۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

خبرنامه- دوشنبه 25 ژانویه 2010 – 5 بهمن 1388


خبرنامه- دوشنبه 25 ژانویه 2010 – 5 بهمن 1388

روابط عمومی حزب اعتماد ملی:خودتان را به خواب زده اید و نمی دانید در کشور چه رخ داده است
به گزارش روابط عمومی حزب اعتماد ملی، پس از انتشار خبر حمله قلبی علیرضا بهشتی، آقای مهدی کروبی پنج شنبه غروب برای ابراز همدردی به دیدار خانواده او رفت. در این دیدار همسر آقای بهشتی گفت : بعد از آن که خبر حمله قلبی آقای بهشتی را منتشر کردیم از نهاد های اطلاعاتی امنیتی با ما تماس گرفته و ما را تهدید کردند که اگر یک بار دیگر اقدام به انتشار اینگونه اخبار بکنید ، محدودیت های بیشتری برای ارتباط با علیرضا بهشتی اعمال می شود. از جمله تماس های تلفنی او قطع می شود و ملاقات هم نخواهد داده شد. ….در این دیدار آقای کروبی با اظهار تاسف از آنچه که نسبت به آقای بهشتی روی داده است بیان کردند: برای اولین بار بعد از انقلاب پل ارتباطی ما با سیستم برای حل مشکل زندانیان قطع می باشد.پس انتشار خبر دیدار آقای کروبی با خانواده آقای بهشتی ، یک جریده معلوم الحال مدعی شد رکورد بیشترین زمان خواب توسط کروبی شکسته شد. این روزنامه آورده است:کروبی ظاهرا از یاد برده ارتباط با سیستم و امکان رایزنی مربوط به دوره ای بود که تبدیل به بلندگوی بی اختیار دستگاه های جاسوسی اسراییل و آمریکا و انگلیس نشده بود. ظاهراً وی ۸-۷ ماه خواب بوده و تازه بیدار شده و فهمیده چه خبط بزرگی کرده است.به گزارش روابط عمومی حزب اعتماد ملی آن کسانی خواب هستندکه سالهاست حقوق مردم را نادیده می گیرند و نمی فهمند که بازداشت فرزندان این انقلاب مانند علیرضا بهشتی و آوردن آنها با لباس زندانی و دمپایی، در دادگاه انقلاب و زیر عکس شهید بزرگوار آیت الله بهشتی چه معنایی می دهد. آن کسانی خوابند که نمی دانند چه اتفاقی افتاده است تا بعد از ۲۷ سال در ختم شهید بهشتی نیروهای ضد شورش با باتوم و سپر  باید مستقرباشند و این مراسم تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شود. آن کسانی خوابند و هنوز بیدار نشده اند که جمعیت ۳ میلیونی مردم را در ۲۵ خرداد ندیدند و سکوت با معنای آنها را نشنیدند. آن کسانی خوابند که به رغم کشتار در بازداشتگاه کهریزک که ننگی برای این انقلاب شد ، عامل اصلی آن را در کنار خود می نشانند و از او تقدیر می کنند و در مصونیت آهنی قرار می دهند.آیا می خواهید بدانید که دیگر چه کسانی خوابند و چه زمانی وقت بیداری آنهاست؟ انتخابات آزاد برگزار کنید یا اجازه برگزار یک تجمع آزاد و امن به هواداران آقایان کروبی و موسوی بدهید تا بیبند مردم چگونه بیدارتان می کنند. پس لازم است بدانید که آقای کروبی محکم و استوار ایستاده و برای تمامی سخنان خود سند دارد.
http://sahamnews.org/?p=557

جزئیاتی از ترور دکتر علیمحمدی
جنبش راه سبز (جرس): ماموران وزارت اطلاعات ، یک روز قبل از ترور استاد علیمحمدی، به خانه این استاد دانشگاه رفته و كليه اسناد و جزوات ايشان را ضبط کرده بودند.به گزارش خبرنگار جرس، تفتیش منزل دکتر علیمحمدی ، درست یک روز قبل از ترور وی و در حالی صورت می گرفت که دكتر عليمحمدي از دو هفته قبل از آن از کليه همكاريهايش با مراكز حساس هسته اي استعفا کرده بود. پس از ترور این استاد دانشگاه نیز؛ خانواده او از سوی وزارت اطلاعات نسبت به عدم افشای تفتیش منزل این استاد دانشگاه و ضبط مدارک و اسناد او تهدید شده اند. گزارش خبرنگار جرس حاکیست، حضور ماموران اطلاعات در صحنه ترور و جمع كردن جنازه دكتر پس از وقوع انفجار و همچنین حضور ماموران اطلاعات در مراسم ختم دکتر علیمحمدی بسیار چشمگیر بود. دکتر مسعود علیمحمدی ، استاد دانشگاه و از هواداران جنبش سبز بود که صبح روز 22 دی ماه بر اثر انفجار یک بمب هدایت شونده در مقابل خانه خود در مشال تهران کشته شد.
http://www.rahesabz.net/story/8637

از 22 بهمن بگوییم - سعید قاسمی نژاد
 در حکومتهای ایدئولوژیک در معرض فروپاشی، عموما چهار نشانه را می توان مشاهده کرد :بحران مشروعیت، بحران کارامدی، بحران همبستگی و بحران  سلطه. جمهوری اسلامی تا قبل از عاشورا سه بحران اولیه را به وضوح دارا بود. اما وقایع عاشورا، بحران مشروعیت حکومت را وارد مرحله جدی تری کرد. دو بال مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی پس از انتخابات بیش از پیش شکسته شده اند. تقلب آشکار در انتخاباتْ، ادّعای جمهوی اسلامی را مبنی بر اینکه مبتنی بر رأی مردم است، به تمامی غیرقابل‌قبول کرده است. ایستادن رودرروی مردم و عدم حل معضل انتخاباتی به روش‌های مسالمت‌آمیز و سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم جای شکی در رد ادعای دموکراتیک بودن نظام جمهوری اسلامی باقی نگذاشته است. بال دوم مشروعیت‌بخشی به نظام جمهوری اسلامی نیز اینک بیش از هر زمانی شکسته و اتفاقاً این جمهوری اسلامی است که بیش از هر کس اسطوره‌های مشروعیت‌بخش خود را در هم شکسته است؛ آتش زدن عکس آیت‌الله خمینی و نمایش آن در تلویزیون، حمله به بیت آیت‌الله خمینی به عنوان مکانی مقدس در جمهوری اسلامی و کشتار مردم در روز عاشورا که موجب این‌همانیِ رهبر جمهوری اسلامی با یزید در ذهن مردمان شده، بیش از هر چیز موجب مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی گشته است. جنبش سبز از همان ابتدا، بیش از هر زمان دیگری بحران همبستگی نخبگان حکومتی را تشدید کرده است. بخش‌های عظیمی از خودی‌ها، غیرخودی شده اند، و بخش‌های عظیمی از نیروهای مؤثر در ساختِ قدرت با یکدیگر دچار اختلاف اند که همین امر حکومت را بیش از پیش فلج کرده است. اینک اما تا 22 بهمن فرصت فراوانی نمانده و  بهتر است سمت وسوی بحثها را به سمت 22 بهمن ببریم. سخن از ساکت شدن و بحث نکردن نیست. آن کسانی که خواهان همین جمهوری اسلامی هستند با ولایت فقیهش، شعار "جمهوری اسلامی آزاد باید گردد" را تبلیغ کنند. آنان که رفتن اقای خامنه ای را می خواهند "مرگ بر دیکتاتور" را تبلیغ کنند، آنانی که خواهان حکومتی دیگرند "مرگ بر اصل ولایت فقیه" را تبلیغ کنند و.... هرقدر که طرفداران هر یک از این شعارها بیشتر باشند در نهایت به سود جنبش سبز و به ضرر آقای خامنه ای است، بعد از 22 بهمن دوباره بحثهای دیگر را شروع کنیم و بعد از پیروزی وزن کشی کنیم. در این مهلت باقی مانده  بیاییم از 22 بهمن بگوییم، 22 بهمن روز بزرگی است. یک بار دیگرباید نیروی خود را به این حکومت جور وجهل نشان بدهیم. 22 بهمن می آییم.

 http://www.roozonline.com/persian/opinion/opinion-article/article/2010/january/23//22-12.html

با اندیشه های بازرگان،: تنها حکومت مردم به مردم قابل قبول است!- سعید زندگانی
او می گفت "گام به گام" باید جلو رفت . او شصت سال در عرصه سیاست دیکتاتور زده ایران دویده بود.دوره های متعدد و آدمهای بسیار مانند رضا شاه، دکترمصدق، محمد رضا شاه و آیت اله خمینی را دیده بود و می دانست که برای رسیدن به قله، مثل یک کوهنورد با تجربه باید گام به گام پیش رفت تا خسته نشد و توان ایستادن در آن اوج را در خود ذخیره داشت.زندگی 77 ساله مهندس مهدی بازرگان با سه موضوع عجین شده است: اول دانش اندوزی و فعالیتهای علمی. دوم سیاست و فعالیتهای اجتماعی و سوم فعالیتهای دینی و پژوهشهای اسلامی. و جالب اینکه در اکثر این موارد اوآغازگر بوده است! در میان محصلین ممتاز اعزامی به خارج از کشور در سال 1306 اولین ایرانی بود که پذیرش از دانشگاه فرانسه گرفت. هفت سال درس خواند و وقتی برگشت، او درسال 1315 به استخدام وزارت علوم در آمد  و اولین چهره دانشگاهی بود که به مقام دانشیاری در دانشگاه تهران رسید. در اینجا نیز او تا ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران پیش رفت و پس از کودتای 28 مرداد بود که بعلت اعتراض به انتخابات غیر قانونی برای همیشه و با حکم کودتاگران از کارهای علمی و دانشگاهی برکنار شد.در زمینه های سیاسی و اجتماعی کار های او شناخته شده ترند. از ریاست هیئت خلع ید از شرکت نفت انگلیس و ریاست اولین هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در دوران نخست وزیری شادروان دکتر محمد مصدق بگیرید تا اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران. در این فاصله او رئیس شرکت فاضلاب تهران شد و اولین شبکه لوله کشی آب تهران را راه اندازی کرد، نهضت مقاومت ملی و نهضت آزادی ایران را با چهره هائی چون دکتر یداله سحابی، آیت اله محمود طالقانی و آیت اله رضا زنجانی پایه ریزی کرد مهندس بازرگان سه زمینه مذکور و همه فعالیتهای علمی، سیاسی، اجتماعی و دینی خود را در هم می آمیزد تا به چیزی برسد بنام "حکومت مردم بر مردم" یا دموکراسی و از آن برای "اصلاح و ترقی و سعادت ملت" بهره بگیرد.در نامه معروفش "حکومت از پائین" در تیر ماه 1335 می نویسد:"دموکراسی یعنی حکومت مردم به مردم. این نوع حکومت، بهترین شکل و شاید تنها صورت قابل قبول آن است و بهتر می تواند ضامن استقلال مملکت و موجب اصلاح و ترقی و سعادت ملت باشد... در منطق ادیان و اسلام نیز، ملک و حکم از آن خدا گفته شده و سلطه بر خلق خدا مردود بوده است."نامه ای که از آن یاد کردیم، پنجاه و سه سال پیش نوشته شده، هنگامی که او و دوستانش پس از تشکیل نهضت آزادی ایران، برای تشکیل جبهه ملی دوم کوشش می کردند. از اینرو شاید محتوای این نامه را بتوان راهکاری از سوی مهندس بازرگان برای حکومت و کشورداری دانست: "... از هر جهت که نگاه می کنیم، چاره ای و راهی برای اصلاح حکومت و سیاست جز استقرار دموکراسی و تامین آزادی نمی بینیم و خواسته های مردم را در سایه چنین حکومتی باید جستجو کرد.معروف است که دکتر مصدق این ویژگی را در مهندس بازرگان بسیار دوست داشت و بارها از آن سخن گفته بود. شادروان دکتر حمید نطقی پدر علم روابط عمومی در ایران که مدت زیادی هم رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران بود، تعریف می کرد که پس از به ثمر رسیدن نهضت ملی کردن نفت ایران و نخست وزیری دکتر مصدق، مرحوم دکتر غلامحسین صدیقی برای وزارت فرهنگ مهندس بازرگان را پیشنهاد می کند. دکتر مصدق نمی پذیرد و می گوید که "او را به شرکت ملی نفت و هیئت خلع ید بفرستید، نمی گذارد یک ریال بالا-پائین بشود و آنقدر پاک است که هیچ کس نمی تواند او را بخرد."
http://www.rahesabz.net/story/8605

خطر «بانك گريزى» براى‌ سيستم بانكى ایران - شاهین فاطمی
بانك گريزى يا (Bank Run) يكى‌از خطرناك‌ ترين رويداد‌هاى اقتصادى است. آنچه امروز اقتصاد ايران با آن روبروست دقيقا همين خطر بانك گريزيست و همان گونه كه خواهيم ديد سياست‌هاى اشتباه و گفتار غير مسئولانه و غير كارشناسانه شخص رييس جمهورى مسبب اصلى ‌آن است.بانك گريزى زمانى ‌واقعيت مى ‌پذيرد كه مردم اعتماد خود را نسبت به يك بانك و يا سيستم بانكى ‌كشور از دست مى دهند. بانك‌ هاى تجارى، يعنى ‌بانك هايى كه مردم عادى در آن حساب جارى يا حساب پس انداز دارند، امروزه در اكثر كشورها در بخش خصوصى هستند و در حقيقت امر همانند همه موسسات بازرگانى، بانك‌ها هم يك موسسه سودجو به شمار مى روند.در بحران اقتصادى سال ۱۹۳۰ در آمريكا‌ يكى‌از مشكلات اقتصاد آن كشور همين بانك گريزى در سطح وسيعى بود. اما از آن بحران درس هاى زيادى آموخته شد كه يكى‌ از آنها افزايش امكانات فدرال رزرو«Federal Reserve System» يعنى‌ بانك مركزى آمريكا‌ بود
.
زمينه های عدم اعتماد به نظام بانكى در ايرانزمينه‌هاى ايجاد عدم اعتماد نسبت به سيستم بانكى ايران با اقدامات دولت نهم در مورد دخالت در تعيين بهره بانكى‌، حذف شوراى پول و اعتبار و تغيير مكرر رييس بانك مركزى توسط رييس جمهور آغاز شد. سپس اعلام رسمى‌ بانك‌ها كه قادر به وصول رقمى ‌نزديك به ۴۸ ميليارد دلار بدهى‌هاى خود نيستند بر نگرانى‌هاى مردم افزود.در روزهاى اخير، اتخاذ يك سلسله سياست هاى نسنجيده اقتصادى، اظهارات بى ‌محتوا اما نگران كننده احمدى نژاد، و از همه مهمتر آشفتگى اوضاع سياسى كشور، بر ميزان فرار سرمايه و فشار بر بانك‌ها به نحوه كم سابقه‌اى افزوده است. فشار‌هاى خارجى‌ و امكان افزايش بر تحريم هاى اقتصادى نيز در ايجاد اين فضا بى تاثير نبوده است. ترس مردم از ضايعات سياست هدفمند كردن يارانه ها و سوءٔ تاثير آن بر روى فشار تورم يكى‌از دلائل هجوم به پول نقد براى خريد طلا در روزهاى اخير است.اتخاذ يك سلسله سياست هاى نسنجيده اقتصادى، اظهارات بى ‌محتوا اما نگران كننده احمدى نژاد، و از همه مهم تر آشفتگى اوضاع كشور، بر ميزان فرار سرمايه و فشار بر بانك‌ها به نحوه كم سابقه‌اى افزوده شده است. درست همزمان با اين نگرانى ها، آقاى احمدى‌ نژاد به تغيير نرخ ارز يعنى ‌تقليل ارزش ريال در برابر ارز‌هاى خارجى و كاهش چند صفر از پول كشور اشاره مى كند و يا دولت به بهانه مبارزه با پولشويى از امكان خارج كردن پول از بانك‌ها مى كاهد.خطر ازدياد تورم، امكان كاهش برابرى ريال در برابر ارز‌هاى خارجى‌، و نابسامانى اوضاع سياسى كشور، هر يك مى تواند حتى به تنهايى‌، موجب بروز نگرانى و يورش مردم به بانك‌ها شود.در حالى كه از نقطه نظر علم اقتصاد كاهش يا افزودن يك يا چند صفر نبايد در قيمت ها و تورم تاثيرگذار باشد، تجارب سال هاى اخير چه در اروپا و چه در ديگر كشورها، نشان داده است كه اين اقدام فى ‌نفسه، تورم زا بوده است و احتمالا در ايران هم به افزايش قيمت ها خواهد انجاميد

. http://www.radiofarda.com/content/f4_Iran_Bank_run_danger_economy_situation/1938272.html

چین: آمریکا در ناآرامی‌های ایران دخالت داشت
ارگان حزب کمونیست چین، آمریکا را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در ایران، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و یوتیوب متهم کرد.روزنامه «خلق»، ارگان حزب کمونیست چین در سرمقاله خود نوشته است که ایالات متحده آمریکا از طریق «ارتش سایبری» و «تیپ هکرها» در حوادث اخیر ایران دخالت داشته است.این سرمقاله پس از آن نوشته شده است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا جمعه هفته گذشته از دولت چین خواست سانسورهای اینترنتی را لغو کند.درخواست خانم کلینتون پس از آن مطرح شد که شرکت گوگل، بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات موتور جستجوی اینترنتی، چین را به توقف فعالیت‌هایش در این کشور تهدید کرد.این تهدید پس از آن صورت گرفت که هکرها برای دست یافتن به محتویات ای‌میل‌های فعالان حقوق بشر در چین، به این سایت و دست‌کم ۲۰ سایت دیگر حمله کردند

http://zamaaneh.com/news/2010/01/post_12023.html/

l/



--
خشمت را سرکوب کن
*دهه فجر امسال سبز تر از هميشه*

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر