۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

اخبار زندانیان سیاسی

 

بازداشت یک معلول قطع نخاعی و انتقال او به زندان مرکزی رشت

 

2:18 صبح شنبه، 30 آبان 1388

 

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، زندانی سیاسی هادی عابد باخدا از زندانیان سیاسی دهۀ 1360 که دچار نقص شدید جسمی( قطع نخاع) است و حتی قادر به انجام کارهای شخصی روزانه خود نیست دستگیر و به زندان مرکزی رشت منتقل گردید.

 

زندانی سیاسی هادی عابد باخدا، 50 ساله و دچار قطع نخاع می باشد و از انجام امور شخصی خود عاجز است. او اخیرا در شعبۀ 2 دادگاه انقلاب رشت به 2 سال حکم تعزیری محکوم شد و در تاریخ 17 آبان ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزل آنها دستگیر و به زندان مرکزی رشت منتقل گردید.بدلیل معلولیت شدید جسمی و قادر نبودن به انجام کار شخصی خود، او را در حال حاضر در بهداری زندان رشت در بازداشت قرار داده اند.زندانی سیاسی هادی عابد با خدا اعلام کرده است که در صورت انتقال به بند عموی اقدام به اعتصاب غذا خواهد نمود.

 

مشکلات جسمی این زندانی به حدی حاد است که بهداری زندان رشت طی نامه ای به پزشک قانونی عدم تحمل کیفر او را تایید کرده و خواستار اقدام در این مورد شده است. مامورین وزارت اطلاعات چند ماه پیش به منزل زندانیان سیاسی هادی عابد با خدا یورش بردند او و همسرش را دستگیر وبه اداه اطلاعات رشت منتقل کردند. آنها برای مدتی طولانی تحت بازجویی قرار داشتند ولی به خاطر معلولیت شدید جسمی، آنها را با وثیقه سنگین آزاد کردند و مقدار زیادی از وسائل منزل آنها را مانند کامپیوتر و غیره را با خود بردند و همچنین برای تحت فشار مالی قرار دادن این خانواده دستور اخراج فرزندانش را از محل کار صادر کردند.

 

بازجویان وزارت اطلاعات علیه او پرونده سازی نمودند و آن را به شعبۀ 2 دادگاه انقلاب ارسال کردند.آنها اتهامات واهی به وی نسبت دادند که از جملۀ آن؛ عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران،خروج غیر قانونی از کشور در صورتیکه او پاسپورت قانونی دارا است ،تشویق زندانیان سیاسی سابق به پیوستن به سازمان مجاهدین خلق ایران و اتهامات دیگر.

 

لازم به یادآوری است که زندانی سیاسی هادی عابد با خدا در دهۀ 1360 به دلیل هواداری از سازمان مجاهدین خلق چند سال در زندانهای اوین و قزل حصار تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی به سر برد. ماموران هنگامی که قصد داشتند او را دستگیر کنند بسوی وی شلیک کردند که در اثر اصابت گلوله، باعث قطع نخاع وی شد.قطع نخاع او باعث گردید که تعداد از اندامهایش بطور طبیعی عمل خود را نتوانند انجام دهند که از جملۀ آنها راه رفتن، مثانه (با سوند ) و کلیه و دستگاه گوارشی او بشدت آسیب دیده است. او عملا از کار افتاده است و دچار معلولیت شدید جسمی است. هرمز عابد باخدا برادر آقای هادی عابد با خدا در دهۀ 1360 بخاطر هواداری از سازمان مجاهدین در زندان اعدام گردید.

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران دستگیری زندانیان سابق سیاسی که دچار معلولیت شدید جسمی هستند و حتی قادر به انجام امور شخصی خود نمی باشند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر سازمانهای حقوق بشری جهان خواستار اقدامات عاجل برای پایان دادن به جنایتهای سیستماتیک این رژیم علیه مردم ایران است

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

 

 

جلوگیری ماموران اوین از اعطای مرخصی به پیمان عارف

 

0:34 صبح جمعه، 29 آبان 1388

 

پیمان عارف از فعالان دانشجویی محروم از تحصیل است كه در جریان بازداشت های پس از انتخابات دستگیر گردید و پس از تحمل 75 روز زندان انفرادی اینك در بند 305 اوین نگهداری می شود.

 

مادر پیمان عارف در خصوص آخرین وضعیت وی در گفتگو با خبرنگار "جوان فردا" گفت: "حكم فعلی پیمان به اعتراضات دانشجویی به حكم اعدام دكتر هاشم آغاجری مربوط است ، فرزندم در آن پرونده به 18 ماه حبس تعلیقی محكوم شده بود كه اینك به اجرا گذاشته شده است"

 

ایشان افزود: "دادستان ، آقای جعفری دولت آبادی ، پس از اعتصاب غذای پیمان در اعتراض به شرایط زندان با وی ملاقات نمود و با مرخصی ایشان موافقت كرد اما اراده برخی نهادهای غیر قضایی مانع از اعطای مرخصی به فرزندم شده است"

 

مادر این فعال دانشجویی ادامه داد: "علی رغم اینكه دو ماه از خاتمه بازجویی پرونده جدید آقای عارف می گذرد و وثیقه صد میلیون تومانی نیز برای وی تودیع شده است اما پرونده وی هنوز به دادگاه ارجاع نشده است"

 

مادر پیمان عارف در خصوص وضعیت زندان فرزندش نیز گفت: "حدود یكصد نفر زندانی در زیر زمین بند 305 اوین نگهداری می شوند كه این مكان فاقد امكانات بهداشتی می باشد. برای این تعداد زندانی تنها یك تلفن در نظر گرفته شده است. تعداد زیادی از زندانیان به سرماخوردگی مبتلا شده اند و دسترسی به امكانات درمانی برای آنان كاملا محدود می باشد"

 

 

محمد شريف، وکیل مسعود باستانی: "دادگاه موکلم بدون حضور وکیل تشکیل شده بوده است" 

 

1:13 عصر جمعه، 29 آبان 1388

 

وكيل مسعود باستانی با بيان اينكه حكم بدوی موكلش بدون حضور وكيل صادر شده از دادگاه تجديدنظر خواست تا برای رسيدگی به اتهامات موكلش تشكيل جلسه دهد.

 

محمد شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت پرونده مسعود باستانی اظهارداشت: "موكلم قبل از بازداشت،با بنده وكالت‌نامه‌ای امضا كرده‌بود و پس از بازداشت علیرغم پیگیری‌های مكرر در دادسرای انقلاب از شعبه‌ای كه پرونده باستانی را رسیدگی می‌كرد،‌ آگاه نشدم. بدون اینكه شعبه بازپرسی موكلم را پیدا كنم،‌ پرونده وی به دادگاه ارسال شد و به این لحاظ مسعود باستانی بدون وكیل در دادگاه حاضر شد. پس از آن به دادگاه برای ثبت وكالتنامه مراجعه كردم اما دادگاه با این استدلال كه پرونده در شعبه بدوی مختومه شده از ثبت وكالت‌نامه خودداری كرد."

 

وی با بیان اینكه پرونده در دادگاه تجدید نظرمطرح است گفت:‌ "به ناچار باید در مرحله‌ی تجدید نظر به عنوان وكیل اقدام كنم و امیدوارم هفته آتی و پس از ثبت وكالت‌نامه‌،‌ پرونده جهت مطالعه اخذ شود و با مطالعه‌ی پرونده‌، لایحه تدوین و به دادگاه ارائه شود. امیدوارم دادگاه تجدید نظر با تقاضای اینجانب مبنی بر تشكیل جلسه موافقت كند و باید توجه داشت كه عموما دادگاه تجدید نظر صرفا براساس لایحه دفاعیه رسیدگی كرده و حكم صادر خواهد كرد مگر آنكه ضرورت تشكیل جلسه رسیدگی در مرحله تجدید نظر احراز شود." 

وكیل باستانی ابراز امیدواری كرد كه با توجه به محرومیت موكلش از حضور وكیل در دادگاه بدوی‌،‌ دادگاه تجدید نظر با تشكیل جلسه رسیدگی موافقت كند.

 

 

عبدالله مومنی به بند عمومی منتقل شد

 

11:23 عصر پنج‌شنبه، 28 آبان 1388

 

به گزارش ادوار نیوز، سخنگوی دربند سازمان ادوار تحکیم وحدت پس تحمل حدود 5 ماه زندان انفرادی به بند عمومی منتقل شد.

 

همسر عبدالله مومنی به ادوار نیوز گفت : مومنی در تماس تلفنی با منزل از انتقالش به بند عمومی خبر داد. فاطمه آدینه وند ضمن اعلام این خبر به ادوارنیوز گفت: حال عمومی مومنی مساعد و روحیه اش خوب بود. عبدالله مومنی سخنگو و رئیس شورای مرکزی سازمان ادوار تجکیم وحدت که به دنبال نا آرامی های پس از انتخابات و در ابتدای تیرماه بازداشت شده از سوی دادگاه انقلاب به  8 سال حبس تعزیری محکوم گردیده است.

 

همسر عبدالله مومنی گفت: از طریق وکلای مومنی به رای صادره اعتراض خواهیم کرد.

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر