۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

محاصره امنیتی شرکت ایران خودرو در پی اعتراض کارگران به کشته شدن همکاران

محاصره امنیتی شرکت ایران خودرو در پی اعتراض کارگران به کشته شدن همکاران


 جرس: در پی تصادف مرگبار ناشی از سختی فشار کار بر روی کارگران که منجر به کشته و زخمی شدن گروهی از کارگران کارخانه «ایران خودرو» شد، کارکنان آن شرکت دست به تجمعی اعتراضی زدند که به برخورد خشونت بار نیروهای امنیتیِ مستقر در محل با آنها منجر شد و طبق آخرین گزارش ها، کارخانه در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارد.


به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری، به دنبال کشته شدن تعدادی از کارگران که در اثر برخورد یک خودرو با صف کارگران روی داد، وضعیت کارخانه ایران خودرو کاملا متشنج شد.

بر اساس این گزارش و منابع خبری کارگری، مسئولین آن کارخانه یکی از کارگران شیفت شب را، که در قسمت حمل و نقل داخل کارخانه کار می کرد، با وجود بیماری شدید، مجبور به کار کردند و این کارگر پس از این که با وضعیت جسمانی بد، چند سرویس کار کرد، حدود ساعت ۱۱ و نیم سه شنبه (۵ بهمن) با خودرو خود به کارگرانی که برای زدن کارت ساعت در محل جمع شده بودند، برخورد کرده و در نتیجه بر اساس آخرین گزارش ها، چهار کارگر کشته و ۱٣ نفر زخمی شدند.


پس از این حادثه، مسئولان کارخانه بلافاصله اجساد را با آمبولانس از محل حادثه جمع کرده اند. اما کارگران جنازه یکی از همکارانشان را که سر از تن اش جدا شده بود از دست آنان گرفته و با روی دست گرفتن آن در داخل کارخانه با شعار «مرگ بر نجم الدین» (مدیر عامل ایران خودرو) تظاهرات کرده اند. در پی این حرکت، بین کارگران و نیروهای حراست درگیری ایجاد شد. حراستی ها ابتدا کارگران را از کارخانه بیرون کرده اند، اما کارگران در بیرون کارخانه دست به تظاهرات زدند. حراست درها را بسته و مانع پیوستن کارگران داخل شرکت به کارگران بیرون کارخانه شد. چندین نفر از مدیران کارخانه توسط کارگران کتک خوردند.


تجمع و تظاهرات کارگران هم در داخل و هم در بیرون کارخانه توسط نیروهای ضدشورش، که بلافاصله از تهران و کرج و جاهای دیگر به محل کارخانه آورده شده بودند، سرکوب شد.

 

تا غروب چهارشنبه کارخانه ایران خودرو در محاصره کامل نیروهای ضدشورش گزارش شد و حتی به سرویس هایی که کارگران شیفت صبح را به کارخانه می آورده اند گفته شده است که آن ها را به خانه هایشان برگردانند زیرا کارخانه تعطیل است و عزای عمومی اعلام شده است.

همچنین از اوایل صبح هیچ کارگری را به داخل کارخانه راه نداده اند و برخی از کارگرانی نیز که از دیشب در کارخانه محبوس شده اند هنوز نتوانسته اند بیرون بیایند.

خبرگزاری کار ایران - ایلنا - وقوع این حادثه را تایید کرده و نوشته است "انحراف یک کامیون هووو حامل بار در محوطه کارخانه ایران خودرو منجر به کشته شدن کارگران و مصدوم شدن تعداد دیگری شده است."

و جهان نیوز نیز در گزارشی، از تجمع کارگران ایران خودرو در مقابل دفتر مدیرعامل شرکت خبر داد و فاش کرد که: مدیران شرکت برای منتشرنشدن اخبار داخل ایران خودرو امروز را برای تمام کارگران ستادی ایران خودرو و شرکت های تابعه تعطیل اعلام کرده و سرویس ها هم به دنبال کارگران نرفته اند.

بر اساس این گزارش، دکتر فولادی پزشک معالج اورژانس در این باره گفت: در ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته (سه‌شنبه) امدادگران شیفیت اورژانس از طریق تماس شهروندانی در جریان حادثه تصادفی در بلوار ایران خودرو مابین جاده مخصوص و جاده قدیم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: امدادگران با حضور در صحنه حادثه دریافتند که یک دستگاه کامیون متعلق به شرکت ایران خودرو با پرسنل ایران خودرو که در محل سرویس ایستاده بودند، برخورد کرده که این حادثه چهار کشته بر جای گذاشته است.

یک منبع آگاه در ایران خودرو نیز گفت: رویه ای که ایران خودرو در سال های اخیر و به دلایل نامعلوم در پیش گرفته نشان می دهد که مسئولان این شرکت به بهانه افزایش تولید، کارگران را مجبور به کار در روزهای تعطیل رسمی کشور از جمله در روزهای اربعین و تاسوعای حسینی کرده اند. اقدامی که هم از نظر شرعی و هم ازنظر قانونی به نظر خلاف می رسد. و حادثه ای که شب گذشته در ایران خودرو رخ داد ناشی از همین نوع نگاه به کارگران بوده و نشان می دهد که مسئولان ایران خودرو به کارگر صرفا به عنوان یک عامل تولید نگاه کرده و برای وی ارزش انسانی قائل نیستند.



--
سبز مي مانيم، تا هميشه

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم

بسپاریم بر سنگ مزارمان تاریخ نزنند؛ تا آیندگان ندانند بی‌عرضگانِ این برهه از تاریخ ما بوده‌ایم
(دکتر فاطمی)
راي سبز من اسم سياه تو نبود!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر