۱۳۸۹ شهریور ۱۹, جمعه

لبنان به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی پیوست

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها by جنبش راه سبز on 9/9/10

جـــرس: لبنان به عنوان تنها عضو شورای امنیت سازمان ملل که با رای ممتنع، از قطعنامه اخیر تحریم های ایران استقبال کرده بود، روز گذشته از پیوستن خود به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی خبر داد و یک مقام ارشد اقتصادی آن کشور خاطرنشان کرد "قطعنامه اخیر تحریم ایران بسیار روشن است و ما به آن احترام خواهیم گذاشت و از اجرای کامل آن اطمینان حاصل خواهیم کرد ."


به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، ریاض سلامه، رییس بانک مرکزی لبنان روز گذشته طی سخنانی در بیروت، پایتخت آن کشور، ضمن اشاره به تحریم های اعمالی شورای امنیت، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: "بانک های لبنانی باید تحریم های سخت تر شورای امنیت، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران را به مورد اجرا بگذارند ."


رییس بانک مرکزی لبنان همچنین تاکید کرد که آن کشور باید مطمئن شود که در مراودات بانکی با ایران، تحریم های اعمالی شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نقض نخواهند شد.


این مقام ارشد اقتصادی لبنان در ادامه خاطرنشان ساخت: "بانک های لبنانی باید بر در چارچوب منافع خود عمل کرده و مطمئن باشند که عملیات های بانکی آنها قوانین بین المللی را نقض نمی کند ."


وی افزود: "قطعنامه اخیر تحریم ایران بسیار روشن است و ما به آن احترام خواهیم گذاشت و از اجرای کامل آن اطمینان حاصل خواهیم کرد."


این مقام ارشد لبنانی خاطر نشان کرد: "بانک های لبنانی از لیست افراد و موسسات تحریم شده ایران آگاهی دارند و وظیفه دارند که در چارچوب قوانین بین المللی تحریم های ایران را به مورد اجرا بگذارند . "


گفتنی است استوارت لوی، وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود که "یک هیات بلند پایه آمریکایی، سفر دوره‌ای خود به هشت کشور بحرین، برزیل، اکوادور، ژاپن، لبنان، کره‌جنوبی، امارات عربی متحده و ترکیه را، برای ترغیب آن کشورها به رعایت تحریم‌های سازمان ملل متحد و حمایت از تحریم‌های اِعمالی علیه ایران به اتمام رسانده است."


این مقام آمریکایی در دیدار با سلامه و دیگر مقامات اقتصادی لبنان از آنان خواسته بود تا به این کمپین و باشگاه بین المللی بپیوندند.


رییس بانک مرکزی لبنان در اظهارات روز گذشته خود به جزییات دیداراخیر خود با معاون وزیر خزانه داری آمریکا اشاره ای نکرد؛ اما از بانک صادرات ایران به عنوان بزرگ ترین بانک ایرانی حاضر در لبنان نام برد و اعلام کرد که این بانک از سوی بانک های لبنانی مورد تحریم قرار خواهد گرفت .


گفتنی است بانک صادرات که سابقه حضور ۴۷ ساله در لبنان دارد بزرگ ترین بانک فعال ایرانی در این کشور محسوب می شود که شش شعبه فعال در لبنان دارد .


بر اساس تحریم های پیش بینی شده توسط بانک مرکزی لبنان علیه ایران، ده بانک اول لبنانی که دارای بیشترین مراودات مالی با ایران بوده اند، از معامله با این کشور منع شده اند .


طی هفته های گذشته و پیش از موضع گیری اخیر لبنان که بعنوان عضو غیر دایم شورای امنیت ملل متحد به قطعنامه ١۹٢۹ رای ممتنع داده بود، برزیل نیز که نسبت به تحریم های ایران رای منفی داشت، از احترام خود به قطعنامه های تحریم و رعایت مفاد آن خبر داد.


در همین راستا، کشور ترکیه نیز، ضمن هشدار به مقامات ایران – جهت همگامی با جامعه جهانی- از احترام خود به قطعنامه های شورای امنیت خبر داده بود.


بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت، دولت و مجلسین آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، تحریم های فراگیر تری علیه جمهوری اسلامی تصویب و اجرایی کرده اند، و طی هفته های اخیر، كره جنوبى، ژاپن، کانادا و استراليا نيز به باشگاه جهانی تحریم کنندگان ایران پیوسته اند.


مقامات جمهوری اسلامی کماکان تحریم های مصوب بر علیه برنامه های اتمی خود را "بلااثر"، "سیاسی" و "کاغذ پاره" می دانند و ضمن تاکید بر "صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی" خود، بر تداوم روند غنی سازی اورانیوم تاکید می ورزند.


غرب نیز کماکان – بویژه بعد از قرائت گزارش های اخیر مدیر کل آژانس مبنی بر تخلف ایران- برنامه های اتمی ایران را، در راستای تولید سلاح های اتمی ارزیابی می کند.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر