۱۳۸۹ شهریور ۲۶, جمعه

بخش عمده بانکهای ترکیه ارتباط خود با ایران را قطع کردند

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها by جنبش راه سبز on 9/16/10

جـــرس: بنا به گفته مقامات بانک ملت ایران، تعدادی از بانکهای ترکيه، تحت تاثیر تحریم های بین المللی و بدلیل مناسبات مالی فعالی که با اتحاديه اروپا و ایالات متحده آمريکا دارند، فعاليت های مالی خود را با ايران متوقف کرده اند.


خبرگزاری رويترز از قول يونس هرمزی، مديرعامل بانک ملت شعبه ترکيه گزارش داد "مدتی است که تعدادی از بانکهای ترکيه تحت تاثير تحريم های بين المللی مناسبات مالی با ايران را قطع کرده اند و بانک ملت در جستجوی يافتن موسسات مالی و بانکهای جديدی می باشد؛ که هنوز پاسخی از سوی آنها ارسال نشده است."


گفتنی است تحريم های بين المللی جديد که خرداد ماه امسال عليه جمهوری اسلامی وضع شد، و بعد از آن تحریم های فراگیر آمریکا و اتحادیه اروپا، بخش مالی و انرژی و بیمه ایران را نیز هدف گرفته و به همين خاطر نقل و انتقال پول در حسابهای بين الملی و واردات بنزين را برای ايران دشوار کرده است.


بنا به نظر تحریم کنندگان، هدف از اين فشارها متوقف کردن فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی است؛ که از نگاه غرب می تواند برای مصارف تسليحاتی به کار گرفته شود ولی دولت ايران همواره تاکيد کرده که برنامه های هسته ای خود را بر اساس اهداف صلح آميز پیش می برد.


به گزارش رويترز، دولت ترکيه با اینکه از اعضای سازمان ناتو و در تلاش برای پيوستن به اتحاديه اروپا می باشد، طی سالهای اخير مناسبات تجاری خود را با ايران گسترش داده است و خرداد ماه امسال و یک هفته قبل از تصويب تحريم های جديد در شورای امنيت، همراه با برزيل برای حل بحران هسته ای ايران طرحی را پيشنهاد کردند که مورد توافق دولت ايران قرار گرفت.


بر اساس گزارش رویترز، مديرعامل بانک ملت شعبه ترکيه به این خبرگزاری گفته است "تجار و بازرگانان هنوز هم می توانند ارز مورد نياز خود را جابجا کنند. يکی از مشکلات بزرگ آنها ارسال ارز به اروپا بود که به همين خاطر آنها از بانکهای ترکيه به عنوان واسطه استفاده می کردند."


به گفته این مدير ارشد بانک ملت، اکنون برخی از طرفهای ايرانی پيشنهاد کرده اند که معاملات با ليره ترکيه و يا ريال ايران انجام شود. بانکهای ترکيه در پاسخ به اين پيشنهاد گفته اند "با اینکه معاملات بين دو کشور براساس ارزهای محلی امکان پذير است، ولی به اين زودی ها تحقق نخواهد یافت."


خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که بانکهای ترکيه در سالهای اخير بسيار سودآور بوده و با عواقب بحرانهای مالی بين المللی به خوبی مواجه شده اند. بانکهای خارجی نيز از چندين سال پيش برای مشارکت و بهره برداری از رشد و توسعه سريع اقتصاد آن کشور، در ترکيه سرمايه گذاری کرده اند و به همین جهت، بخشی از بانکهای بزرگ ترکيه با سرمايه گذاری های خارجی تاسيس شده اند.


يونس هرمزی همچنین به خبرگزاری رويترز گفت: "يک هيئت آمريکايی که اخیرا از ترکيه ديدن کرده، در مورد جانبداری و حفظ مناسبات اين بانکها با ايران هشدار داده و به همين خاطر برخی از بانکهای ترکيه مناسبات پولی خود را با طرفهای ايرانی قطع کرده اند."


وی در عين حال خاطر نشان کرد که دولت ترکيه هيچ فشاری در اين زمينه وارد نکرده است و اين بانکها به طور مستقل اين تصميم را گرفته اند.


 چندی پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که "یک هیات بلند پایه آمریکایی، سفری دوره‌ای به هشت کشور بحرین، برزیل، اکوادور، ژاپن، لبنان، کره‌جنوبی، امارات عربی متحده و ترکیه، برای ترغیب این کشورها به رعایت تحریم‌های سازمان ملل متحد و حمایت از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران، داشته است.


لازم به ذکر است مصوبات مجلسین و دولت آمريکا، و همچنین اتحادیه اروپا، از تمام بانکهای جهان خواسته است که معاملات خود را با ايران متوقف کنند."


در عین حال مديرعامل بانک ملت شعبه ترکيه می گويد: "هنوز هم بسياری از بانکهای بين المللی معامله با بانکهای ايرانی را ادامه می دهند."


چندی پیش اسدالله عسگراولادی، از تجار ذینفوذ کشور و عضو اتاق بازرگانی در تمام دوران پس از انقلاب و همچنین رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، که از صادر کنندگان بزرگ خشکبار، میگو و خاویار و وارد کنندۀ بزرگ شکر می باشد، چندی پیش از بی اثر بودن تحریم ها و در اختیار بودن راههایی برای "دور زدن و بلااثر گذاشتن تحریم ها و اقدامات بین المللی" خبر داده بود.





 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر