۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

از 16 آذر: گزارش‌ها از بازداشت‌هاي گسترده در تهران

از 16 آذر: گزارش‌ها از بازداشت‌هاي گسترده در تهران


?ui=2&view=att&th=1256c69a6f19dc8d&attid=0.1&disp=attd&realattid=ii_1256c69a6f19dc8d&zw

بي بي سي : شاهدان عيني مي گويند كه مأموران امنيتي و انتظامي ايران در روز دانشجو تعداد زيادي از دانشجويان و تجمع كنندگان معترض را بازداشت كرده اند.


يك شاهد عيني به بي بي سي فارسي گفت كه بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) شاهد بوده است كه ده ها دانشجوي بازداشت شده دانشگاه اميركبير تهران توسط پنج اتوبوس كه ظاهرا به نيروي ويژه پليس تعلق داشته، از اين دانشگاه به مكان ديگري منتقل شده اند.

او گفت كه حدود ساعت ۳ بعد از ظهر در خيابان ولي عصر، جلوي در ورودي دانشگاه اميركبير حدود ۱۰۰ مأمور ويژه پليس و تعداد زيادي از مأموران "لباس شخصي" را ديده است كه به هنگام خروج اتوبوس هاي مذكور، از ورودي دانشگاه محافظت مي كرده اند.


اين شاهد عيني گفت كه پس از خروج اتوبوس ها و كاسته شدن از تعداد مأموران ويژه مستقر در محل، ميان گروهي از معترضان و مأموران باقي مانده درگيري رخ داد.

شاهد عيني ديگري به بي بي سي فارسي گفت كه در خيابان مظفر، در نزديكي دانشگاه‌هاي تهران، اميركبير، دانشگاه آزاد و هنر، رديفي از وانت هاي نيروي انتظامي را ديده كه يكي از آنها پر از بازداشت شدگان بوده است.

به گفته او، روي سر اين بازداشت شدگان با كيسه هاي سياه پوشيده شده بود.

دانشجويان دانشگاه هاي مختلف در سراسر ايران و گروهي از هواداران جنبش اعتراضي ايران موسوم به "جنبش سبز" كوشيدند با استفاده از مراسم روز دانشجو (كه هر سال در روز ۱۶ آذر در دانشگاه هاي ايران برگزار مي شود) اعتراضات خود را مطرح كنند.

مقامات نيروي انتظامي از قبل هشدار داده بودند كه با تجمع هاي اعتراضي در خارج از دانشگاه ها "به شدت" برخورد خواهند كرد.
درگيري در دانشگاه ها

بر اساس گزارش ها از ايران، از صبح روز ۱۶ آذر نيروهاي امنيتي و انتظامي در اطراف دانشگاه ها و خيابان هايي كه معمولا تجمع هاي اعتراضي در آنها برگزار مي شد، حضور يافتند و تلاش كردند كه مانع از شكل گيري تجمع ها شوند.

اين گزارش ها حاكي است كه مأموران براي متفرق كردن معترضان در تهران، در مواردي از گاز اشك آور و تيراندازي هوايي استفاده كرده اند.

همچنين به گفته شاهدان عيني، در داخل بعضي دانشگاه هاي تهران هم درگيري هايي رخ داد.

يكي از دانشجويان دانشگاه تهران به بي بي سي فارسي گفت كه تعداد زيادي از نيروهاي بسيجي از صبح روز ۱۶ آذر در داخل دانشگاه تهران حضور يافته بودند و مانع از حركت دانشجويان معترض به سوي درهاي خروجي دانشگاه مي شدند.

به گفته او افراد بسيجي ابتدا دانشكده فني دانشگاه تهران را در تصرف داشتند، اما دانشجويان معترض توانستند پس از مدتي درگيري، در اين دانشكده مستقر شوند.
شاهدان عيني از بروز ناآرامي در نقاط مختلف شهر تهران از جمله در ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، خيابان كارگر، ميدان ولي عصر، بلوار كشاورز، خيابان كريمخان زند، خيابان ولي عصر، خيابان سميه و خيابان فاطمي خبر داده‌اند.

به گزارش وبسايت بازتاب، "نيروهاي لباس شخصي" در اين درگيري از گاز اشك آور و دستگاه وارد كننده شوك الكتريكي استفاده كردند.

برخي شعارهاي دانشجويان معترض اين ها بود: "يا حسين، مير حسين"، "زنداني سياسي آزاد بايد گردد"، "ايران شده بازداشتگاه، اوين شده دانشگاه"، "نداييم، سهرابيم، ما همه يك صداييم"، "بسيجي حيا كن، دانشگاه را رها كن".

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) هم از برگزاري نشست بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در تالار شهيد چمران (دانشكده فني) اين دانشگاه خبر داده و نوشته است كه در اين نشست اين شعارها داده شد: "ما همه سرباز توايم خامنه اي، گوش به فرمان توايم خامنه اي"، "مرگ بر انگليس"، "مرگ بر اين سه نوكر ابليس، منافق و آمريكا و انگليس" و "دانشجو بيدار است، از آمريكا بيزار است".

در اين حال يك شاهد عيني ديگر به بي بي سي گفت كه دانشجويان معترض در دانشگاه اميركبير تهران، يكي از درهاي اصلي اين دانشگاه را (در خيابان ولي عصر) شكسته اند تا راه ورود معترضان از خارج دانشگاه باز شود.

به گفته او، كمي بعد پليس ضد شورش اين در را دوباره مسدود كرد.
درگيري بيرون از دانشگاه

همزمان، چند خبرگزاري خارجي و همچنين پيام هاي منتشر شده در سايت هاي اينترنتي از برخورد ماموران امنيتي با تظاهركنندگان در اطراف دانشگاه تهران خبر داده اند.
تجمع‌هاي اعتراضي در دانشگاه‌هاي مختلف سراسر ايران، از جمله در تهران، مشهد، شيراز، همدان، سنندج، ساري و كرمان گزارش شده است

بنا بر اين گزارش ها، نيروهاي دولتي براي متفرق كردن تظاهركنندگاني كه عليه دولت شعار مي دادند، به پرتاب گاز اشك آور و تيراندازي هوايي در ميدان انقلاب دست زده اند.

خبرنگاران رسانه هاي خارجي در ايران از تهيه گزارش از سطح شهر تهران در روزهاي ۱۶ و ۱۷ آذر منع شده اند و ارتباطات اينترنتي و تلفن همراه اين شهر هم دچار اختلال است.

با اين حال گزارش هايي از تجمع دانشجويان معترض در دانشگاه اميركبير، دانشگاه شريف، علم و صنعت، علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد، خواجه نصير (واحد سيدخندان و واحد ميدان ونك)، دانشگاه هنر در تهران و دانشگاه هايي در مشهد، شيراز، كرمان، همدان، ساري، سنندج و اصفهان منتشر شده است.

وبسايت "خبرآنلاين" از مشهد گزارش داده است كه جلسه "تريبون آزاد" دانشگاه فردوسي اين شهر كه با حضور نماينده نهاد نمايندگي ولي فقيه در اين دانشگاه برگزار مي شد، با شعارهاي "تند" دانشجويان معترض همراه شد.

بر اساس اين گزارش، دانشجويان معترض دانشگاه فردوسي پس از اين جلسه در محوطه دانشگاه تجمع كردند كه نهايتا "با پخش گاز اشك آور به اتمام رسيد".

وبسايت "خبرآنلاين" صبح روز دوشنبه هم از رها شدن بادكنك هاي سبز توسط دانشجويان دانشگاه شريف در تهران خبر داده و نوشته بود كه "مأموران نيروي انتظامي امور را تحت كنترل دارند و رفت و آمد مردم ادامه دارد".

يك ويديوي منتشر شده در وبسايت "يوتيوب" فائزه هاشمي، دختر اكبر هاشمي رفسنجاني را در ميان دانشجويان معترض در مركز تحقيقات دانشگاه آزاد در پونك نشان مي دهد.

پایان متن

16 آذر را هم سبز کردیم. دیکتاتوری بار دیگر لرزید. همه دانشگاههای ایران در این روز یکصدا آگاهی و حضور خود را به رخ آنهایی کشیدند که در خیال خام خستگی ملت ایران و در راس آن، دانشجویان بودند. از این امتحان آزادی خواهی نیز چندین میلیون دانشجوی ایرانی سربلند بیرون آمدند. تمام تهدیدها، ارعابها، شکنجه ها، تجاوزها و اعترافات نمایشی در این روز بی اعتبارتر از همیشه شدند.

ای کاش کسی صدای آرام این ملت نجیب را قبل از این که دیر شود، می شنید. ای کاش دانشجویی ایرانی به خاطر این همه گذشت و ایثار خود تندیس فداکاری می گرفت نه اینکه عده ای به خیال خام خاموش کردن صدای ملت، با توم بدست به جان آنها می افتادند.

آفرین به این همه آگاهی و احساس مسئولیت.

مرگ بر دیکتاتور

همه با هم پیش به سوی محرم سبز با شعار یا حسین

گروه خبری دانشجویی موج سبز


--
همه با هم پیش به سوی محرم سبز



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر