۱۳۹۰ شهریور ۵, شنبه

وزیر کشور دولت اصلاحات: دیدگاه موسوی و کروبی مبتنی بر قانون اساسی و خواسته های مردم است

وزیر کشور دولت اصلاحات: دیدگاه موسوی و کروبی مبتنی بر قانون اساسی و  خواسته های مردم است
وزیر کشور دولت اصلاحات: دیدگاه موسوی و کروبی مبتنی بر قانون اساسی و  خواسته های مردم است
جـــرس: عضو کابینۀ اصلاحات و از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون گفت " خواسته های موسوی و کروبی مبتنی بر قانون اساسی بود؛ یعنی آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی احزاب، آزادی مطبوعات، آزادی انتخابات و... خواسته های عمومی است. بنابر این ما در این زمینه هیچ اشكالی وارد نمی بینیم."


 عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر كشور دولت محمد خاتمی در مصاحبه با هفته نامه مثلث، ضمن شرح مواضع تشکل متبوع خود و رخدادهای چند سال اخیر، خاطرنشان و تاکید کرد "امروز آقایانی كه در مصدر كار هستند باید پاسخگو باشند كه چرا قانون اساسی را زیر پا می گذارند."


رفتنشان به معنای انشعاب در مجمع روحانیون نبود
این فعال اصلاح طلب پیرامون مجمع روحانیون و انشعابات صورت گرفته طی سالهای اخیر گفت "نمی توان گفت كه در گذشته در مجمع روحانیون گرایش های متفاوتی وجود داشت. در مقطع میان سال های ٧۶ تا ٨۴ - یعنی از زمانی كه دولت اصلاحات شكل گرفت - تعدادی از دوستان ما مانند محمد خاتمی، بنده و برخی افراد دیگر به دلیل درگیری با مسائل اجرایی، حضور كمرنگتری در مجمع داشتیم. از سوی دیگر، مهدی كروبی به دلیل اینكه در مجلس بود و با افراد بیشتری آشنا بود و انگیزه بیشتری هم برای فعالیت های بعدی داشت، طبعا حضورش در مجمع پررنگ تر بود. باتوجه به اینكه او دبیر مجمع بود، تعدادی نیروی جدید را به مجمع روحانیون دعوت كرد. پس از اینكه بر اثر حوادثی كه پیش آمد از مجمع روحانیون كناره گیری كرد، آن افراد نیز همراه با او مجمع را ترك كردند. البته چون این افراد از اعضای موسس مجمع نبودند، رفتنشان به معنای انشعاب در مجمع روحانیون نبود. تنها دو نفر مجمع را ترك كردند و آن هم كروبی و منتجب نیا بودند."


لاری افزود: "رفتن كروبی از مجمع به عنوان یك عضو باسابقه و نیرویی كه در شكل گیری مجمع نقش داشت، مهم بود. البته منتجب نیا نیز از اعضای اصلی و از موسسین مجمع بود كه به همراه كروبی مجمع روحانیون را ترك كرد. اما مجمع چارچوب خود را حفظ كرد و در عین حال جدی تر و در چارچوبی مناسب تر و منظم تر به كار خود ادامه داد. دلیل این موضوع هم این بود كه بسیاری از نیروهای فعلی مجمع از فعالیتهای اجرایی فارغ شده بودند و حضور بیشتری در مجمع داشتند، مثل محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی ها، علی اکبر محتشمی پور."

  تقریبا می توانم بگویم كه هیچ زمانی وضع جلسات مجمع روحانیون مبارز تا این حد منظم نبوده است. شورای مركزی هر دو هفته یك بار جلسه دارد، جلسات كمیته سیاسی نیز حسب نیاز برگزار می شود .


انتقاد از امام جایز بود از رهبری نه!

وی در پاسخ به این سوال كه "مجمع روحانیون دوره امام و دوره پس از امام تفاوتهایی دارد و مجمع روحانیون در این سالها مطیع كامل ولایت فقیه نبوده" ، گفت "صراحتا عرض می كنم كه به اعتقاد من، جریان روحانی رقیب ما - نمی خواهم از لفظ مقابل، مخالف و... استفاده كنم - چنین رفتاری را در عصر امام و بعد از امام همواره در پیش گرفته اند. امام از دولت میرحسین موسوی حمایت می كرد اما آنها مخالفت می كردند. نامه های انتقادی برای امام می نوشتند و از وی انتقاد می كردند... یا از جریانی كه در مقابل امام می ایستادند، حمایتهای صریح و روشن داشتند. 
آنها بعد از درگذشت امام - مثلا همانگونه كه در عصر امام منتقد امام می شدند در این زمان رویه این چنینی در پیش نگرفتند و اینگونه نكردند - دیدگاه های تشكل خود را با دیدگاه رهبری برابر بدانند و هر كسی كه دیدگاههای آنها را نپذیرد به مخالفت با رهبری متهم كنند، كه نمی دانم چرا در آن زمان انتقاد از امام جایز بود، اما امروزه چنین نیست! من این را تفاوت دیروز و امروز آنها می بینم."


به رهبری التزام داریم
لاری اظهار عقیده کرد "تغییر مواضع در زمان امام و بعد از ایشان، از طرف مقابل قصه دیده می شود، نه از طرف ما. چرا که ما در آن زمان و این زمان در چارچوب ولایت فقیه حركت كرده و می كنیم. ما پذیرفته ایم كه رهبری در راس هرم این نظام است، طبعا رهبری را پذیرفته ایم و اینكه با ایشان كار می كنیم یعنی التزام داریم، البته ممكن است در جایی هم انتقاد داشته باشیم كه حتما آن را مطرح می كنیم."


در مورد سی خرداد ٨٨
وی در پاسخ به این سوال كه "رهبری در نماز جمعه ٢٩ خرداد ٨٨ بر پرهیز از هرگونه اردوكشی! خیابانی تاكید كرد اما مجمع روحانیون بیانیه ای به منظور دعوت از مردم برای حضور در خیابانها صادر كرد"، گفت "ما قبل از این نماز جمعه تقاضای راهپیمایی را به وزارت كشور داده بودیم، اطلاعیه ای نداده بودیم. بعد از نماز جمعه بیانیه دادیم و رفتارها را نقد كردیم اما دعوت به حضور در خیابانها نداشتیم چرا كه می خواستیم در چارچوب حركت كنیم، گرچه اعتراض را حق خودمان می دانستیم."


این فعال اصلاح طلب افزود "ما در ٢٨ خرداد یعنی قبل از خطبه های نماز جمعه تقاضای رسمی به وزارت كشور ارائه كردیم اما وزارت كشور تا ٣٠ خرداد پاسخ ما را نداد. زمانی هم كه پاسخ داد ما از مردم خواستیم به خیابانها نیایند. به هرحال ما یك جریان معترض بودیم ولی می خواستیم اعتراضمان را قانونی پیگیری كنیم و وقتی وزارت كشور جواب رد داد، گرچه این پاسخ را قبول نداشتیم اما به پیگیری اعتراضاتمان از طریق قانونی وفادار مانده و اعلام كردیم راهپیمایی نداریم."


وی در برابر این ادعا که "شما به عنوان یك تشكل روحانی كه معتقد به امام، ولایت و قانون اساسی هستید، وقتی رهبری تاكید كرد اردوكشی خیابانی نكنید، چنددرصد احتمال می دادید كه وزارت كشور به شما مجوز بدهد؟"، پاسخ فوری برای یك جمع كه باید جلسه ای تشكیل و نظراتشان گرفته شود كمی دشوار است و زمان می برد، ثانیا ما باید منتظر می ماندیم تا وزارت كشور پاسخ رسمی بدهد، احتمال می دادیم شاید برداشت وزارت كشور از سخنان رهبری این باشد كه برگزاری راهپیمایی در چارچوب قوانین و با رعایت مسائل اشكالی ندارد.


دولت احمدی نژاد باید پاسخگو باشد
لاری افزود "اگر شما برای بیان دیدگاههای خود تقاضای رسمی و قانونی ارائه كنید و یك میتینگ، تجمع یا راهپیمایی داشته باشید و مرجع قانونی به شما مجوز بدهد، معنای این حرف این است كه مطلبی كه رهبری در نماز جمعه گفت، مصداقش این نیست بلكه مصداقش حركتهای خارج از چارچوب است. ما كه تقاضای قانونی كردیم، اگر وزارت كشور تصوری غیر از این داشت، باید همان ساعت پاسخ ما را می داد. رهبری سخنانی قابل تفسیر داشت و گفتند كه اردوكشی خیابانی نكنید. اگر وزارت كشور همین تفسیر را داشت و با فوریت ابلاغ نكرد، آنها باید جوابگو باشند."


موسوی و کروبی در چارچوب قانون 
این عضو کابینه اصلاحات ادامه داد "ما موضوعاتی داریم كه این موضوعات برای ملت مشترك است. همه ما بر سر برخی خواسته ها اشتراك نظر داریم. انتخابات سالم و آزاد خواست همه ماست. هیچكس در این مملكت نیست كه احساس كند نباید انتخابات باشد. البته من برداشتهای شخصی از برخی گرایش ها دارم كه اگر مطرح كنم ممكن است شما بگویید این تهمت به آنهاست و آنها چنین نگاهی ندارند. اما به طور كلی شما از زن خانه دار، كارگر ساده و كشاورز گرفته تا استاد دانشگاه و روحانی حوزه علمیه اگر بپرسید كه انتخابات آزاد و رقابتی خوب است یا نه؟ همه می گویند ما این را می خواهیم. موسوی، كروبی، ما و دیگران همه و همه این را می خواهیم. پس ما در این مساله با همه ملت از جمله موسوی و آقای كروبی همراه هستیم و هیچ اشكالی هم نمی بینیم.


وی افزود "البته هرجایی كه دیدگاههای افراد با خواست عمومی ملت و قانون اساسی در تعارض باشد، قاعدتا ما همراه نیستیم. زمانی كه ما قانون اساسی و خواست عمومی ملت را مبنا قرار می دهیم، قطعا همین مبنا را دنبال می كنیم. امروز برداشت من این است كه خواسته های این آقایان خارج از چارچوب قانون اساسی نبود. خواسته های آنها مبتنی بر قانون اساسی بود؛ یعنی آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی احزاب، آزادی مطبوعات، آزادی انتخابات و... خواسته های عمومی است. بنابر این ما در این زمینه هیچ اشكالی وارد نمی بینیم."


مجمع روحانیون یك جریان اصلاح طلبی درون نظام است
موسوی لاری اظهار عقیده کرد "مجمع روحانیون یك جریان اصلاح طلبی درون نظام است كه تمام اهتمام خود را صرف سرافرازی و بالندگی نظام، حركت در مدار ارزشهایی كه بر اساس آنها پایه ریزی و تا حدود زیادی در قانون اساسی متبلور و در رهنمودهای امام به خصوص در وصیت نامه سیاسی الهی ایشان منعكس شده، می كند. بنابراین ما یك جریان اصلاح طلب درون نظام هستیم و برای حفظ نظام تلاش می كنیم.
ما معتقدیم باید جلوی انحرافاتی كه در درون نظام رخ می دهد و اتفاقاتی كه به تهی شدن نظام از محتوای خود می شود، ایستاد. نظام دو عنصر اصلی دارد كه یكی جمهوریت است و دیگری اسلامیت. نمی توان عنصر اسلامیت را فدای جمهوریت كرد و نمی توان جمهوریت را به بهانه حفظ اسلامیت نادیده گرفت."


نسبت ما با جنبش سبز
این فعال اصلاح طلب افزود "نسبت ما با جنبش سبز اصلاح طلبی است.قطعا با آنها وجه اشتراك داریم. ممكن است وجه افتراق هم داشته باشیم. اما بنای ما بیان نقاط افتراق با گروهها نیست، چرا كه در مقطعی هستیم كه نقاط اشتراك برای ما مهم است."


لاری اظهار داشت "ما دقیقا نقاط افتراق خود را هم با آنها و هم با جریان متحجر داخلی روشن كردیم. یعنی از منظر ما، نقطه افتراق ما شكستن سقف نظام و خروج از آن است. ما همیشه گفته ایم كه جریانی در داخل این نظام و زیر سقف جمهوری اسلامی هستیم. همین نقطه افتراق اصلی است با همه كسانی كه اصل جمهوری اسلامی را نفی می كنند. حرفمان با جریان متحجر داخل نظام هم این بود كه شما ناكارآمدی نظام را با بیانی دیگر مشابه سلطنت طلبان بیان می كنید. حرف ما با جریانی كه انتخابات را زینتی می دانستند، مردم را نابالغ تلقی می كردند این است كه این حرف شما همان حرف سلطنت طلبان است. "


به رفتار مدیران اعتراض داریم، نه به اصل نظام
وی اظهار عقیده کرد "ما در تمام بیانیه های مجمع و مواضع اعضای آن، روی یك نكته تردید نكردیم و آن اینكه بگوییم یك جریان اصلاح طلب در درون این نظام هستیم و به رفتار مدیران اعتراض داریم، نه به اصل نظام. همین وجه افتراق ما با براندازهاست.تمام بیانیه های مجمع تاكید بر تثبیت اصل حاكمیت نظام، تایید اصل نظام، حركت در چارچوب نظام و حركت در چارچوب قانون اساسی است. 
نظام ولایت فقیه یك سیستم است. این سیستم چارچوبی دارد كه در راس آن ولی فقیه است و در قاعده این هرم نیز قوای سه گانه، نیروهای مسلح، آحاد مردم، نهادهای مدنی و... وجود دارند. وقتی ما از قانون اساسی حرف می زنیم، مگر می توانیم بگوییم قانون اساسی را قبول داریم اما اصل ولایت فقیه را قبول نداریم؟ ما وقتی بر اجرای قانون اساسی تاكید می كنیم، یعنی حتما از ولایت فقیه دفاع می كنیم. ما وقتی می گوییم كه اصلاح طلب درون این نظام هستیم، یعنی اصالت های این نظام را - كه ولایت فقیه از جمله آنهاست - قبول داریم. اگر قبول نداشتیم در این چارچوب قرار نمی گرفتیم."


خواسته مردم برقراری عدالت و آزادی مشروع و قانونی است
وزیر کشور دولت خاتمی افزود "در یك حركت عمومی كه خواسته مردم برقراری عدالت و آزادی مشروع و قانونی است و حق قانونی خود را مطالبه می كنند، ممكن است تعدادی هم به بیراهه بروند. من با این افراد كه سنخیتی ندارم.
جریان مقابل ما شیوه ای دارد و آن این است كه می گویند شما بیایید و تكلیف خود را با فلان گروه روشن كنید. ما هم می گوییم شما چرا نمی آیید تكلیف خود را با فلان گروه روشن كنید؟ چرا بعد از شش سال جریان انحرافی را مطرح كردید؟ این جریان همان كسانی بودند كه ما شش سال پیش اعلام كردیم كه اینها در مسیر انقلاب اشكال ایجاد می كنند. چرا صف خود را جدا نكردید؟ چرا مملكت را به این روز كشاندید و حالا می گویید كشف كرده ایم كه یك جریان خاص به وجود آمده است؟... افرادی كه گرین كارت آمریكا را دارند یا حتی سیتیزن (شهروند) آمریكا هستند، به عنوان مشاور حكم دریافت كرده اند و برای آنها بنیاد تعریف شده است. مشخص است كه اینها در جریان انقلاب تغییر ایجاد می كنند. چرا آقایان صف خود را از آنها جدا نمی كنند؟ البته فقط اینها منحرف نیستند، چرا آقایان صف خود را از دیگر منحرفان جدا نمی كنند؟"


گنجی مدیر داخلی شورای نگهبان
موسوی لاری همچنین گفت "در زمان آقای خاتمی هم چنین اتفاقاتی رخ داد؛ یعنی جریانی كه شاید اعتقاد چندانی به خط آقای خاتمی نداشته و به نام تندرو در جامعه شناخته می شدند، در كنار رئیس جمهور سابق قرار گرفتند و حتی بحث عبور از آقای خاتمی را هم مطرح كردند. شما چرا آن زمان نسبت به حضور چنین افرادی هشدار نمی دادید؟ مگر اکبر گنجی در شورای نگهبان زیر نظر احمد جنتی كار نمی كرد؟ همه مردم می گفتند كه گنجی در تشكیلات شما مشكل دارد، اما آیا كسی حاضر شد صف خود را از او جدا كند؟ آیا امروز حاضرند صف خود را از عناصر پیرامونی احمدی نژاد و رفتارهایشان به صورت عملی نه صرف رسانه ای جدا كنند؟ چرا فقط زبانی می گویند فلانی و فلانی نباشند اما اقدامی نمی كنند؟"


لاری افزود "همینجا هم حافظه تان خوب كار نكرد. گنجی مدیر داخلی شورای نگهبان بود. شما چرا از آن طرف قضیه نگاه نمی كنید؟ آنها الان حاكم هستند. ما كه در بستر قانون اساسی حركت می كنیم. ما هشت سال مسئولیت اجرایی در این كشور داشتیم. شما یك نمونه بیاورید كه از قانون اساسی تخطی كردیم. بنده به عنوان كسی كه وزیر كشور بوده، حاضرم نسبت به تمام كارهایی كه در حوزه مسئولیت وزارت كشور شخصا درباره آنها تصمیم گیرنده بودم، پاسخگو باشم. امروز آقایانی كه در مصدر كار هستند باید پاسخگو باشند كه چرا قانون اساسی را زیر پا می گذارند؟ چرا سند چشم انداز بعد از آن همه زحمتهایی كه دولتهای پیشین كشیدند، بعد از چند سال فراموش شده است؟ چرا قانون برنامه چهارم توسعه زیر پا گذاشته شد؟"


رسانه های مرتزقین از بیت المال ...
این فعال اصلاح طلب افزود "امروز سایتهایی كه از بودجه بیت المال ارتزاق می كنند و متعلق به نهادهای رسمی یا تشكلهای حاكم این مملكت هستند، نه تنها موسوی خوئینی ها را به عنوان جاسوس آمریكا معرفی كرده اند، بلكه می گویند حركتی كه در سال ۵٨ علیه آمریكا صورت گرفت، از طرف خود آمریكاییها طراحی شده بود. در حالی كه موسوی خوئینی ها از بدو پیروزی انقلاب تا زمان درگذشت امام یك فرد تاثیرگذار بوده و حدود شش یا هشت سال هم مشاور عالی رهبری بوده است. حرف من این است كه كار مملكت به كجا كشیده است كه استوانه های انقلاب را اینگونه زیر سوال می برند."


--
اعتصاب بازاریان را جدی بگیریم
آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر