۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

بازتاب گسترده خبر درگذشت آیت الله منتظری در رسانه های خارجی

بازتاب گسترده خبر درگذشت آیت الله منتظری در رسانه های خارجی



بسیاری از خبرگزاری های خارجی خبر درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع ارشد تقلید شیعه را به صورت خبری و در بخشهای اصلی خودبازتاب داده اند.

محور اصلی مطالب بیشتر رسانه های خارجی نگاهی به زندگینامه آیت الله منتظری و انتقاد او از روش حکومتی ایران و البته حمایت وی از معترضین به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران بوده است.

برخی از این شبکه های خبری کلیپ های ویدیویی کوتاهی را نیز در باره زندگی آیت الله منتظری در سایت های خبری خود انتشار داده اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارشی را در خصوص درگذشت آیت الله منتظری در چند نوبت خبری خود پخش کرد و سایت انگلیسی این شبکه خبری در صفحه اول خود با عکسی از جنازه آیت الله منتظری، این خبر را در راس اخبار خود قرار داد. سایت عربی این شبکه نیز خبری در خصوص درگذشت آیت الله منتظری چاپ کرد.

این شبکه خبری به نقل از یک خبرنگار ایرانی می نویسد که در گذشت آیت الله منتظری "ضربه بزرگی" به اردوگاه اصلاح طلبان است چرا که کسی نمی تواند جای وی را بگیرد و خبر درگذشت وی، بسیاری را غمگین کرده است.

شبکه خبری سی ان ان نیز خبر درگذشت آیت الله منتظری را با عنوان "درگذشت روحانی منتقد در ایران" در راس اخبار خود قرار داد. سایت عربی این شبکه خبری نیز درگذشت این روحانی منتقد را در اخبار خود آورده است.

جنازه آیت الله منتظری

سی ان ان می نویسد که آقای منتظری شاید برجسته ترین روحانی ایرانی است که بطور آشکار از انتخابات ریاست جمهوری ایران که باعث روی کار آمدن مجدد محمود احمدی نژاد شد، انتقاد کرده است.

این شبکه خبری به نقل از مهرداد خوانساری، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات ایرانی و عربی در لندن می نویسد که "آیت الله منتظری 'خاری در پهلوی' آیت الله خامنه ای (رهبر ایران) بوده است و وی همچنین محل اتکای تمامی آنهایی بوده است که با زیاده خواهی های حکومت ایران مخالفت داشته اند."

شبکه خبری یورو نیوز نیز این خبر را در بین چند خبر اصلی خود قرار داد. شبکه خبری فرانسوی "فرانس 24" نیز خبر درگشت ایت الله منتظری را در صدر اخبار سایت خود قرار داده است.

یورونیوز می نویسد در طول سال ها آقای منتظری به طور مداوم از حاکمان ایران انتقاد و آنها را به تحمیل دیکتاتوری به نام اسلام، متهم می کرد.

سایت خبری "دویچه وله" آلمان نیز خبر در گذشت این روحانی منتقد ایران را در بین اخبار خود درج کرده است. دویچه وله می نویسد که انتقادهای وی (از حکومت) او را به یک قهرمان در بین مخالفان تبدیل کرد.

سایت خبری رادیو بین المللی فرانسه نیز خبر درگذشت آیت الله منتظری را منتشر کرده است.

هفته نامه تایم نیز خبر مرگ آیت الله منتظری را با عنوان "رهبر معنوی مخالفین ایران در گذشت" را در بین اخبار خود چاپ کرده است.

سایت اینترنتی "گاردین" چاپ بریتانیا نیز خبری را در خصوص مرگ آقای منتظری چاپ کرده و در تیتر آن از وی به عنوان آیت الله العظمی منتظری یاد کرده است.

سایت "تایمز" چاپ بریتانیا نیز این خبر را با تیتر "اصلاح طلبان ایرانی برای تشییع آیت الله منتظری جمع می شوند" منتشر کرده است.

این نشریه می نویسد که بر اساس گزارش ها پلیس امنیتی ایران در خیابان های قم حاضر شده است تا از احتمال تبدیل مراسم تشییع آیت الله منتظری به تظاهراتی در حمایت از دموکراسی جلوگیری کند.

سایت نشریه دیلی تلگراف این خبر را با عنوان "درگذشت آیت الله العظمی منتظری باعث تظاهرات (مخالفین) شده است" منتشر کرده است.

این نشریه در خبر خود می نویسد که با (اعلام خبر درگذشت آقای منتظری) دانشجویان با شعارهای طرفدار اصلاحات در دانشگاها تجمع کردند.

واشنگتن پست و نیویورک تایمز چاپ آمریکا هم از جمله رسانه های آمریکایی هستند که درگذشت این روحانی ارشد منتقد را در سایت های خبری خود پوشش داده اند.

پایان متن
گروه خبری دانشجویی موج سبز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر