۱۳۹۰ مرداد ۲۸, جمعه

دکتر امیرارجمند : اظهارات ضد و نقیض درباره موسوی و کروبی نشانه بن بست دستگاه قضاییه است

دکتر امیرارجمند : اظهارات ضد و نقیض درباره موسوی و کروبی نشانه بن بست دستگاه قضاییه است


    تا به‏حال هيچ فردی، به صورت قانونی و شفاف، مسئوليت ناپديد شدن و به گروگان گرفته شدن رهبران جنبش را نپذيرفته و از هيچ فرايند قانونی مشخصی در اين‌باره صحبت نشده است. تمام اطلاعاتی که داده می‏شود، فاقد ارزش رسمی است. مراجع رسمی بايد به صورت علنی و شفاف در اين مورد اتخاذ موضع کنند و اگر به هر دليلی، بخش مهمی از پرونده‏ها مختومه شده، چرا اين افراد هم‏چنان در زندان هستند.

خبرنگاران سبز/سیاست/مشاوران رهبران سبز:

 اردشير اميرارجمند، مشاور ارشد ميرحسين موسوی انتشار اخبار ضد و نقيض درباره محاکمه سران جنبش اعتراضی ايران را فاقد ارزش رسمی دانسته و اين سخنان را نشانه به بن‌بست رسيدن دستگاه قضايی ايران می داند. او همچنين خواستار محاکمه سران جنبش سبز در دادگاه علنی است.

در پی اظهار نظرهای متفاوت اصولگرايان در مورد رهبران جبنش سبز و محاکمه قضايی آنان، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد در گفت‌و‌گو با دويچه وله، اعلام کرد: تا ‏جايی که مشخص است، هيچ‏کدام از اين اتفاقات رخ نداده است. وی همچنين اعلام کرد که تا به‏‌حال هيچ فردی، به صورت قانونی و شفاف، مسئوليت ناپديد شدن و به گروگان گرفته شدن رهبران جنبش را نپذيرفته است.

متن اين گفت و گو به شرح زير است:

 

آقای اميرارجمند، خبر مختومه اعلام شدن درصد قابل توجهی از پرونده‏های سران جنبش اعتراضی ايران، به‏نظر کمی مبهم است. فکر می‌کنيد آقايان کروبی و موسوی مثلا در دادگاهی غيرعلنی محاکمه شده‏اند که درصد قابل توجهی از پرونده‏های آن‏ها مختومه اعلام شده است؟

نشر اخبار ضد و نقيض، مدت‏های مديدی است که يکی از ويژگی‏های حکومت ايران است. نه تنها در قوه‏ی قضاييه، بلکه در ساير بخش‏ها نيز همين روند مشاهده می‏شود. مسئله‏ی قضايی دارای يک روند روشن و واضحی است. اگر کسی مورد اتهام قرار دارد، بايد اتهام به او تفهيم شود و طبق ضوابط آيين دادرسی، محاکمه‏ی عادلانه‏ای صورت بگيرد، حق دفاعی وجود داشته باشد و سرانجام آن پرونده مختومه بشود يا حکمی صادر گردد.

تا ‏جايی که مشخص است، هيچ‏کدام از اين اتفاقات رخ نداده است. عدم شفافيت مراجع حکومتی، به‏ويژه مراجع قضايی و اين‏که به وظايف قانونی خودشان عمل نمی‏کنند ويژگی بارز مسئولان قضايی ايران است. تا به‏حال هيچ فردی، به صورت قانونی و شفاف، مسئوليت ناپديد شدن و به گروگان گرفته شدن رهبران جنبش را نپذيرفته و از هيچ فرايند قانونی مشخصی در اين‌باره صحبت نشده است. تمام اطلاعاتی که داده می‏شود، فاقد ارزش رسمی است. مراجع رسمی بايد به صورت علنی و شفاف در اين مورد اتخاذ موضع کنند و اگر به هر دليلی، بخش مهمی از پرونده‏ها مختومه شده، چرا اين افراد هم‏چنان در زندان هستند.

 

سئوالات بسيار زيادی در اين‌باره فراروی مسئولان حکومت قرار دارد که بايد پاسخ بدهند. افرادی را بدون مجوز قانونی و بدون طی مراحل قانونی، زندانی کرده‏اند که از امکانات زندانی‏های عادی هم برخوردار نيستند. نگرانی‏های اساسی و عمده در خصوص سلامتی آن‏ها وجود دارد و هيچ کس پاسخ‏گو نيست.

اين نشان‏دهنده‏ی آن است که مقامات حکومت ايران، به‏ويژه مقامات قضايی ايران، در يک بن‏بست مشخص و معينی قرار گرفته‏اند و نمی‏توانند پاسخ‏گو باشند. لذا به انتشار شايعه‏های بی‏اساس، بی‏پايه و ضد و نقيض مبادرت می‏کنند که افکار عمومی را راضی نخواهد کرد.

 

در روزهای اخير و در اظهارنظر ديگری دبيرکل "حزب اسلامی و رفاه" گفته که آقای موسوی به دادگاه نرفته، ولی آقای کروبی با تشريفات خاص به دادگاه رفته و در حضور دادستان کل بازجويی شده است. اگر فرض گيريم آقای کروبی فقط بازجويی شده پس چه‌طور اکثر پرونده‌ها مختومه اعلام شده است؟ درباره تناقض اين گفته با گفته اخير نماينده مجلس چه فکر می‌کنيد؟

مسئله‏ی قضايی مسئول مشخص دارد. نه رؤسای احزاب و نه حتی نمايندگان مجلس نمی‏توانند خبر دقيق رسمی در اين زمينه اعلام کنند. هرکسی هرچيزی بگويد، فاقد اعتبار قانونی است. اين مراجع قضايی هستند که بايد مشخص کنند چه اتفاقی افتاده است. تا جايی که ما می‏دانيم، هيچ‏گونه فرايند قانونی مشخصی صورت نگرفته و آقايان از پاسخ‏گو بودن ابا دارند. اگر کسی را بازجويی کرده‏اند، بايد مشخص و معين به افکار عمومی اعلام کنند که اين فرد دارای اين اتهامات بوده و بازجويی شده‌اند يا نه. وگرنه اين‏که يک نفر با هر نيتی بيايد صحبتی در اين زمينه بکند، نمی‏تواند ملاک قرار بگيرد.

 

فکر می‏کنيد با فروکش کردن حرکت‌های اعتراضی در ايران، حداقل در شکل خيابانی آن، آيا حکومت جمهوری اسلامی زمان حال را زمان مناسبی برای محاکمه‏ی سران جنبش اعتراضی ايران می‏داند؟

اولا اعتراضات فروکش نکرده و تغيير شکل داده است. اعتراضات در دل تمام مردم ايران و مطالبات آنان است. به همين خاطر است که حکومت از هر اندک چيزی می‏ترسد. از هر واقعه، حادثه يا جريانی که بتواند زمينه‏ی اندک ابراز نظر و حرکت مردم را فراهم کند، می‏ترسد. تمام وقايعی که اين چند وقته اتفاق افتاده، صدق مدعای ماست.

اما در رابطه با محاکمه کردن، بسيار خوب خواهد بود که اگر اتهامی وجود دارد، علنا عنوان شود، دادگاه علنی باشد و رهبران جنبش هم فرصت داشته باشند از خودشان دفاع کنند. قطعا اگر چنين اتفاقی بيافتد، حادثه‏ی بسيار بزرگی برای اقتدارگرايان و کسانی است که در دو سال گذشته مبادرت به قتل مردم، نقض حقوق اساسی و بنيادين آن‏ها و امنيتی کردن و بستن جامعه کرده‏اند، خواهد افتاد.

البته نه تنها اين مسئله، بلکه مسئوليت معضلاتی که در زمينه‏های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با آن‏ها مواجهه هستيم، بر عهده‏ی آن‏هاست. چنين محاکمه‏ای زمينه‏ی افشاگری بسيار خوبی خواهد بود، بيان حقايق از زبان رهبران جنبش خواهد بود و اين‏جا مردم هستند که به قضاوت خواهند نشست. اميدواريم اگر اتهامی هست، علنی باشد، دادگاه علنی باشد و آن‏ها فرصت دفاع از خودشان را داشته باشند. قطعا آن‏ کسی که حقيقت را می‏گويد، سرافراز و سربلند از ميدان خارج خواهد شد.


--
آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
سبز مي مانيم، تا هميشه


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر