۱۳۹۰ شهریور ۱۸, جمعه

بیانیه خانواده شهید قدوسی: پس از سه دهه نمی‌توانیم مراسمی برگزار کنیم که علاوه بر نام آن شهید، راه و هدف او را هم زنده نگه دارد

او می‌گفت نباید به عنوان مصلحت انقلاب حتی به یک زندانی ظلمی روا داشت

بیانیه خانواده شهید قدوسی: پس از سه دهه نمی‌توانیم مراسمی برگزار کنیم که علاوه بر نام آن شهید، راه و هدف او را هم زنده نگه دارد


خانواده شهید آیت الله قدوسی در اطلاعیه‌ای از لغو مراسم بزرگداشت آن شهید در سال جاری خبر دادند و تاکید کردند که وقتی نمی‌توان مراسمی برپا کرد که راه و هدف واقعی آن شهید را زنده کند، نمی‌توان نام او را یادآوری کرد.

به گزارش کلمه، خانواده شهید قدوسی که در سالهای اخیر از برگزاری مراسم برای آن شهید بزرگوار محروم بودند، دو سال قبل هم با صدور اطلاعیه‌ای شدیداللحن، به شدت وضع موجود و فضای جامعه به خصوص پس از انتخابات ۸۸ را مورد انتقاد قرار دادند و با اشاره به سیری که در سی سال پس از انقلاب طی شده، تصریح کردند: «نتیجه این سیر وارونه و میراث این کارنامه نامطلوب ایجاد وضعیتی است که اکنون همه شاهد آنند و بنیان گذاران انقلاب و شهیدان و مردم شهید داده هرگز تصور آنرا نمی‌کردند، این وضعیت چنان غیر قابل قبول است که بدون تردید بزرگانی چون قدوسی، بهشتی، مطهری، رجایی و باهنر اگر تصور می‌کردند هرگز بسوی آن گام برنمی‌داشتند. ما را چه شده است و چه کرده‌ایم که وارث این وضعیت شده‌ایم؟ تشنجات اجتماعی، فرهنگی و فکری جامعه را در برگرفته است، نیروهای انقلاب دچار انشقاقی دردناک و غیرقابل جبران شده‌اند، التهاب سیاسی فراگیر شده و سفله پروری، ناراستی و تهمت، سکه رایج بازار شده و با اصرار به ارزش تبدیل می‌شود.»

 

خانواده داماد علامه طباطبایی، امسال هم در سالگرد شهید قدوسی با صدور اطلاعیه‌ای انتقادی از لغو مراسم سالگرد شهادت اولین دادستان انقلاب خبر دادند و تصریح کردند: «اکنون که سه دهه از شهادت وی می گذرد بیش از هر چیز ما نیازمند آگاهی هستیم. دانستن طریقت حقیقی دین و رها شدن از جنجال آنانی که آگاهانه با دین تجارت می نمایند و یا ناآگاهانه از این طریقت منحرف شده و دیانت را از گوهر راستی و عدالت خالی نموده اند. باید بدانیم که شهید قدوسی تمام عمر خود را برای تجدید نظر کردن و اصلاح نمودن تصوری کج اندیشانه یا کاسبکارانه از دین گذاشت که به اعتقاد او اگر موقعیت و قدرت خود را محکم کند اساس دین را نابود کرده و حفظ و بقای دیانت نبوی و قداست علوی در کنار گذاردن این تصور ستیزه جویانه و مفسده آلود از قدرت و حاکمیت دینی است.»

 

در بخش دیگری از این اطلاعیه درباره شهید قدوسی تصریح شده است: «او سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب، در میان پویندگان طریقت دین و یاران انقلاب فریاد کشید که اگر آمده‌اید تا دین را ابزار برتری طلبی و به دست آوردن موقعیت و محکوم کردن دیگران کنید هر چه زودتر، از این مسیر بازگردید که دین و دنیای خود را از دست خواهید داد. آن عالم بزرگوار با درایت مومنین فرزانه و با بصیرت حقیقی دریافته بود که آنچه ما را تهدید می‌کند، هجوم و حیله گری دشمنان و نداشتن حکومت یا از دست دادن آن نیست؛ ما نباید از دست دادن قدرت و حکومت بترسیم و آن را خطرناک بدانیم. خطر اصلی عمل کسانی است که قدرت و ثروت را در اختیار دارند و خود را مالک ایمان مردم می‌دانند و اقتدار حکومت دینی را اساس دین دانسته و برای حفظ این اقتدار همه چیز را فدا می کنند.»

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

 

مردم مسلمان و مبارز ایران!

سه دهه از شهادت آیت الله شهید قدوسی می‌گذرد و برای چندمین سال متوالی است که خانواده و دوستداران او نمی‌توانند مراسمی برپا دارند که براستی راه و هدف او را زنده نگه دارد. چرا که یادآوری نام او بدون آنکه رسالت او را برپا دارد کاری است که آن بزرگ در تمام عمرش با آن مبارزه کرد.

او سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب، در میان پویندگان طریقت دین و یاران انقلاب فریاد کشید که اگر آمده‌اید تا دین را ابزار برتری طلبی و به دست آوردن موقعیت و محکوم کردن دیگران کنید هر چه زودتر، از این مسیر بازگردید که دین و دنیای خود را از دست خواهید داد.

 

آن عالم بزرگوار با درایت مومنین فرزانه و با بصیرت حقیقی دریافته بود که آنچه ما را تهدید می‌کند، هجوم و حیله گری دشمنان و نداشتن حکومت یا از دست دادن آن نیست؛ ما نباید از دست دادن قدرت و حکومت بترسیم و آن را خطرناک بدانیم. خطر اصلی عمل کسانی است که قدرت و ثروت را در اختیار دارند و خود را مالک ایمان مردم می‌دانند و اقتدار حکومت دینی را اساس دین دانسته و برای حفظ این اقتدار همه چیز را فدا می کنند.

آن شهید فرزانه برخلاف بسیاری از هم صنفان خود که قبل از آنکه به حفظ قداست ظاهری آن توجه کنند به آسیب‌شناسی و اصلاح این صنف می‌پرداخت و در درس‌های اخلاق خود از آن عالم بزرگ شیعه تمجید می‌کرد که با تذکر اخلاقی انسانی گناهکار چنان تحت تأثیر قرار گرفت که تا مدتها مناصب ظاهری و اجتماعی خود را رها کرده و به اصلاح نفس خود پرداخت.

 

آن بزرگ پس از پیروزی انقلاب و در دوران کوتاه مسئولیت خود به جای آنکه به قلع و قمع مخالفین و صدور احکام شدید بپردازد، تمام نیروی خود را بکار گرفت تا به مردم و جوانان انقلاب بیاموزد که بیش از هر مصلحتی باید حقوق انسانی حفظ شود و نمی‌توان به نام دین، جان و آبروی کسی را به بازی گرفت و نباید به عنوان مصلحت حکومت و انقلاب حتی به یک زندانی ظلمی روا داشت. از همین رو بود که در دوران مسئولیت خود بیش از دیگران از طرف خودی‌ها و به نام انقلاب و اسلام مورد حمله و دشنام قرار گرفت.

اکنون که سه دهه از شهادت وی می‌گذرد بیش از هر چیز ما نیازمند آگاهی هستیم. دانستن طریقت حقیقی دین و رها شدن از جنجال آنانی که آگاهانه با دین تجارت می‌نمایند و یا ناآگاهانه از این طریقت منحرف شده و دیانت را از گوهر راستی و عدالت خالی نموده‌اند. باید بدانیم که شهید قدوسی تمام عمر خود را برای تجدید نظر کردن و اصلاح نمودن تصوری کج اندیشانه یا کاسبکارانه از دین گذاشت که به اعتقاد او اگر موقعیت و قدرت خود را محکم کند اساس دین را نابود کرده و حفظ و بقای دیانت نبوی و قداست علوی در کنار گذاردن این تصور ستیزه جویانه و مفسده آلود از قدرت و حاکمیت دینی است.

بیت شهید آیت الله قدوسی


--
جمعه هیجدهم شهریورماه فراخوان فعالان مدنی آذربایجان در تهران برای جلو‌گیری از
خشک شدن دریاچه اورمیه

روز ۱۲ شهریور روز اتحاد و همبستگی میان اقوام ایرانی
روز سه شنبه ۲۲ شهریور روز دفاع از محیط زیست و پیگیری حقوق قومیت‌ها

آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر