۱۳۹۰ مرداد ۲۱, جمعه

شیرین عبادی: قوه قضاییه، شعبه‌ای از وزارت اطلاعات شده است

شیرین عبادی: قوه قضاییه، شعبه‌ای از وزارت اطلاعات شده است


میهن ـ آیدا قجر: همزمان با اعلام نام «بهمن احمدی امویی» در سایت عفو بین‌الملل به عنوان «زندانی ای که برای رفتار مسالمت‌جویانه‌، حقوق و آزادی بیانش را سلب کرده اند» شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل در گفتگو با «میهن»، این حرکت را «نشان از اهمیت نقض حقوق بشر در ایران» دانست و گفت: «این ثابت میکند که دنیا به ایران و زندانیان سیاسی بی‌توجه نیست و همین توجه باعث خواهد شد که در سازمان ملل متحد تصمیمات مقتضی در مورد ایران گرفته شود». خانم عبادی تاکید کرد که «در ایران قوه قضاییه مستقل و امکان اجرای عدالت بوسیله دادسرا و دادگاه‌ها وجود نداشته و قوه قضاییه به شعبه‌ای از وزارت اطلاعات تبدیل شده است».

 

صبح امروز، نام بهمن احمدی امویی در کنار چهار اسم دیگر، «نسرین ستوده، بهاره هدایت، احمد زیدآبادی و ضیا نبوی» بر سایت عفو بین‌الملل نقش بست و از آنها به عنوان زندانیانی یاد شد که برای رفتار مسالمت‌جویانه‌، حقوق و آزادی بیان شان را سلب کرده و آنها را در سلول انفرادی نگه داشته اند.

این در حالیست که چندی پیش جایزه جهانی سال ۲۰۱۱ هلمن ـ همت نیز به بهمن احمدی امویی اعطا شد. این جایزه، متعلق به نویسندگانی است که «در سراسر جهان است تحت فشارهای سیاسی قرار گرفته‌اند اما همچنان به کار خود ادامه‌ داده‌اند» این روزنامه‌نگار زندانی، نزدیک به یک سال از حق ملاقات حضوری و نزدیک به ۱۶ ماه از حق مرخصی محروم بوده است.

 

شیرین عبادی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر فرار گرفتن نام زندانیان سیاسی و مطبوعاتی ایران در فهرست پایگاه اطلاع رسانی عفو بین‌الملل و نیز اختصاص جایزه هلمن ـ هملت به امویی گفت: «بدون شک چنین اقداماتی تاثیر فراوانی دارد و نشان از اهمیت نقض حقوق بشر در ایران است، ثابت میکند که دنیا به ایران و زندانیان سیاسی بی‌توجه نیست و همین توجه باعث خواهد شد که در سازمان ملل متحد تصمیمات مقتضی در مورد ایران گرفته شود».

وی در ادامه با یادآوری محکومیت‌های قبلی ایران در سازمان ملل عنوان کرد «فراموش نکنیم از تاریخی که انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ انجام شد تاکنون دولت ایران سه بار در سازمان ملل متحد به نقض حقوق بشر محکوم شده است، این محکومیت ها را ما بایستی در سایه توجهات بین المللی ارزیابی کنیم یعنی اگر دنیا نسبت به آنچه در ایران میگذشت بی توجه بود مسلما سه بار دولت ایران را محکوم نمیکرد».

 

گزارش ها حاکی است که مدت یکسال از آخرین ملاقات حضوری بهمن احمدی امویی با خانواده خود می‌گذرد و نزدیک به ۱۶ ماه است که وی از حق مرخصی محروم مانده است. شیرین عبادی با تاکید بر این که «ملاقات حضوری و استفاده از مرخصی» بر طبق آیین‌نامه، «حق زندانی» است و نه یک «امتیاز»، اظهار داشت «ماموران امنیتی با افرادی که در عقیده و نظر خود پایداری میکنند و حاضر به اعتراف دروغ نیستند، بسیار بد رفتار میکنند و از آنجایی که دستگاه قضایی استقلال خود را از دست داده، به آلت دست ماموران امنیتی تبدیل شده است بنابراین هرچه آنها بگویند دستگاه قضایی به آن عمل میکنند به همین دلیل بود که تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی چندی قبل دادستان و قوه قضاییه را تحریم کردند و گفتند ما دیگر درخواستی از آنان نداریم و به نظر من صحیحترین کار هم همین است».

عبادی در ادامه سخنانش با اشاره به «عدم وجود قوه قضاییه» یادآوری کرد: «ما بایستی یکبار برای همیشه یک واقعیت دردناک را قبول کنیم و آن این است که در ایران قوه قضاییه مستقل و امکان اجرای عدالت بوسیله دادسرا و دادگاه ها موجود نمیباشد و قوه قضاییه تبدیل به اداره ای و شعبه ای از وزارت اطلاعات شده است. با آن که این «مساله دردناک است ولی بایستی حقیقت را پذیرفت تا بتوانیم تصمیم درست تری برای آینده بگیریم.

 

برنده جایزه صلح نوبل به این سوال که « آیا بی‌عدالتی موجود در قوه قضاییه، ناشی از قوانین است یا مسئول آن، حاکمانی هستند که به قانون عمل نمی‌کنند» چنین پاسخ داد: «هر دو، هم قوانین نامناسب داریم که از ساختار غیردموکراتیک قانون اساسی شروع میشود تا قوانین عادی که نابرابری ها را چه در زمینه سیاسی و چه در زمینه مسایل خانوادگی و امور مدنی تایید کرده و دامن میزند و اگر در موردی هم قانونی خوب باشد، متاسفانه در اجرا میبینیم که مواجه با مشکلات فراوانی است، از جمله قوانین خوبی که ما داریم، قانون مربوط به حقوق شهروندی است که در مجلس ششم تصویب شد اما با نهایت تاسف میبینیم که هیچ یک از دستگیری ها و رفتار با زندانیان سیاسی بر اساس قانون شهروندی نیست».

خانم عبادی با تاکید بر این که «شرایط نامساعد بهمن احمدی‌امویی نمونه‌ای از تخلفات مسئولان است» به وضعیت دیگر زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: «من توجه شما را به وضعیت عیسی سحرخیز نیز جلب میکنم که با تنی بیمار در زندان است، اقای محمد صدیق کبودوند که بیش از ۵ سال با کسالت جسمی، بدون حتی یک روز مرخصی در زندان است، من توجه شما را به کیوان صمیمی جلب میکنم، متاسفانه نام بردن تک تک زندانیان سیاسی که از حقوق اولیه ی یک زندانی هم محروم هستند به درازا میکشد زیرا که فهرست بلندی است و این ناشی از این است که رفتار ماموران امنیتی با کسانی که بر عقاید خود پافشاری میکنند بسیار بدتر است».

 

بنا بر گزارش های رسیده از سوی خانواده‌های زندانیان، آنها برای دریافت مجوز ملاقات حضوری بایستی به دادستانی مراجعه کرده و درخواست کتبی را به وی تحویل دهند؛ این نامه در انتظار دستور داستان می‌ماند تا شاید برخی از آنها موفق به گرفتن حق خود شوند. این در حالی است که یکی از حقوق زندانیان که در قوانین زندان‌های ایران بدان اشاره شده، حق ملاقات حضوری است و این حق به همه زندانیان چه سیاسی، چه مدنی تعلق دارد؛ شیرین عبادی بر این باور است که: «دادستان آلت دست ماموران امنیتی است زیرا استفاده از این حق برای همه زندانیان یکسان است».

 

عبادی تاکید کرد «بسیار بدیهی است که بهمن احمدی امویی و زندانیان سیاسی به ناحق در زندان هستند، حتی بازداشتشان نیز هم برخلاف قوانین داخلی ایران و هم برخلاف ضوابط حقوق بشر که دولت ایران خود را به این ضوابط پایبند اعلام می‌کند بود بنابراین خواسته ما بایستی آزادی بدون قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی باشد». وی در پایان این گفتگو «زمان طولانی حضور روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر و فعالان سیاسی در زندان» را به ضرر حکومت ایران دانست و گفت:«این مدت زمان به هیچ‌وجه به سود حکومت ایران نیست زیرا بر قطر پرونده نقض حقوق بشر در ایران می‌افزاید و بالاخره کار را می‌تواند به مراحل خطرناک برای حکومت بکشاند».

--

سبز مي مانيم، تا هميشه


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر