۱۳۹۰ آذر ۱۴, دوشنبه

دومین ساگرد عاشورای خونین؛ قاتلان آزاد و خانواده ها در عذاب

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


مسیح علی نژاد
  جرس:در آستانه  دومین ساگرد کشته شدن شهروندان معترض راهپیمایی عاشورای ۸۸ برخی از خانواده های این کشته شدگان می گویند که دستگاه قضایی کشور هرگز خود را پاسخگوی وضعیت پرونده قضایی این کشته شدگان نمی داند و آنها ترجیح می دهند دیگر به دادگاه مراجعه نکنند.

 مسیح علی نژاد

 

شهرام فرج زاده، شبنم سهرابی و شاهرخ رحمانی سه جان باخته ای هستند که خودروی نیروی انتظامی از روی آنها رد شد و فیلم مربوط به صحنه ی جان باختن آنها در اینترنت منتشر شد اما مقامات رسمی جمهوری اسلامی هیچگاه مسئولیتی در زمینه جان باختن این معترضان و شناسایی قاتلان آنها نپذیرفته اند.

 

امیر ارشد تاجمیر، مصطفی کریم بیگی، علی موسوی حبیبی، جهان بخت پازوکی، شاهرخ رحمانی، مهدی فرهادی راد و علی راسخی نیا ، دیگر جان باختگان روز عاشورا هستند که خانواده های آنها هم یا سکوت کرده اند و یا می گویند پیگیری های قضایی آنان هیچ نتیجه روشنی نداده است و هنوز قاتلی معرفی نشده است و تنها برخی از آنها هنوز امید دارند که دستگاه قضایی قاتلان را معرفی کند.


برادر شاهرخ رحمانی نیز می گوید یادآوری آن خاطرات تلخ عاشورا برایش خوشایند نیست و مایل نیست در این مورد سخنی بگوید.


مادر شبنم سهرابی می گوید از این پس دیگر به دادگاه مراجعه نخواهد کرد. او پیگیری های قضایی را بی فایده می داند و می گوید به من گفته اند دیه بگیرید اما من با خون فرزندم معامله نمی کنم.


مادر علی موسوی حبیبی تنها به گفتن این جمله بسنده می کند که: وقتی رییس قوه ی قضاییه می گوید بعد از انتخابات تنها یک نفر کشته شده است ما شکایت به کجا ببریم؟ از کی شکایت کنیم. فایده اش چیست؟


مادر مصطفی کریم بیگی هم از نهادهای بین المللی مدد خواسته است تا آنها را در شناسایی قاتلان یاری کند.


خانواده مهدی فرهادی نیز تنها به گفتن اینکه خودشان مراسمی را برای این جانباخته ی روز عاشورا برگزار خواهند کرد می گویند که بیشتر از این مایل نیستند سخنی بگویند.


خانواده ی یکی از کشته شدگان عاشورا می گوید دلیل سکوت ما روشن است چون قاتلان فرزندان ما هنوز آزاد هستند و این ما هستیم که باید بعد از هر حرفی که می زنیم عذاب بکشیم. به خدا واگذار کردیم و می دانیم که مردم خودشان هم یک روز پاسخ این ظلمی که ما شده است را می دهند. همه می دانند چه شد اما این روزها می ترسند حرفی بزنند و بلایی سرشان بیاید.


پیگیری قضایی بی فایده است


خواهر شهرام فرج زاده می گوید که رفتارها با خانواده ها توهین آمیز است و آنها ترجیح می دهند دیگر به دادگاه نروند.

 

راحله طارانی فرج زاده، خواهر شهرام فرج زاده در این مصاحبه می گوید: سال گذشته به خانواده ام اجازه برگزاری مراسم ندادند . حتی یک صندلی برای آن قسمتی که قرار بود مراسمی برگزار شود، گذاشته بودند گفتند همان را هم باید بردارید و فکر نمی کنم امسال هم اجازه بدهند.

 

وی در مورد مواجهه ی مسئولان با خانواده و دختر خردسال شهرام فرج زاده با بیان اینکه چنین توقعی از اینها خنده دار است می گوید: اولش فکر می کردیم ما نباید از قاتلان دیه بگیریم. اما بعدها برخی ها به ما گفتند اگر دیه ای که مسولان می خواهند بدهند را قبول کنید این به معنای این است که آنها قبول کرده اند که برادرم را کشته اند اما اینها رذل تر و غیر انسان تر از آن هستند که مسولیت کارشان را بپذیرند. هیچ مسئولیتی نپذیرفتند و هیچ توجهی به خانواده اش و دختر خردسالش نشان ندادند. حتی ما پیگیر شدیم که یک بیمه ای برادرم داشت را برای فرزند خردسالش در نظر بگیریم حتی حاضر نشدند همکاری کنند ما این بیمه را برای دختر خردسالش تهیه کنیم.

 

خواهر شهرام فرج زاده در مورد برخورد مسولان قضایی چنین توضیح می دهد: برخورد شان خیلی توهین آمیز بود و هر دفعه یک چیزی گفتند. یکبار گفتند یک پژوی مشکلی دزدیده شده به شهرام زده است. هر دفعه نگاه عاقل اندرسفیه می اندازند، پوزخند می زدنند مدت هاست که خانواده دیگر پیگیر پرونده قضایی نیستند.


برای ما دیه بریده اند


همسر محمدعلی راسخی نیا اما هنوز به مسولان امید دارد و میگوید مسئولان در حال رسیدگی پرونده ی همسرم هستند و ما را تنها نگذاشته اند.

 

وی با بیان اینکه این روزها که هیات های عزاداری در شهر برگزار است جای خالی همسرش را بیشتر از همیشه احساس می کند، می گوید: برای ما از این ایام خاطره بدی به جا مانده است و این روزها که التهاب ما زیاد است و همیشه چهره ی درد کشیده شان جلوی چشم های ماست.


وی در عین حال می گوید: توصیه ام به همه ی جوانان این است که ناسنجیده قدمی بر ندارند. باید ببینند آیا قدمی که بر می دارند و کاری که می کنند به صلاح شان است. جوانان باید در نظر بگیرند کسانی که در داخل هستند دلشان بیشتر برای کشور می سوزد تا کسانی که خارج از ایران شعار می دهند.


وی با بیان اینکه یاد آوری روز عاشورا خیلی برایم اذیت کننده است در مورد پیگیری های قضایی و واکنش مسولان می گوید: الحمدالله پیگیری های ما در جریان است و برای ما دیه بریده اند. هوای ما را دارند و نمی گذارند ما اذیت شویم.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر