سید محمد خاتمی: امام و انقلاب را وجه المصالحه نکنیم
جنبش راه سبز (جرس): سید محمد خاتمی تاکید کرد که امکان ندارد مردم و دانشجوی ایرانی به امام خمینی اهانت کند، وی همچنین اعتراضکردن را عین وظیفه دینی و انقلابی دانست و از حاکمان خواست که به اعتراضهای مردم توجه کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در جمع شورای احزاب اصلاح طلبان فارس، گفت: فکر میکنم کل ملت ایران به جز عدهای معدود و عدهای آدم ناراحت، ناراضی و بیمار و منحرفی که انقلاب ما همه امتیازات آنها را گرفت ؛به انقلاب اسلامی افتخار می کنند و امام را به عنوان محور و مدار انقلاب و مظهر ایمان و آزادگی خود بزرگ می دارند و امروز هم ما می گوییم ملاک و معیار برای اصلاح امور و دستیابی به آرمان هائی که ملت ما داشته است خود انقلاب؛راه و رهنمودهای امام و موازین قانون اساسی و مطالبات درست مردمی است که در جریان انقلاب به رهبری حضرت امام داشتند.
وی با اشاره به مسائل چند ماهه اخیر گفت: گفت:«کسانی اعتراضات و مشکلاتی داشتند و متاسفانه به جای اینکه با آنها برخورد منطقی شود، حرفها گوش داده شود تا اگر حرف درست و حسابی است قبول کنند و در مقابل آن تسلیم شوند و اگر نیست مردم را قانع کنند، متاسفانه در مقابل مردمیترین اعتراضات نسبت به مسائل اخیر برخوردهای خشونتآمیز شد که آثار آن را میبینیم.
وی تصریح کرد: مردم ما مگر چه چیز میخواستند و چه میخواهند؟اصلاحات مگر جز در این مسیر خواست و مطالبات تاریخی مردم حرکت می کرده و می کند؟من این را قبول ندارم که مطالبات مردم فراتر از آن چیزی است که در انقلاب ما بود؛اگر اعتراضی هست که چرا ما از آن معیارها عقب افتادیم یا انحراف پیدا کردیم.
رئیس بنیاد باران با اشاره به فصل سوم قانون اساسی گفت:این فصل را بخوانید، ببینید قانون درباره حقوق ملت چه گفته است؟ ما می گوییم اینها نباید نادیده انگاشته شود و کسانی که از آن دفاع می کنند؛ مورد فشار و جفا قرار میگیرند.
سیدمحمد خاتمی افزود: انتقادی که میکنیم بر اساس همین معیارهاست، مردمسالاری در متن انقلاب بوده، خواست مردم بوده، امام آنرا قبول کرده، در قانون اساسی آمده و مساله مردمسالاری دینی را بنده مطرح کردم حالا اینکه عدهای بیایند بگویند اصلا مردمسالاری با دین سازگار نیست!این ضد خط امام و قانون اساسی ماست.
رئیسجمهور سابق کشورمان یادآور شد:یک عده دیگر هم که بگویند مردمسالاری دینی اما به نام دین، ابتداییترین و بدیهیترین مسائلی که در متن مردمسالاری است زیر پا گذاشته شود، این هم غلط است.
وی با بیان اینکه کسی که از اصول و آرمانها دفاع میکند طرفدار انقلاب است، گفت: او طرفدار انقلابی که همسو با خواست مردم است و مگر خواست مردم این انقلاب را بوجود نیاورد؟
رئیس دولت اصلاحات افزود:به صراحت بگویم مردم ما به چارچوبهای قانون اساسی،به اساس و معیارهای آرمانهای انقلاب اسلامی و به شخص امام احترام میگذارد وامکان ندارد مردم ما و دانشجوی ما به امام خمینی(رض) اهانت بکند.
خاتمی همچنین اظهار داشت:اتفاقا ما میگوییم راهی که وجود دارد ساختار شکنی نیست، اصلاح ساختار بر اساس معیارهایی است که در خط امام و راه ایشان و قانون اساسی وجود دارد است، ما حق داریم اعتراض کنیم اگر انحرافی در این زمینه ببینیم.
وی با تاکید بر اینکه اعتراض کردن عین وظیفه دینی و انقلابی ماست، تصریح کرد:حاکمان باید به این اعتراضها توجه کنند، اگر مردمسالاری را قبول دارند، برخورد خشن با اعتراضات راهحل مساله نیست چرا که این برخوردها سبب و زمینهساز میشود که عدهای کارهایی انجام دهند که ما هم نمیپسندیم و این مسائل ناخوشایند ثمره کار افرادی است که این برخوردها، دستگیریها و بازداشتهای نادرست را انجام می دهند و نسبتها و تهمتها نابجا به چهرههای خدوم و مردمی می زنند.
رئیسجمهور سابق کشورمان افزود:امام و انقلاب را وجه المصالحه نکنیم.نگوییم به نام انقلاب میزنیم، میکوبیم،نیاییم حرمتشکنی کنیم، امام را هم وجه المصالحه قرار دهیم برای اینکه بتوانیم کسانی را که نمیپسندیم با آنها بر خورد تندتر انجام دهیم.
خاتمی ادامه داد:«مردم و دانشجویان ما امام و نظام را قبول دارند، در چارچوب قانون اساسی می خواهند عمل کنند و ما هم جز این حرفی نداریم،معتقدیم اگر انحرافی وجود دارد که دارد بر اساس همین معیارها باید اصلاح شود.»
وی سپس گفت:«ما همه به خصوص حکومت را فرا میخوانیم به بازگشت به همین موازین، به حرمت انسان، به رعایت حقوق انسان، به تلاش برای اعتلای این کشور.»
خاتمی اظهار داشت:«آیا اگر ما بگوییم روش مدیریتی که در کشور ماست با مصالح کشور با ثروتمند شدن کشور سازگار نیست، با عدالتی که همواره شعار آن را دادهایم سازگار نیست با حیثیت و حرمتی که ما باید در منطقه داشته باشیم سازگار نیست، آیا بیان کردن این سخنان و دعوت به رعایت قانون اساسی و توجه به خواستهای مردم معنایش براندازی و لطمهزدن به نظام است؟»
رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:آیا رفتارها و سیاستهایی که چهره انقلاب و نظام ما را کدر می کند و با مردم برخورد دارد زمینه ساز یاس مردم بخصوص نخبگان و جدا شدن از نظام و حکومت نیست؟آیا همین امور کمک به براندازی نمیکند؟
رئیس بنیاد باران افزود: البته بنده آنقدر سخاوتمندانه نمیخواهم نسبت براندازی به کسانی که ما نمیپسندیم و با ما مشکل دارند بدهم؛ هرچند وقتی آن طرف با اینهمه گشادهدستی هر کس را که نپسندید،به سادگی تهمت بزنند، فحش بدهند، بدگویی کنند و بدتر اینکه بازداشت کنند، تحت تعقیب قرار دهند، پروندهسازی کنند وفتنهگر و برانداز معرفی کنند؛ باید مردم روشن شوند که کدام روشها و رفتارها نتیجهاش تضعیف نظام و لطمه دیدن جمهوری اسلامی است و من یادآور میشوم که این برخوردها برای حکومت و قوه قضائیه خوب نیست، صرفنظر از اینکه ستم از سوی هر کس باشد نارواست.
سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه«اعتراض کردن به ستم، وظیفه دینی و انقلابی و ملی ماست»، اظهار داشت:«معیارهای ما روشن است، حرفهای ما اساسی است، اگر منظور این است که ملت ما از این معیارها و اصول دست بردارند به نظرم دست بر نخواهند داشت و بهتر این است کسانی که از این معیارها و اصول انحراف پیدا کردهاند به راه درست بازگردند و به آزادی گروهها، آزادی بیان و هزینه نداشتن انتقاد در جامعه تن دهند.
رئیس دولت اصلاحات خاطر نشان کرد:اگر در جامعهای به دلیل انتقاد کردن از حکومت و دولت به دلیل اعتراض به مسائلی که ملت احساس میکند انحراف است بخواهند انگ بزنند و هر عنوانی که این انتقادکننده بدهند نه عادلانه است و نه مردمسالارانه،ما روی محورهای انقلاب، امام و قانون اساسی باید حرکت کنیم و باید بدانیم انحراف از اینها ما را به جایی خواهد رساند که همه زیان خواهند کرد.
--
همه با هم پیش به سوی محرم سبز
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر