۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

بسیاری از زندانیانی که طی دو روز گذشته آزاد شدند، نیازمند عفو نبودند و طبق قانون باید آزاد می‌شدند

اطلاعات رسیده به کلمه نشان می دهد که بسیاری از این زندانیان کسانی هستند که نیمی از دوران محکومیت خود را گذرانده بودند و می توانستند با استفاده از حق قانونی آزادی مشروط، بعد از گذراندن نیمی از حکم خود از زندان آزاد شوند. برخی از آنها هم هفته های پایانی محکومیتشان را سپری می‌کردند و بر این اساس باید به زودی از زندان آزاد می‌شدند. این زندانیان بنا به گفته جعفری دولت آبادی، دادستان تهران با موافقت رهبری نظام از زندان آزاد شده اند. تعدادی از زندانیان نیز مشمول تقلیل حکم شده اند.

این آزادی ها تاکنون نزدیک به ۶۰ زندانی سیاسی را شامل شده است، نه آن چنان که دادستان اعلام کرده بود، ۱۰۰ زندانی را. همه آزادی ها نیز تنها از زندان اوین بوده است و با اینکه در سراسر زندان های ایران زندانیان سیاسی نگهداری می شوند اما تاکنون از هیچ زندان دیگری، کسی از زندانیان سیاسی آزاد نشده است. تنها در زندان رجایی شهر، هم اکنون بیش از صد زندانی سیاسی نگهداری می شوند.

جعفری دولت آبادی در آستانه آزادی این زندانیان به رسانه های خبری دولتی گفت: «آزادی این دسته از محکومان بر اساس تقاضای عفو ارائه شده و ابراز ندامت و پشیمانی از ارتکاب جرائم ارتکابی توسط آنان صورت گرفته است.» طبق گفته دادستان تهران، قرار بود یکصد نفر از زندانیان سیاسی از زندان آزاد شوند، هرچند او اشاره ای نکرده بود که این زندانیان از کدام زندان کشور آزاد می شوند.

کلمه با توجه به اطلاعاتی که درباره این زندانی ها وجود دارد، سعی در معرفی تعدادی از زندانیان ِ تازه آزاد شده دارد. لازم به تاکید است که درباره برخی از این افراد هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد و همچنین در میان زندانیان آزاد شده تاکنون نامی از روزنامه نگاران زندانی و فعالان سیاسی و اجتماعی ِ شناخته‌شده دیده نشده است.

احسان عبده تبریزی

احسان عبده تبریزی، دانشجو، از جمله کسانی است که روز شنبه از زندان اوین آزاد شد.

وی در سال ۸۸ و بعد از انتخابات ریاست جمهوری راهی زندان اوین شد. وی در حالی از زندان آزاد می شود که نیمی از دوران حبس خود را گذرانده است. او با توجه به اینکه سابقه موثر کیفری ندارد، با استفاده از حق آزادی مشروط نیز می توانست از زندان آزاد شود و نیازمند عفو نبوده است.

این زندانی در دوران حبس خود تنها چند روز را در مرخصی گذراند. عبده تبریزی دانشجوی تاریخ دانشگاه دورهام انگلیس است و بعد از ورود به ایران برای دیدار با خانواده اش، دستگیر و زندانی شد.

حسین عبده تبریزی، پدر این دانشجو، یکی از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد و دبیرکل اسبق بورس تهران بوده است. وی بارها با نقدهای اقتصادی در روزنامه سرمایه، واکنش های دولتیان را برانگیخته بود. او از جمله ۷۰ اقتصاددانی بود که در نامه هایی سرگشاده، رفتار و عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشیده بودند.

محمد پور عبدالله

محمد پورعبدالله دیگر دانشجوی زندانی است که شنبه شب از زندان آزاد شد. وی دانشجوی رشته شیمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، است که ۲۴ بهمن سال ۸۷ در منزلش بازداشت شد.

این فعال دانشجویی، در ابتدا بر اساس حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری محکوم شد، که در دادگاه تجدید نظر این حکم به سه سال زندان کاهش یافت.

محمد پور عبدالله، دو سال از دوران محکومیت خود را در زندان قزل حصار کرج گذراند و چند ماهی بود به زندان اوین انتقال داده شده بود. او در حالی از زندان آزاد می شود که تا پایان محکومیتش چند هفته ای بیشتر نمانده بود.

مهدی وطن خواه

مهدی وطن خواه، دانشجوی زندانی محروم از حق تحصیل بود.

این دانشجوی ۲۴ ساله و از شهروندان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به اتهام اجتماع و تبانی و توهین به رهبری ۲۸ اسفند ماه سال ۸۸ در منزلش بازداشت شد.

او دانشجوی حسابداری در مقطع لیسانس بود که همزمان با بازداشت از حق تحصیل نیز محروم شد. وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد، بدون اینکه در این دادگاه از حق داشتن وکیل برخوردار باشد. در دادگاه تجدید نظر این دانشجو موفق به گرفتن وکیل شد و حکمش به دو سال حبس و هشتصد هزار تومان جریمه نقدی کاهش یافت.
وی برای اجرای حکم زندانش در تاریخ نهم آذر ماه سال ۸۹ به زندان فراخوانده شد. او با احتساب دوران بازداشت موقت خود، نیمی از مدت زمان حبسش را سپری کرد و به طور قانونی باید طبق آزادی مشروط از زندان آزاد می شد.

سعید مالمیریان

سعید مالمیریان یکی از شهروندان معترض به نتایج انتخابات سال ۸۸ از ۳۱ فروردین ماه سال جاری برای اجرای حکم به زندان اوین فراخوانده شد. او شش ماه حبس اش را گذراند و از زندان آزاد شد (با احتساب ایام بازداشت موقت) بنابراین او نیز نیازمند هیچ گونه عفو برای آزادی خود نبوده است.

این زندانی سیاسی ۴۷ ساله به اتهام تبلیغ علیه نظام در ۱۴ اسفند ماه سال ۸۸ وقتی از سفر خارج از کشور به ایران باز می گشت در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد. ماموران امنیتی فرودگاه به او گفتند که به دلیل شرکت در تجمع های اعتراضی پس از انتخابات و تبلیغ علیه نظام بازداشت می شود.

او پس از بازداشت مدتی را در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و تحت بازجویی گذراند تا اینکه سرانجام با قید وثیقه آزاد شد. او پس از برگزاری دادگاه به دو سال و شش ماه حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه کاهش یافت.

میلاد اسدی

میلاد اسدی، فعال دانشجویی دیروز ظهر(یکشنبه) از زندان اوین آزاد شد. او دو سال است که در زندان اوین به سر می برد. این فعال دانشجویی ابتدا به هشت سال و سپس به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. او نیز بیش از نیمی از حکم خود را گذرانده است و به زودی می توانست با استفاده از حق آزادی مشروط که در قوانین ایران تصریح شده آزاد شود.

محسن مختاری

وی به یک سال زندان محکوم شده بود و بیش از ۱۱ ماه آن را در زندان اوین گذراند. او تنها چند روز مانده به پایان محکومیتش تحت عنوان عفو از زندان آزاد شد.

محسن غمین

محسن غمین، ۱۳ آذر سال ۸۶ در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران بازداشت شد. او مدتی را در زندان اوین گذراند و سپس با قید وثیقه از زندان آزاد شد. وی با اجرایی شدن حکم دو سال حبس تعزیری و صدور حکم جلب در تاریخ ۲۳ بهمن ۸۹ خود را به زندان معرفی کرد.

اتهامات وی «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و عضویت در گروهک مارکسیستی» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» است که مبنای صدور دو سال حبس تعزیری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه قرار گرفت. محسن غمین هم نیمی از حکم خود را گذرانده بود که شب شنبه با عنوان عفو از زندان آزاد شد.

لاله حسن پور

شنبه شب تعدادی از زندانیان بند نسوان زندان اوین هم از زندان آزاد شدند که در میان آنها نام لاله حسن پور هم دیده می شود. این فعال حقوق بشر سوم اردیبهشت ماه سال جاری برای گذراندن حکمش به زندان رفت.

وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی، به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

زهرا جباری

وی که در تظاهرات روز قدس سال ۸۸ بازداشت شده بود، نیمی از دوران محکومیت چهار ساله‌ی خود را سپری کرده بود و بر اساس قانون آزادی مشروط می‌توانست از زندان آزاد شود.

سوسن تبیانیان

سوسن تبیانیان به یک سال و نیم زندان یعنی ۱۸ ماه زندان محکوم شده بود که از این مدت ۱۶ ماه را در زندان بوده و حدود ۲ ماه دیگر باید از زندان آزاد می‌شد.

نازنین حسن نیا

نازنین حسن نیا نیز به یک سال زندان محکوم شده بود که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال جاری محکومیت‌اش به اتمام می‌رسید. اتهام حسن نیا، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی بوده که مصداق این اتهام ها، حضور در تظاهرات و فرستادن اس ام اس بوده است. وی از سوی دادگاه تجدید نظر از اتهام تبلیغ علیه نظام و فرستادن اس ام اس تبرئه شد اما به اتهام شرکت در تظاهرات به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

روح الله میرزا خانی

این زندانی ۱۱ آبان ماه سال ۸۸ به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی توسط پلیس امنیت بازداشت و به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. او از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات بود که بیش از نیمی از حکم زندانش را نیز گذرانده بود.

علی بهزادیان نژاد

علی بهزادیان نژاد، وبلاگ نویس و عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی نیز با گذراندن دو سال حبس از زندان آزاد شد.

وی که در هنگام انتخابات ریاست جمهوری دهم، مدیریت یکی از سایت‌های اینترنتی حامی میرحسین موسوی را برعهده داشت، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

کیوان فرزین

کیوان فرزین، مدیر مسوول نشریه تخصصی فرهنگ و آهنگ، از دیگر آزاد شدگان بند ۳۵۰ زندان اوبن است.

فرزین ۴۰ ساله به دلیل فعالیت حرفه‌ای‌اش در این نشریه، در تاریخ ۱۵ دی ماه سال۸۸ و در روزهایی که اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران در جریان بود، در محل کارش توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. او توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این روزنامه نگار ۲۸ فروردین سال جاری برای اجرای این حکم به زندان اوین فراخوانده شده بود.

ارسلان ابدی

وی از دستگیر شدگان روز عاشورای سال ۸۸ و از شهروندان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود. ارسلان ابدی ابتدا حکمش کاهش یافت و سرانجام دیشب از زندان آزاد شد.وی ابتدا به محاربه محکوم شده بود که در همان دادگاه بدوی از این اتهام تبرئه شد.

امیر اصلانی

امیر اصلانی کارشناس ارشد برق، از زندانیان حوادث پس از انتخابات، هم دیشب از زندان اوین آزادشد.

یکی از اتهامات اصلانی فرستادن ایمیل درباره طرحی برای اعتراض به تقلب در انتخابات از طریق افزایش مصرف برق عنوان شده بود.

طرح اصلانی به عنوان طرح خاموشی سبز معروف شد. این مهندس ۳۳ ساله که مدیر یک شرکت نرم افزاری است، روز شنبه ١٧ مرداد ماه سال ۸۸ مقابل محل کارش بازداشت شد.

اصلانی ۱۸۵ روز را در یکی از سلول های انفرادی بند دو -الف سپاه پاسداران گذراند و حدود ۷۰ روز را نیز در یکی از انفرادی های بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات سپری کرد و سپس به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شد و همچنان در این بند به سر می برد. وی به چهارسال حبس قطعی محکوم شده بود که نیمی از آن را گذرانده بود و سپس به عنوان عفو آزاد شد.

آرتین غضنفری

آرتین غضنفری در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۸۸ پس از حوادث روز عاشورا همراه همسرش بازداشت شد و در تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۱۳۸۹ پس از یک هفته آزادی مجددا بازداشت شد. او که از شهروندان بهایی ساکن تهران است، ۲۷ فروردین امسال برای گذراندن یک سال دوران محکومیت به زندان اوین بازگشت. او نیز شنبه شب از زندان آزاد شد.

محمدرضا صباغی

این شهروند معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ تیرماه سال جاری برای اجرای حکم به زندان اوین فراخوانده شد.

این جوان ۲۷ ساله به اتهام اجتماع و تبانی نهم آبان ماه سال ۸۹ در منزلش بازداشت شد. او توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به دو سال زندان محکوم شد. او نیز یک شنبه صبح از زندان آزاد شد.

عباس نامی

نامی از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات و فعال اجتماعی بود که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شد. وی از سوی دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیزی محکوم شده بود.

عباس نامی به همراه ۶۳ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین با ارسال شهادت نامه ای از داخل زندان، شهادت داد که شهید هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود در بهداری زندان اوین از سوی مامورانی که حدس می زنند ماموران امنیتی و اطلاعاتی بوده اند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

حسین فرجی

حسین فرجی، دیگر زندانی آزاد شده از زندان اوین و از شهروندان معترض به نتایج انتخابات، به شدت بیمار بود. او نیز بعد از دو سال حبس از زندان آزاد شد.

کوروش قاسمی

وی از بازداشت شدگان تظاهرات روز ۲۵ بهمن ماه سال گذشته است که به دعوت رهبران جنبش سبز انجام شد. او از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر می برد. این زندانی ۴۳ ساله که فارغ التحصیل رشته شیمی است، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع وتبانی به سه سال زندان محکوم شده بود.

امید شریفی دانا

شریفی دانا از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است که در عاشورای ۸۸ تهران بازداشت شد.امید شریفی دانا بر اساس اعترافات خود که تحت فشار شدید از وی اخذ شده بود، ابتدا به اعدام محکوم شد و سپس در دادگاه تجدید نظر، حکم او به سه سال حبس کاهش یافت. اتهام او "اجتماع و تبانی بر ضد علیه امنیت کشور"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی با شرکت مستمر در اکثر تجمعات غیرقانونی" و "استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره" عنوان شده بود..

بهنام انصاری

انصاری، از معترضان به نتایج انتخابات دهم، بهمن سال ۸۸ بازداشت شد. این جوان ۲۲ ساله به اتهام تبانی و اقدام علیه امنیت به سه سال حبس تعزیری محکوم شد و فروردین ماه امسال برای اجرای حکم به زندان اوین فراخوانده شد. او نیز دیشب از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شد.

آرش علایی

آرش علایی، پزشک و فعال در زمینه مقابله با بیماری ایدز، به شش سال زندان محکوم شده بود که نیمی از دوران محکومیت را سپری کرده بود و بر اساس قانون آزادی مشروط می‌توانست از زندان آزاد شود و نیازمند عفو نبود. وی دیروز از زندان آزاد شد.

احمد شاهرضایی

شاهرضایی از بازداشت شدگان ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ است که روز گذشته از زندان آزاد شد. او در مدت زندان از هیچ مرخصی استفاده نکرد.

این جوان ٢٩ ساله، که روز ٢٢ خرداد ماه سال گذشته در خیابان انقلاب و در تظاهرات اعتراضی بازداشت شده بود، از حامیان جنبش سبز است که به مدت ۷۴ روز در سلول انفرادی بند ۲۴۰ به سر برده است.

کیارش کامرانی

کیارش کامرانی به دو سال و نیم زندان محکوم شده بود و از ۳۰ ماه دوران محکومیت خود، حدود ۲۰ ماه یعنی بیش از نیمی از مدت محکومیت را سپری کرده بود و بر اساس قانون آزادی مشروط می‌توانست از زندان آزاد شود.

مجید تمجیدی

مجید تمجیدی ۳۷ ساله، یکی از فعالان کارگری کشور است که به ۱۸ ماه حبس قطعی محکوم شده بود. او نیز با پایان یافتن دوره محکومیتش از زندان آزاد شد و نیازمند عفو نبوده است.

یکی از اتهامات تمجیدی، اجتماع و تبانی بر ضد امنیت ملی عنوان شده که وی هر بار این اتهام را رد و تاکید کرده است که فقط برای تحقق خواسته های صنفی کارگران فعالیت می کرده است.

نوید کامران

وی از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است که در عاشورای ۸۸ تهران بازداشت شد.

وی توسط قاضی پیرعباسی، رئیس شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب، به ٣٣ ماه حبس و ٧۵ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم از سوی شعبه ٣۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، تایید شد.

نوید کامران یکی از امضا کنندگان "شهادتنامه ۶۴ زندانی سیاسی درباره چگونگی جانباختن هدی صابر" بود و تا دیروز که از زندان آزاد شد، نیمی از حکمش را گذرانده و هرگز از مرخصی استفاده نکرده بود.

فاطمه خرم جو

فاطمه خرم جو بیش از نیمی از دوران محکومیت ۵ ساله را سپری کرده بود و بر اساس قانون آزادی مشروط می‌توانست از زندان آزاد شود. وی نیز دیروز از زندان اوین آزاد شد.

امیر حسین قنبری

امیر حسین قنبری به یک سال زندان محکوم شده بود و از باقی مانده دوران محکومیتش، مدت کوتاهی باقی مانده بود. او هم شب شنبه از زندان آزاد شد.

ابوالفضل قاسمی

ابوالفضل قاسمی، کارشناس ارشد حقوق و فعال اجتماعی است که در حوادث پس از انتخابات بازداشت و به سه سال زندان محکوم شده بود. پدر وی بازنشسته سپاه پاسداران است.

قاسمی بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده بود و بر اساس قانون آزادی مشروط می‌توانست از زندان آزاد شود.

میثم رودکی

میثم رودکی، دیگر شهروند معترض به نتیجه انتخابات، به سه سال زندان محکوم شده بود و بیش از نیمی از دوران محکومیت را سپری کرده بود و بر اساس قانون آزادی مشروط می‌توانست از زندان آزاد شود.

حمیدرضا نجومی

حمیدرضا نجومی از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است که اولین بار شانزدهم دی ماه سال ۸۸ در حوادث پس از انتخابات بازداشت شد. وی در دادگاه بدوی به دوسال زندان تعزیری محکوم شد که این حکم عینا در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر، تایید شد. وی از امکان برخورداری از وکیل در دادگاه محروم بوده است.

حمید سمیعی

حمید سمیعی، ۲۶ ساله و مهندس برق، فعال اجتماعی و از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است. او از سوی شعبه پانزده دادگاه انقلاب به دو سال و نیم حبس محکوم شد که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تایید شد.

امید اسماعیل زاده

امید اسماعیل زاده، ۲۴ ساله و از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است که ۲۹ خرداد سال ۱۳۸۸ در منزل مسکونی اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.وی در دادگاه بدوی به دو سال و نیم زندان تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به یکسال و نیم زندان کاهش یافت.وی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

غلامرضا آزادی

غلامرضا آزادی، مهندس پرواز، روز دهم دی ماه ۱۳۸۸ و در حوادث پس از انتخابات در منزل شخصی اش بازداشت شد و پس از مدتی با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد. وی در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و در دادگاه تجدید نظر نیز همین حکم تایید شد. آزادی برای اجرای حکمش در تاریخ اول آذرماه ۱۳۸۹ به زندان اوین احضار شد.

با احتساب دوران بازداشت موقت، وی در چند روز آینده مدت حبس اش به پایان می رسید و آزاد می شد و نیازمند استفاده از عفو برای آزادی نبوده است.

دیگر زندانیان

از دیگر زندانیان آزاد شده می توان به آرش ترابی، داوود خادم موسوی، حسین حیدری منش، غلامرضا آزادی، مسعود یزدچی، غلامرضا احمدی، علی قاسمی، پرویز ورمزیاری، لطفعلی حاجیان و … اشاره کرد.

کلمه – سارا پردیس


--
آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر