۱۳۸۹ مهر ۲۲, پنجشنبه

سفیر کومور: با ایران رابطه برقرار کردیم تا منزوی نشود!

چکیده : این در حالی است که قوه مجریه نیز از داخل بابت نگاه به کشورهای مستضعفی که نقش چندانی در روابط بین‌الملل ندارند، تحت فشار است و بارها منتقدان، دولت را به برقراری رابطه با کشورهایی که ارتباط با آنان فایده‌ای برای منافع ملی ایرانیان ندارند، متهم کرده‌اند.


برای مصلحت "ممالک اسلامی"، خلیج‌فارس را "خلیج اسلامی" بنامیم

به گزارش سحام نیوز، در حالی که روابط ایران با کشور «کومور» ـ یا همان مجمع الجزایر قمر ـ که تقریبا یک میلیون نفر جمعیت دارد در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است، سفیر این کشور در ایران اعلام کرد، برای اینکه ایران را از انزوا خارج کنند، با ایران رابطه برقرار کرده‌اند و این رابطه برای آنها هزینه‌زا بوده است!

احمد نجید المرزوقی، در گفتگویش با یک رسانه ایرانی گفت، رئیس‌جمهور این کشور برای تاسیس سفارت در ایران هزینه‌های زیادی پرداخت کرده و مزایای زیادی را از دست داده است.

وی افزود: اگر چه خلیج‌فارس نام واقعی و درست دریای جنوب ایران است، اما بهتر آن است که جهت مصلحت ممالک اسلامی آن را «خلیج اسلامی» بنامیم!

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به سخنان سفیر «کومور» واکنش نشان داده و در برابر این سخنان نسنجیده تنها طرف «کوموری» را به مراقبت در گفتارش توصیه کرد.

این در حالی است که دولت ایران نیز از داخل بابت نگاه به کشورهای مستضعفی که نقش چندانی در روابط بین‌الملل ندارند، تحت فشار است و بارها منتقدان، دولت را به برقراری رابطه با کشورهایی که ارتباط با آنان فایده‌ای برای منافع ملی ایرانیان ندارند، متهم کرده‌اند.

این گزارش می افزاید، این اتفاق کوچک هرچند در نوع خود به ظاهر از اهمیت چندانی برخوردار نیست اما، با توجه به تبعات آن، به نظر می‌رسد دقت نظر در موارد زیر ضروری باشد؛

۱- چنین اظهار نظرهایی در حال حاضر بسیار مخرب و اتفاقا بازی با افکار عمومی ایرانیان است. برای همین به نظر می‌رسد آقای سفیر یا جایگاه خود و کشورش در برابر ایران را نمی‌داند و یا به‌گونه‌ای از سوی برخی دوستانش در کشورهایی که دارای چالش با ایران هستند تحریک شده است.

۲- وزارت خارجه باید متوجه باشد که از منظر حقوقی و طبق قاعده «رویه» شدن برخی موضوعات که با مرور زمان ایجاد حق می‌کند، هر اظهار نظر دیپلماتیک، چه از سوی کشوری ذره ای و یا ابرقدرتی جهانی بار حقوقی یکسانی دارد، بر همین اساس بسنده کردن به توصیه‌ای برادرانه این اجازه را به دیگران هم خواهد داد که به خود اجازه اظهارنظرهای بی‌پایه اینچنینی را بدهند.

۳- بحث تجمیع منافع ملی با اصول سیاست خارجی ارزشگرا، برای دستگاه دیپلماسی ما موضوعی انکار ناپذیر است، برای همین منظور تفهیم این موضوع به دیگر کشورها بسیار ضروری است، همچنین طراحی مدل‌های عملیاتی که بتواند موضوع گفته شده را از یک نظریه یا راهبرد به برنامه عمل تبدیل کند، و دیگر اینکه وزارت خارجه باید توجه داشته باشد که ضمن حفظ اصول و ارزش‌های انقلاب، ذره‌ای از موضوعات هویتی و مربوط به منافع مردم ایران غفلت نکند.

۴- یکی از عوامل اصلی چنین موضع‌گیری‌هایی از سوی برخی کشورها، کاهش هزینه‌های چنین اقداماتی است و دیگر اینکه رافت بیش از حد دستگاه دیپلماسی ما در برابر گستاخی‌های دیگران سبب شده تا چنین اظهارنظرهایی به رویه تبدیل شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر