۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

سحابی: پرچم رهایی ملت و میهن را زمین نگذارید

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via تحول سبز by فرهاد on 12/8/10

تحول سبز: گرامیداشت ۱۶ آذر در حالی در کوالامپور مالزی وبه همت گروه رسام – راه سبز ایرانیان مالزی _برگزار شد که شرکت کنندگان عکس های دانشجویان در بند را در دست داشتند .

تصاویر دهها زندانی دانشجو نشان می داد که دانشگاهها و جنبش دانشجویی ایران با چه فشار فزاینده ای مواجه هستند. مراسم بزرگداشت روز دانشجو در مالزی در ساعاتی برگزار می شد که دانشگاههای تهران در زیر چتر امنیتی گارد ضد شورش در محاصره بودند.

سحابی: پرچم رهایی ملت و میهن را زمین نگذارید

بنا به گزارش رسیده به تحول سبز، این مراسم با پیام تصویری از مهندس عزت الله سحابی آغاز شد. این مبارز و پرچمدار جنبش دانشجویی دهه ۳۰ و ۴۰ خطاب به دانشجویان سبز مالزی می گوید: پیام من پیر برای شما چه ارزشی خواهد داشت . شمایی که با دلی سرشار از شوق برای اعتلای سرزمین تان رنج راه دور را بر خود هموار کرده اید تا ارمغانی از علم و تجربه برای هموطنانتان به همراه آورید. با این وجود از دردهای ملت مظلوم مان چون آزادی، عدالت و توسعه هم غافل ننشستید و پرچم همدردی با ملت مان را برافراشته اید.

مهندس سحابی با یادآوری نهضت های آزادیخواهی در ایران و جهان ادامه می دهد: در همه نهضت ها و جنبش های فراگیر، نسل جوان به طور عام و دانشجویان به طور خاص، موتور محرکه جنیش بوده اند و در ایران عزیز نیز این نقش موثرتر هم بوده است. دانشجویان همواره صدای ملت مظلوم در برابر استبداد و استعمار بودند. در نهضت مقاومت ملی، دکتر مصوق، دکتر فاطمی، آیت الله زنجانی، دکتر سحابی و مهندس بازرگان بودند اما به حقیقت آن نیرویی که نهضت را در سراسر کشور فراگیری و قدرت داد، نیروی دانشجویان بود.

رهبر شورای فعالان ملی – مذهبی که سالها زندان در دو رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی را در کارنامه آزادیخواهی خود ثبت کرده، با تاکید بر نقش دانشجویان در جنبش سبز میگوید: در سالهای اخیر و از تولد جنبش سبز نیروی اصلی و پایدار جنبش و بیشترین جمعیت زندانی استبداد دینی، دانشجویان هستند. دانشجویان در دهه ۷۰ پرچم شکست انحصار و جمود را برافراشتند و در مقطع تیر ماه ۷۸ بغض و کینه اصحاب استبداد خشونت و انحصار و تعصب بر سر دانشجویان کوی دانشگاه ترکید و در تیر ماه ۸۸ ده سال بعد، باز همان بغض و کینه بر سر دانشجوبان فرود آمد.

مهندس سحابی در پایان از دانشجویان ایرانی مالزی و سراسر دنیا می خواهد که پرچم رهایی میهن را زمین نگذارند. چرا که چشم ملت مظلوم و محروم در وطن به تلاش آنان دوخته شده است.

تقی رحمانی: نقد جنبش دانشجویی و نه نقد دانشجو

تقی رحمانی فعال سیاسی، سخنران از راه دور مراسم بود که تصویر و صدای ضبط شده اش میان جمع پخش شد، این مبارز قدیمی که از دانشجویان مبارز با رژیم پهلوی بوده و سالهای طولانی پس از انقلاب هم در زندان به سر برده است. از تجربیات خود می گفت . تقی رحمانی عنوان بحث کوتاهش را نقد جنبش دانشجویی و نه نقد دانشجو نهاده بود. رحمانی معتقد است که روشنفکران و رهبران سیاسی پس از انقلاب، به دانشجویان بسیاری از چیزها را نگفتند. او این انتقاد را از خود هم می کند که در سخنرانی هایش در سالهای گذشته به دانشجویان نگفته است که سه بعد زیستی دارند. شخصی ، مدنی و سیاسی .

این فعال ملی مذهبی می گوید : دانشجو در دانشگاه نباید در پی ژنرال شدن باشد بلکه او در این دوره سربازی است که باید بیاموزد چگونه زندگی شخصی و صنفی خود را با سیاست پیوند بزند و در آن تاثیر بگذارد.

رحمانی معتقد بود که متاسفانه سخنرانی روشنفکران در دانشگاهها به بحث های انتزاعی ختم می شد که نهایتا در خاطرات دانشجویان باقی می ماند و. آنها را به ساختن نهادهای مدنی و صنفی که لازمه دموکراسی بود ،نمی رساند.

تقی رحمانی آنچه پیش از انقلاب در دانشگاهها می گذشت را آرمان طلبی و آزادی خواهی دانست که با وقوع انقلاب و تحقق سرنگونی رژیم سلطنتی به جایی رسید که اصلا آن خواسته آرمانی را فراهم نکرد.

رحمانی فضای دانشگاهی پس از انقلاب رابا آن سرخوردگی به بحث های انتزاعی فلسفی _روشنفکری گرایش یافت و ادامه داد: این راباید بدانیم که آزادی با دموکراسی متفاوت است . دموکراسی بخشی از آزادی رابه همراه دارد ، اما با لوازم و تبعات خودش.

تقی رحمانی میگوید: من به عنوان کسی که از سال ۵۳ وارد کار سیاسی شدم و سالها زندان رفته ام به این نتیجه و تجربه رسیده ام که اگر نتوانیم نهاد های صنفی و زیست شخصی را در ایران بنا کنیم و جامعه مدنی را قدرتمند کنیم به دموکراسی نخواهیم رسید.

ستاره دارن از ستاره هایشان می گویند

در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر وحید پوراسماعیلی از علاقمندان آیت الله منتظری، درباره ستاره دار شدن و ممنوعیت تحصیلش از سوی وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی گفت .

وحید پور اسماعیلی که زاده نجف آباد است شرح داد که چگونه او را از تحصیل بازداشتند و بنابر نامه وزارت اطلاعات نگذاشتند تا مقطع فوق لیسانس را به پایان برساند.

او گفت که علاقه اش به آیت الله منتظری هم فشارها را بیشتر کرد و کار و معاش او رابه خطر انداخت. پور اسماعیلی را نه در ادارات دولتی می پذیرفتند و نه بخش خصوصی با ترسی که از برخورد های امنیتی داشت حاضر بود به او کاری دهد .

صادق شجاعی هم از دانشجویان ستاره داری است که احمدی نژاد در سالهای زمامداریش به کلی وجود این دانشجویان ممنوع التحصیل را منکر شده است . وی که هم اکنون در ایتالیا زندگی میکند در ویدیویی از فعالان دفاع از حق تحصیل یاد کرد. شجاعی از تجمعی می گفت که مقابل مجلس و وزارت علوم برگزار کردند و در آن خواستار دیده شدن دانشجویان ستاره دار شده بودند . این تجمع را شورای دفاع از حق تحصیل برگزار کرد .که پس از انتخابات ریاست جمهوری اعضای شاخصش به حبس های طولانی محکوم شدند.

شجاعی این برخورد های حذفی با دانشجویان سیاسی و منتقد را زمینه ای دانست که حکومت برای آینده ای هولناک تدارک می بیند . آینده ای که در آن تمام نیروهای متخصص تابع محض قدرت باشند.

عضو شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم: در جنبش سبز، زنان پیشتاز بودند

سخنران دیگر مراسم، خانم عابدینی از اعضای شورای سیاست گذاری ادوار تحکیم بود که درباره نقش زنان در جنبش دانشجویی و پیشرفت جنبش سبز برای حاضران گفت.

خانم عابدینی از حضور جسور زنان در مبارزات آزادیخواهانه یکسال گذشته گفت و تاکید کرد که شمار بسیاری از بازداشت شدگان و محکومان به حبس های طولانی زنان هستند و از سوی دیگر این زنان و مادران و همسران زندانیان هستند که صدای فرزندان و همسرانشان را به همه می رسانند.

عابدینی ادامه داد در انقلاب ۵۷زنان پشت سر مردان حرکت می کردند و آنچه پس از انقلاب پیش آمد و تضییع حقوق بانوان ایرانی نشانه ای از آن عقب ماندن بود اما حالا زنان هم دوش و حتی پیشتاز مردان حضور دارند و بانوی سبز ایران زهرا رهنورد نمادی از این دوشا دوشی است.

عابدینی بابیان اینکه حکومت با میزان حجاب زنان را دسته بندی می کند گفت که این دسته بندی ها در جنش سبز شکسته است و حالا زنان با هر تفکر و سلیقه ای در کنار هم و در پیشبرد اهداف سبز حضور دارند.

کلیپ های حمایت دانشجویان ایرانی در چهار گوشه دنیا از دیگر بخش های برنامه بود . کلیپی که نشان می داد دانشجویان در شهرهای آمریکا چگونه با امضای طوماری کیلومتری و در حمایت از دانشجویان در بند ایرانی، می نویسند که احمدی نژاد ریس جمهور ما نیست . این فیلم که به همت کمپین اتحاد برای ایران ساخته شده بود در پاسخ به پیام ده دقیقه ای استمدادخواهی بهاره هدایت دانشجوی دربند از آزادیخواهان سراسر دنیا بود که در آن از مطالبات دانشجویان و سرکوب حکومت سخن گفته بود.

مراسم بزرگداشت روز ۱۶ آذر با مشارکت حاضران در تکمیل پازل عکس های دانشجویان شهید و زندانی ایران و همخوانی سرودهای جنبش سبز پایان یافت.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر