۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

گنبد ايلخانی امام زاده يحيی تخريب شده است

گنبد ايلخانی امام زاده يحيی تخريب شده است
 
روزنامه خراسان: مدير اداره‌ ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان‌هاي اردستان و زواره گفت: از دهم آبان‌ماه امسال که با دستور دادگستري، عمليات تخريب گنبد ايلخاني امام زاده يحيي در زواره متوقف شد، کار هنوز متوقف است.

محمدرضا صدوقي در گفت‌وگو باايسنا، اظهار کرد: با صدور دستور توقف کار توسط دادگستري، عمليات ساخت‌وساز در گنبد اين امام زاده خلاف قانون است و با گزارش‌هايي که به فرمانداري شهرستان مي‌دهيم، اميدواريم از طريق شوراي تأمين استان کاري انجام شود. اکنون نيز 2نفر از نيرو‌هاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي در اين منطقه مستقرند. به گزارش ايسنا، اين سخنان در حالي مطرح مي‌شود که گنبد ايلخاني امام زاده يحيي هفته سوم آبان‌ماه تخريب شد و پيش از تخريب نيز سازه‌ فلزي براي ساختن گنبد جديد روي آن ايجاد شده بود. هم‌چنين با مقايسه‌ تصاوير منتشرشده در آبان‌ماه و دي‌ماه مي‌توان نتيجه گرفت که در ماه‌هاي گذشته، گنبد جديد در حال ساخت بوده است.

صدوقي در ادامه‌ گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا، بيان کرد: دستور توقف ساخت گنبد به شهرداري و دادگستري زواره اعلام شده است تا دادگاه به نتيجه‌ قطعي برسد. هم‌چنين در مکاتبه‌هاي کتبي که اداره‌ ميراث فرهنگي با شهرداري داشته، ميراث فرهنگي هنوز منتظر پاسخ شهرداري است تا پاسخ استعلام‌هاي کارشناسي از دفتر فني اعلام شود. او با تأکيد بر لزوم پي‌گيري حقوقي توسط اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان براي مجازات متهمان تخريب گنبد امام زاده يحيي، گفت: مجازات متهمان مانعي براي جلوگيري از تخريب بيش‌تر آثار تاريخي در کشور مي‌شود. در رابطه با تخريب گنبد بناي امام زاده يحيي تا کنون 24 نفر توسط نيرو‌هاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي شناسايي شده و تحت پيگرد قانوني قرار گرفته‌اند و پرونده‌ آن‌ها در حال رسيدگي است. برخي متهمان بازجويي شدند و برخي از آن‌ها با قرار وثيقه آزاد هستند و منتظر تشکيل دادگاه آن‌ها هستيم.

اما در اين‌باره، يکي از ساکنان شهرستان زواره در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار کرد: همچنان اعضاي هيئت امناي امام زاده يحيي به ساخت‌وسازهاي خود در گنبد اين بنا ادامه مي‌دهند. تا کنون لايه‌هاي داخلي گنبد جديد آجرچيني شده و در مدت 5روز، لايه‌ زيرين گنبد پوشش داده شده است و هر روز در حال کار روي گنبد هستند. او با اشاره به اين‌که ارتفاع گنبد پوش دوم امام زاده يحيي بيش‌تر از ارتفاع مسجدجامع زواره است، بيان کرد: با توجه به اعلام مسئولان ميراث فرهنگي، مسجد‌جامع زواره در فهرست مساجدي است که پرونده‌ آن‌ها براي ثبت جهاني قرار است به يونسکو فرستاده شود، اگر گنبد دوم امام زاده يحيي ساخته شود، حريم مسجد شکسته و مسجدجامع زواره از فهرست آثار پيشنهادي براي ثبت جهاني خارج مي‌شود. وي ادامه داد: کساني که توانستند در مدت 5روز گنبد زيرين را بسازند، توانايي کار روي گنبد رويي را هم دارند. مردم شهرستان زواره مي‌خواهند مسئولان از نظر حقوقي و قانوني توجه بيش‌تري به اين قضيه داشته باشند. او افزود: با توجه به قوانين اداره اوقاف و امور خيريه و قوانين جاري در کشور، هيئت امناي هر مکان زيارتي مسئوليت همه‌ مباحث و مسائل موجود در آن مکان را برعهده دارد و دادگستري اردستان که پي‌گير عاملان تخريب است، در نخستين اقدام بايد از هيئت امنا به‌عنوان مسئولان اصلي اين قضيه پرس‌وجو کند که چرا آن‌ها جلوي اين اقدام را نگرفتند. مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان نيز يکم آذرماه در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: سازه‌ جديد گنبد ارتفاعي حدود 15 متر دارد که اين ارتفاع مشکلاتي را براي مسجدجامع ايجاد مي‌کند و با ساخت اين گنبد جديد، در حريم مسجد‌جامع دخل و تصرف مي‌شود و قطعا مسجد از فهرست انتظار ثبت در ميراث جهاني حذف مي‌شود.

--

سبز مي مانيم، تا هميشه

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم

بسپاریم بر سنگ مزارمان تاریخ نزنند؛ تا آیندگان ندانند بی‌عرضگانِ این برهه از تاریخ ما بوده‌ایم
(دکتر فاطمی)
راي سبز من اسم سياه تو نبود!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر