۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

اعلام خبراعدام فوری پنج تن از بازداشت شدگان روز عاشورا باعث تجمع جمعی از اعضای خانواده های نگران در مقابل دادگاه انقلاب شد

اعلام خبراعدام فوری پنج تن از بازداشت شدگان روز عاشورا باعث تجمع جمعی از اعضای خانواده های نگران در مقابل دادگاه انقلاب شد

اعلام خبر اعدام فوری پنج تن از بازداشت شدگان ناآرامی های روز عاشورا در تهران باعث تجمع جمعی از اعضای خانواده های نگران در مقابل دادگاه انقلاب شد. فعالان حقوق بشر در ايران گزارش داده اند که بيش از ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده هايی که در روز عاشورا بازداشت شده اند با شنيدن خبر محاکمه فوری و صدور محکوميت اعدام برای ۵ نفر از بازداشت شدگان در برابر دادگاه انقلاب تجمع کردند تا اعتراض خود را به اين احکام اعلام کنند. مقامات قضايی پس از عاشورا اعلام کردند که برای ۵ نفر از کسانی که دستگير شده اند حکم اعدام صادر شده است.
 
در حالی که اسامی اين ۵ نفر اعلام نشده اما انتشار خبر موجی از نگرانی در پی داشته است. در خبری ديگر بنا به گزارشها مسئولان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران برنامه پخش اعترافهای بازداشت شدگان روز ششم دی ماه- روز عاشورا- را آماده کرده اند. سايت کلمه  نزديک به ميرحسين موسوی که اين خبر را منتشر کرده است می نويسد هنوز مشخصات اعتراف کنندگان اعلام نشده اما دسته اول برنامه اعتراف را گروه خبرنگاران و وبلاگ نويسانِ زندانی تشکيل می دهند. سايت جرس از آماده شدن فيلم اعتراف چند تن از بهائيان خبر داده است و می افزايد اين افراد در اعتراف های خود گفته اند به دستورهيات مرکزی جامعه بهائيان در تظاهرات ششم دی شرکت کرده بودند. به گفته سايت کلمه اعتراف چند نفری هم به عنوان اعضای سازمان مجاهدين خلق آماده پخش شده است.
 
سايت کلمه همچنين از بی خبری مطلق بستگان بازداشت شدگان نهضت آزادی ايران از وضعيت آنها خبر داده و می نويسد با گذشت دو هفته از آغاز بازداشت اعضا و نزديکان به نهضت آزادی خانواده های آنان همچنان در بی خبری مطلق به سر می برند. محسن محققی، امير خرم، ليلا و سارا توسلی، مهدی معتمدی، عبدالرضا تاجيک و مهدی قلی زاده که با حکم عمومی رئيس قوه قضائيه  توسط نهادهای امنيتی بازداشت شده اند تاکنون اجازه ديدار با بستگان و خانواده های خود را پيدا نکرده اند. مسئولان زندان اوين هم به بستگان اين زندانيان پاسخی روشن نداده اند. در خبری ديگر پرونده آذر منصوری، از چهره های اصلاح طلب، به دادگاه انقلاب تهران فرستاده شده است. دادستان عمومی و انقلاب تهران برای اين فعال سياسی کيفرخواست صادر کرده است. آذر منصوری معاون سياسی حزب مشارکت است که به اتهام تشويش اذهان عمومی بازداشت شده و بيش از يک ماه است که در زندان به سر می برد. خانواده دکتر محمد ملکی نيز که از ۵ ماه پيش تاکنون در بازداشت بسر ميبرد با انتشار نامه ای نسبت به سلامتی وی در زندان ابراز نگرانی کرده اند.
 
به گزارش خبرنامه اميرکبير خانواده اين استاد دانشگاه و فعال سياسی در نامه خود تاکيد کرده اند که شرايط سنی و نياز وی به معالجه  بيماری سرطان پروستات ايجاب می کند که  تحت نظر پزشکان باشد در حالی که ۵ ماه گذشته را در زندان سپری کرده است. خانواده دکتر ملکی نگهداری وی در بند ۲۰۹ را برای سلامتی اش نگران کننده خوانده اند. دکتر محمد ملکی اولين رييس دانشگاه تهران پس از انقلاب بود که پس از حوادث موسوم به انقلاب فرهنگی در سال ۵۹ که منجر به تعطيلی دانشگاهها شد، بازداشت شد و چندين سال را در زندان بسر برد. همچنين بيش از ۱۰۰ تن از پزشکان و دندانپزشکان با ارسال نامه ای به دادستان تهران خواستار لغو حکم  دکتر علی تاجرنيا شده اند. علی تاجرنيا يکی از اعضای حزب مشارکت است که در روز ۲۸ خرداد بازداشت شد. وی  که اکنون با سپردن وثيقه آزاد شده ،از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
 
حزب مشارکت در انتخابات رياست جمهوری از نامزدی ميرحسين موسوی حمايت می کرد و پس از انتخابات نيز جمعی از اعضای ارشد آن از جمله محسن ميردامادی دبير کل حزب بازداشت شدند. دبيرکل مجمع نمايندگان ادوارمجلس شورای اسلامی نيز بازداشت شده است. پيشتر خبر بازداشت دکتر يدالله اسلامی در يکی ازبيمارستان های چشم پزشکی، به صلاحديد دوستان و خانواده اش منتشر نشده بود ولی با افزايش نگرانی ها درخصوص سرنوشت وی گزارش آن در اختيار پارلمان نيوز قرار گرفت. فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ايران می گويند شماری زيادی ازدختران و زنان دستگيرشده در اعتراض های روزهای پنجم و ششم دی درشرايط غيرانسانی بندهای ۲۰۹ و ۲۰۴ زندان اوين به سر می برند. بنا به گزارش فعالان بازجوئی های سخت برای گرفتن اعترافات تلويزيونی وسرمای شديد، دختران و زنان زندانی را تحت فشار های روحی و طاقت فرسا قرار داده است. اما روز يکشنبه فضای دانشگاههای ايران دستخوش تحولاتی بود که نشان می داد اعتراضات به دستگيريها و احضار فعالين دانشجويی در روزهای پس از حوادث عاشورا همچنان ادامه دارد.

 
خشمت را سرکوب کن
*دهه فجر امسال سبز تر از هميشه*

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر