی در جلوگیری از گروه مهاجم انجام نداد. احمد منتظری ضمن تایید حمله لباس‌شخصی‌ها به دفتر آیت‌الله صانعی، دلیل احتمالی این برخورد را اقامت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شب قبل از مراسم تشییع در بیت آیت‌الله صانعی عنوان کرده است.

سعید منتظری، فرزند دیگر آیت الله منتظری نیز اعلام کرده "اطراف منزل حکومت نظامی شده است و انواع و اقسام نیروهای نظامی و انتظامی با سپر و باتوم در آنجا مستقر شده‌اند و اجازه رفت و آمد به بیت را نمی‌دهند.

 
 
 
گروه خبری دانشجویی موج سبز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر