۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

آیا فشارهای متهمان اصلی، پرونده مرگ دکتر پوراندرجانی را مختومه خواهد کرد؟

علی‌رغم وجود شواهد و قراین متعدد مبتنی بر قتل شاهد کهریزک:

 

    آیا فشارهای متهمان اصلی، پرونده مرگ دکتر پوراندرجانی را مختومه خواهد کرد؟

     

    4:08 عصر یک‌شنبه، 1 آذر 1388

     

    موج سبز آزادی: با گذشت قريب دو هفته از مرگ پرابهام یکی از مهمترين افراد شاهد جنايات بازداشتگاه كهريزك‌، بازهم بر شواهد این پرونده افزوده شده است. درحالی كه همه شواهد و قراين و اظهارات دوستان و خانواده مرحوم پوراندرجانی، احتمال خودكشی اين شاهد جنايات كهريزك را رد می‌كنند‌، مسئولان بازداشتگاه كهريزك كه در واقع با شهادت اين پزشك وظيفه باید در جایگاه متهم در دادگاه حاضر می‌شدند، بر خودكشی وی اصرار دارند.

     

    اصرار سروری و احمدی‌مقدم دو تن از متهمان اصلی شكنجه‌گاه كهریزك‌، بر سناریو خودكشی در حالی صورت می‌گرد كه پیش از این «رضا‌قلی پوراندرجانی»‌ پدر دکتر رامین‌ در مصاحبه با رادیو فردا ضمن اشاره به گفتگو تلفنی شب قبل از مرگ فرزندش با وی‌، به شدت خودكشی فرزندش را تكذیب كرده و گفته بود: "پسرم کاملا سرحال بود و هیچ‌گونه علائمی حاکی از اینکه قصد خودکشی داشته، در او دیده نمی‌شد." دو تن از دوستان دكتر پوراندرجانی كه در روزهای پیش از مرگ وی با او به صورت تلفنی و اینترنتی صحبت كرده‌اند نیز در گفتگو با سایت روزآنلاین‌، سناریو خودكشی وی را به شدت تكذیب می‌كنند.

     

    یکی از دوستان نزدیک رامین پوراندرجانی در تماس با روز متن ای‌میل یک شب قبل از مرگ وی را در اختیار قرار داده است. در این نامه الکترونیکی، رامین پوراندرجانی خطاب به این دوست و همکلاسی خود نوشته است که "به شدت تحت فشار قرار دارد" و از بازداشت "چند روزه"خود خبر داده است. دریافت‌کننده این ایمیل در عین حال می‌گوید: "رامین در این نامه از ما خواسته بود تا اگر کار خاصی در تهران و یا تبریز داریم به او بگوییم و قاعدتا فردی که قرار است فردا خودکشی کند چنین وعده‌ای به دوست خود نمی‌دهد".

     

    وی همچنین از درخواست رامین از دیگر دوستانش مبنی بر «‌فاش نشدن درد‌دل‌هایش که احتمال افزایش فشار‌ها را بیشتر می‌کند» خبر داد و افزود: "آیا فردی که قصد از بین‌بردن خود را دارد عقلانه است برای فشارهای آینده ناشی از مطرح کردن وضعیت خود با دوست‌اش نگران باشد؟" یکی دیگر از دوستان رامین پوراندرجانی در گفت‌و‌گو با روز از «ابراز ناراحتی شدید رامین از فشارهای امنیتی» سخن گفته است. وی می‌گوید:

     

    "بر اساس گفته‌های خود رامین، دو مامور امنیتی که خود را وابسته به بیت رهبری معرفی کرده‌بودند با وی قرار ملاقاتی ترتیب می‌دهند که طی آن از رامین می‌خواهند بدون ترس تمامی مطالب خود در مورد کهریزک را برای گزارش به رهبری برای آنان بازگو کند. رامین نیز مطالبی را برای این دو نفر بازگو می‌کند. بر اساس گفته‌های رامین، از فردای این ملاقات تلفن‌های تهدید‌آمیزی به وی شروع می‌شود."

    پیش از این نیز موج سبز آزادی و نوروز در گزارش‌های متعددی از نگرانی شهید پوراندرجانی و خانواده‌اش نسبت به عدم امنیت جانی وی خبر داده بودند. مادر مرحوم پوراندرجانی از عدم امنیتی جانی فرزندش به دكتر روح‌الامینی‌، پدر شهید محسن روح‌الامینی هشدار داده بود.

     

    سكته قلبی هنگام خواب یا خودكشی به شیوه اعلام نشده!؟

    این نكته مهم كه مسئولان بهداری نیروی انتظامی در ابتدا علت مرگ را سكته قلبی هنگام خواب اعلام كرده‌اند با ادعای احمدی مقدم مبنی بر خودكشی مرحوم پوراندرجانی به هیچ وجه همخوانی ندارد‌، خصوصا آنكه تا‌كنون احمدی‌مقدم اعلام نكرده كه به چه نحو این پزشك وظیفه كهریزك خودكشی كرده است. صرف ادعای پیدا‌شدن وصیت‌نامه كه به هیچ وجه مورد تایید خانواده وی قرار نگرفته است‌، آن‌هم از طرف فردی كه خود یکی از متهمین اصلی این پرونده است به هیچ‌وجه نمی‌تواند سناریو خودكشی را قابل پذیرش نماید‌.

     

    نكته مهم دیگر در این پرونده‌، تغسیل و تكفین جنازه این شهید در تهران و بدون اطلاع و حضور خانواده متوفی و مخالفت با تغسل مجدد و كالبدشكافی جنازه در تبریز است. برگزاری مراسم تدفین با عجله و درشرایط به شدت امنیتی نیز احتمال قتل این مرحوم را تایید می‌كند. مساله‌ای كه به تنهایی برای رد سناریوی خودكشی مطرح شده از طرف متهمان به قتل دكتر پوراندرجانی كافی است.

     

    سكوت نمایندگان مجلس و اظهار نظر سروری‌، متهم دیگر جنایات كهریزك

    نكته ابهام برانگیز دیگر این پرونده استعفای ناگهانی كاظم جلالی و اخراج الیاس نادران از كمیته ویژه حقیقت‌یاب مجلس است. نكته‌ای كه همراه با سكوت علی‌لاریجانی و بروجردی در مورد پرونده كشته‌شدن شاهد جنایات كهریزك و اظهارات سروری‌، یكی از موسسان بازداشتگاه كهریزك‌، در تلاش برای قابل پذیرش کردن سناریو خودكشی مرحوم پوراندرجانی، ارزیابی می‌شود.

     

    سكوت عجیب برخی دیگر از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت مانند علی مطهری‌، احمد توكلی و حمیدرضا كاتوزیان كه پیش از این در مورد جنایات كهریزك موضعگیری‌های متعددی داشتند و نسبت به عدم قرائت گزارش كمیته ویژه معترض بودند‌، این گمانه‌زنی را كه مقامات امنیتی نمایندگان مجلس را از اظهار نظر در مورد ابهامات مرگ مشكوك دكتر پوراندرجانی منع كرده‌اند، تقویت می‌كند.

    خصوصا آنكه مرحوم رامین پوراندرجانی پیش از این در جلسه با برخی از نمایندگان عضو كمیته ویژه و كمیسیون امنیت‌ملی مجلس‌، علت شهادت محسن روح‌الامینی را شكنجه‌های شدید و غیر‌انسانی اعلام كرده بوده است و در مورد جزئیات بدرفتاری‌های اعمال شده در كهریزك نیز شهادت داده بود. در آن جلسه و در دیدار با دو نفری كه خود را نمایندگان بیت‌رهبری معرفی كرده بودند، دکتر پوراندرجانی نسبت به عدم امنیت جانی‌اش نیز هشدار داده بوده است.

     

    احمدی‌مقدم، مسئول اصلی جنایات كهریزك به دنبال سناریو‌نویسی

    گفتنی است در 18 مرداد، حمید‌رضا کاتوزیان عضو کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی جنایات كهریزك‌، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده ناجا را مسئول وقایع کهریزک دانست و با انتقاد شدید از اظهارات دروغ احمدی‌مقدم گفت: "اینكه می‌گویند ما اطلاعی از این مسائل نداشته‌ایم درست نیست. براساس بررسی‌های ما گزارش‌های روزانه‌ای به این مسوولان داده شده‌، از این رو رفتارهای خودسرانه در بازداشتگاه‌ها را خیلی بعید می‌دانم."

     

    در حالی احمدی‌مقدم با مطرح‌نمودن مجدد مساله بیماری كشته‌شدگان دركهریزك و قصور پزشكی شهید پوراندرجانی در رسیدگی به بیماری بازداشت‌شدگان‌ سعی در خاطی جلوه دادن پزشك وظیفه كهریزك و باور پذیر نمودن سناریو خودكشی وی به خاطر ترس از محكومیت در دادگاه دارد كه در تاریخ 9 شهریور پزشکی قانونی اعلام کرده‌بود که عامل مرگ شهدای کهریزک بیماری نبوده است. پزشکی قانونی در مورد شهید محسن روح‌الامینی اعلام کرده بود كه «مرگ ناشی از استرس‌های فیزیکی‌، شرایط بد‌نگهداری‌، ضربات متعدد و نیز اصابت جسم سخت به سر و بدن است و قویا ابتلای آن مرحوم و فوت به علت بیماری و مننژیت نفی می‌شود.» 

     

    با گذشت نزدیك به دو هفته از مرگ پرابهام مهمترین شاهد جنایات كهریزك و مطرح‌كردن سناریو خودكشی وی از سوی افرادی كه خود متهم به دست داشتن در جنایات كهریزك و همچنین قتل مرحوم رامین پوراندرجانی مهمترین شاهد این شكنجه‌گاه هستند‌، بر این پرونده سنگین افزوده است. خصوصا آنكه خانواده و دوستان نزدیك آن مرحوم احتمال خودكشی وی را به شدت تكذیب كرده‌اند و شواهد موجود همگی احتمال به شهادت رساندن مرحوم پوراندرجانی‌، مهمترین شاهد جنایات كهریزك را تایید می‌كند. در واقع شواهد و قراین جملگی ارتباط مستقیم عدم قرائت متن گزارش كمیته ویژه مجلس و عدم برگزاری دادگاه متهمان اصلی جنایات شكنجه‌گاه كهریزك با قتل مرحوم پوراندرجانی شاهد این جنایات را کاملا تایید می‌كند.

     

    متهمان احتمالی قتل مرحوم پوراندرجانی، مسئولان اصلی شكنجه‌گاه كهریزك

    بدون شك متهمان قتل مرحوم پوراندرجانی، همان متهمان جنایات كهریزك هستند كه در صورت زنده‌ماندن و شهادت‌دادن مرحوم پوراندرجانی در دادگاه مجرم شناخته می‌شدند و به احتمال نزدیک به یقین با همین انگیزه شاهد اصلی جنایات كهریزك را حذف فیزیكی نموده‌اند. این متهمان عبارتند از:

     

    1. اسماعیل احمدی‌مقدم رئیس ناجا كه به شهادت نمایندگان مجلس هر روز گزارش‌های مربوط به بازداشت‌گاه كهریزك را دریافت می‌كرده و بر اعمال شكنجه‌های وحشیانه و قرون وسطایی آگاه بوده است.

     

    2. احمرضا رادان جانشین فرمانده ناجا كه بارها در زمان اعمال شكنجه بازداشت‌شدگان در كهریزك حاضر شده و بر شكنجه‌ها شخصا نظارت داشته است و حتی یك بار در پاسخ به اعتراض مرحوم پوراندرجانی به رفتار‌های دور انسانیت با بازداشت‌شدگان به تندی با وی برخورد نموده و پس از رسوایی فجایع كهریزك نیز بارها مرحوم پوراندرجانی را تهدید كرده بوده است.

     

    3. سعید مرتضوی دادستان معزول تهران و معاونانش قاضی حداد و قاضی حیدری‌فر كه دستور انتقال بازداشتشدگان به بازداشتگاه غیرقانونی كهریزك توسط آنان صادر شده است.

     

    4. سه نفر از نمایندگان فعلی مجلس به نام‌های سروری‌، فدایی و زاكانی معروف به «‌فراكسیون جنایت‌» كه در سركوب‌های وحشیانه بعد از انتخابات نقش مستقیم داشته‌اند و گفته می‌شود از موسسان شكنجه‌گاه كهریزك هستند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر