۱۳۸۹ مهر ۲۹, پنجشنبه

اطلاعات جدیدی از حساب ذخیره ارزی کشور

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


ندای سبز آزادی: درحالیکه موجودی حساب ذخیره ارزی در سال ۱۳۸۶ با ۱۴۲٫۵ درصد رشد نسبت به سال قبل آن مواجه بوده، اما در پایان سال ۱۳۸۷ موجودی این حساب نسبت به سال قبل ۴۳٫۳ درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا، موجودی نقد حساب ذخیره‌ ارزی در سال ۱۳۸۶ رقمی معادل ۲۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار بوده که این رقم در سال بعد به ۱۳ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار کاهش یافته است.
همچنین میزان برداشت از این حساب در سال ۱۳۸۶ معادل ۲۸ میلیارد و ۱۵ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۱۳۸۷ به رقم ۴۵ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار افزایش یافته که افزایش ۶۳٫۹ درصدی را نشان می‌دهد.
در سال ۱۳۸۷ که به تازگی اطلاعات حساب ذخیره ارزی مربوط به این سال منتشر شده است ۹۵۹ میلیون دلار به بخش صنعت ۴٫۳ میلیون دلار، به بخش کشاورزی و ۲٫۳ میلیون دلار به بخش حمل‌ونقل از محل این حساب تسهیلات اعطا شده است.
در حالی میزان برداشت‌های دولتی از این حساب در سال ۸۷ نسبت به سال قبل ۸۲٫۱ درصد رشد داشته که میزان برداشت برای اعطای تسهیلات ۱۸٫۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.
با توجه به احکام ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه، هرگونه برداشت از حساب ذخیره ارزی مستلزم درج در بودجه‌های سالانه و در نتیجه کسب مجوز از مجلس شورای اسلامی است.
با توجه به اطلاعات در دسترس، در سال ۱۳۸۷ به منظور اجرای طرح‌های عمرانی، جبران خسارت ناشی از خشکسالی و واردات کالاهای اساسی (متمم بودجه)، مقاوم سازی مدارس، دو درصد منابع نفت برای مناطق نفت خیز و باز پرداخت وام‌های ارزی و تفاوت نرخ ارز ایجاد شده در سنوات قبل از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است.
در سال ۱۳۸۷ به منظور تامین اعتبار طرح‌ عمرانی در مجموع برابر با ۱۳۸۶۸ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی طبق تکالیف بودجه‌ای، برداشت شده است که نسبت به سال قبل ۶۴٫۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
در ضمن در سال ۱۳۸۷ به منظور بازپرداخت وام‌ها ارزی و تفاوت نرخ ارز ایجاد شده در سنوات قبل، مبلغ ۱۰۳۷ میلیون دلار، برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی و واردات کالاهای اساسی (به عنوان متمم بودجه)، مبلغ ۲۶۵۵ میلیون دلار برای مقاوم سازی مدارس، مبلغ ۹۴۹ میلیون دلار برای دو درصد منابع نفت و برای مناطق نفت‌خیز و محروم کشور مبلغ ۱۰۵۴ میلیون دلار طبق تکالیف بودجه سال ۱۳۸۷، برداشت شده است.
در کل جمع برداشت‌های فوق از حساب ذخیره ارزی در سال ۱۳۸۷ برابر با ۱۹۵۶۳ میلیون دلار بوده است.

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر