۱۳۸۸ آذر ۹, دوشنبه

دیدار خانواده های زندانیان سیاسی با کروبی

 

    دیدار خانواده های زندانیان سیاسی با کروبی

     

    تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی به همراه جمعی از زنان اصلاح طلب به دیدار مهدی کروبی رفتند تا از ایستادگی و شجاعت وی تقدیر کرده و دغدغه های سیاسی و اجتماعی خود را با او در میان گذارند.

     

    به گزارش نوروز، زنان اصلاح طلب در این دیدار، دلسوزانه از نگرانی های خود در اوضاع و شرایط کنونی جامعه ایران سخن گفتند و وظیفه انقلابیون اصیل و سرمایه های انقلاب را در این زمینه یادآور شدند.

     

    در ابتدای جلسه رییس مجمع زنان اصلاح طلب با یادآوری تقارن این روز با چنین روزی در 20 سال بیش در مکه مکرمه یاد آور شد که به یاد دارم که در آن روز آقای کروبی با چهره ای خونین در کنار زائران ایرانی و همراه ایشان بودند و توجیه اعمال وهابیون برای ما سخت نبود. اصولا یکی از ویژگی های ایشان مردمی بودن است که دربرهه های مختلف در کنار ملت حضور داشته و اکنون نیز میبینیم که در کنار مردم ایران ایستاده و آن ها را تنها نگذاشته است و متأسفانه ما صحنه ای مشابه آن فاجعه خونین در مکه همین جا در کشور اسلامی خودمان شاهد بودیم که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

     

    وی گفت: ما زنان از شجاعت و شهامت شما تقدیر می کنیم و برای حفاظت از آرمان ها و ارزش های امام و انقلاب در این حرکت مردمی و گسترده در کنار شما اعلام آمادگی می کنیم.

     

    سپس بروجردی، معاون اجتماعی وزارت کشور دوره اصلاحات، خطاب به آقای کروبی یاد آور شد که ما مطمئن هستیم که آرمانی که شما به خاطر آن سالها زندان را متحمل شدید، اگر اکنون ما در درون خود انسجام لازم را داشته باشیم ، قابل تحقق است و ما می توانیم حقایق را به جامعه عرضه کنیم و همین جا اعلام می کنیم که برای همکاری های لازم، در کنار شما خواهیم بود. وی با اشاره به لزوم کار فرهنگی گفت که متاسفانه در جامعه اسلامی ما حتی در دانشگاه ها عده ای بدون کوچکترین مانع و با استفاده از امکانات بیت المال به دنبال تئوریزه کردن و ترویج خشونت با مبانی ایدئولوژیک هستند و با همین هدف روی مبانی فکری جوانان کار می کنند و این خطری جدی برای جامعه است. در حالی که ما رسانه ای برای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و آرمان های اصلاح طلبی در اختیار نداریم و تنها امکان ما مجالس و محافل خصوصی مان است.

     

    فخر السادات محتشمی بور نیز با اشاره به اهمیت تاریخ گفت که تاریخ گذشته ایران که اکنون در اختیار ماست، در ثبت وقایع خلأ های فراوان دارد اما این روزها برای ثبت رویدادها، تاریخ ابزار و امکانات مدرن و دقیق تری وجود دارد و در آینده آشکار خواهد شد که دوره ای که در آن به سر می بریم چه میزان قابل کاوش و مطالعه است. و آیندگان با فراغ بال و بدون مانع و سانسور بهتر درک می کنند که در این مقطع چه وقایعی رخ داده است.

     

    وی افزود: امروز زندگی شاهان را از تاریخ ایران حذف می کنند در حالی که بر همه مسلم است که تاریخ ما براساس سلسله نگاری است و با حذف شاهان عملا چیزی از آن نمی ماند چرا که کاتبان و دبیران درباری تا قبل از دوره معاصر توجهی به رویدادهای اجتماعی مستقل از ارتباطشان با سلطنت وحکومت، نداشته اند. و از همین رو پژوهشگران برای پژوهش های تاریخی بی طرفانه در کنار بهره گیری از تاریخ نگاری درباری و رسمی و حکومتی به اسناد و شواهد تاریخی دیگر نیز مانند خاطرات شخصیت های تاریخی توجه نشان می دهند و از نظر مورخین خاطرات افراد نیز سند تاریخی و قابل بررسی است. و امروز ما به تعداد کنشگران اجتماعی و حتی شاهدین و ناظرین وقایع رخ داده خاطره نویسی هایی داریم که چه بسا منتشر نشده اما اسناد پر بهایی برای آیندگان و معیار قضاوت آنان خواهد بود.

     

    همسر آزاده دربند سیدمصطفی تاجزاده در ادامه با اشاره به ریشه های حرکت های اخیر مردمی گفت: به تصور من نیروهای انقلابی که نقش برجسته ای در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند، اکنون حضور کم رنگی دارند در حالی که انقلابیون اصیل باید در این مقطع بیش از پیش به وظایف خود وقوف داشته علیرغم خواسته اقتدارگرایان، برای جلوگیری از انحراف نقش پررنگ و اثرگذار داشته باشند تا افراد نوظهور و بی ریشه که بعضا هیچ گونه نسبتی با انقلاب و آرمان های امام ندارند، امروز داعیه دار و صحنه گردان نشوند و بیش از این میان نسل انقلاب با نسل جدید به دلیل استحاله ارزش ها، فاصله نیفتد.

     

    مرضیه آذرافزا از فعالان جامعه مدنی نیز با اشاره به فراز نشیب های 30 سال گذشته گفت که جنبش فعلی مردمی خصلت مهمی دارد و به این دریافت دست یافته که همه سلایق باید در کنار هم وجود داشته باشد و اندیشه حذفی باید کنار گذاشته شود. این مسئله اولویت جنبش سبز است. ما در این شرایط یک به هم بیوستگی عمیقی را میان ایرانیان در سراسر جهان شاهدیم که فارغ از اختلاف سلیقه ها قابل احترام و دارای ارزش است.

     

    همسر عبدالله مؤمنی زندانی سیاسی پس از انتخابات نیز در این جلسه از بدرفتاری هایی که طی این بیش از 5 ماه با او که همسر شهید است و همسرش که توفیق سرپرستی فرزندان برادر شهیدش را داشته است، سخن گفت و از این که مسئولین قضائی از او می خواهند که از شهیدش سخن نگوید و ایثارگر بودنش را فراموش کند، اظهار تعجب کرد و گفت ما بر سر آرمان هایی که خون شهیدانمان به پای آن ریخته شده ایستاده ایم و به آن افتخار می کنیم.

     

    کروبی که این روزها میزبان جریانات مختلف فکری و سیاسی در منزل خود می باشد و به دلیل بسته شدن دفاتر کاری و حزبی و شخصی از تنها امکان خود برای گفتگو و ارتباط مردمی بهره می گیرد از حضور زنان اصلاح طلب و خانواده های زندانیان سیاسی در منزل خود تشکر کرد و موکدا اعلام نمود که آمادگی کامل دارد تا بحث های مختلف و متنوعی را در جلساتی مشابه داشته باشد.

     

    او پس از خوش آمدگویی از تاثر عمیق خود از وقایع پیش آمده پس از انتخابات سخن گفت. تاثر از اینکه همسران برخی از حاضرین در جمع که از انقلابیون اصیل و خانواده شهدا و ایثارگران هستند بی گناه در زندان به سر می برند.

     

    او به نقش زنان در مقاطع حساس تاریخ اشاره کرد و گفت: زنان در انقلاب و حتی در زمان جنگ نقش فعالی داشتند. من در مجلس از نمایندگان زن همواره می خواستم که به مطالعه گذشته زنان در جامعه ایران ببردازند و تاریخ را بازنگری کنند. زمانی هم که در بین بزرگان نظام برای حضور جدی زنان سخن به میان آمد در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز من اصرار داشتم که به جای دفتر امور زنان، معاونت زنان باشد که لااق یک زن به عنوان معاون رئیس جمهور حق ورود به کابینه را داشته باشد تا این سد در برابر حضور سیاسی زنان شکسته شود.

     

    کروبی با اشاره به وضعیت کنونی جامعه گفت مسلما ما از این وضعیت ناگوار و شرایط تلخ، عبور خواهیم کرد و من هر چند قصد ندارم به مسئله انتخابات ببردازم اما به هر حال انتخاباتی انجام شد که برخی نسبت به آن معترض بودند و جمعیت انبوهی از مردم به خیابان آمدند. این که عده ای را بیشابیش بگیرند و بگویند که ما حوادثی را بیش بینی می کردیم درست نیست. متاسفانه کار را به جایی رسانده اند که انقلابیون را متهم به مسائلی می کنند که در شان انقلاب نیست.

     

    بسیاری از اصولگرایان نیز از این وضع ناراضی هستند . واقعیت این است که اگر نسبت های ناروا به بزرگان روا داشته شود و اعتبار آنها را از بین ببرند و اعتماد مردم را سلب کنند ، اگر روزی واقعه تلخی رخ دهد و بخواهند به ملت ایران واقعیت را بگویند و همراهی آنان را بطلبند، خدای نکرده مردم باور نخواهند کرد و اطمینان نخواهند نمود.نباید رفتاری در جامعه انجام شود که باعث سلب اعتماد مردم گردد.

     

    نظر من این است که باید با مردم صادقانه و شفاف سخن گفت . مثلا باید در مورد مرگ بزشک جوان کهریزک نیز واقعیت گفته شود تازمینه ساز شایعه نگردد چرا که در فضای بی خبری، شایعه ها مطرح می شوند و اهمیت می یابند.

     

    من می گویم حقوق شهروندی تمام ملت ایران باید رعایت شود. باید تلاش کنیم تا دیدگاه و تفکراتمان را در چارچوب انقلاب و جمهوری اسلامی بیان کنیم. وقتی می گویم جمهوری اسلامی منظور جمهوری اسلامی است که 98 در صد ملت ایران به آن آری گفتند نه جمهوری اسلامی که برخی که از پایه به آن اعتقادی ندارند،میگویند.

     

    باید در شرایط فعلی تذکر داده شود که گروهی به شدت به دنبال این هستند که مردم از حرکت اصلاحی دست بکشند و به خشونت روی آورند، تا حرکت مردم سرکوب شود. ما باید مرز خود را شفاف کنیم تا توجیهی برای سرکوب و خشونت علیه مردم نباشد. بسیاری از بزرگان و دلسوزان از این وضعیت ناراضی اند، اما گروهی بی ریشه در انقلاب ایران قدرت را در دست گرفته اند و به هیچ وجه قصد ندارند از آن دست بکشند و این به ضرر جامعه است.

     

    من می گویم همه ما یک اعضای یک خانواده ایم وباید اختلاف سلیقه ها تحمل شود و باید از خشونت در جامعه برهیز شود.

     

    من و آقای موسوی هم در همین جا با هم در مورد این مسائل صحبت کردیم که نباید هیچ خشونتی در جامعه وجود داشته باشد.

     

    وی در بایان سخنان خود با آرزوی آزادی بی گناهان دربند، بار دیگر از حضور زنان اصلاح طلب و خانواده های زندانیان سیاسی تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که در جلساتی دیگر سوالات اساسی و دغدغه های مطرح شده به بحث گذاشته شود.

     



--
شانزدهم آذر را زنده نگه داريم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر