۱۳۹۰ شهریور ۱۹, شنبه

پدر محمد مختاری: اجازه ندادند به بهشت زهرا برویم

اجازه ندادند به بهشت زهرا برویم
پدر محمد مختاری
جرس: جلوگیری نیروهای امنیتی از حضور خانواده های جان باختگان پس از انتخابات در بهشت زهرا به مناسبت های مختلف همچنان ادامه دارد.

 پدر محمد مختاری   که در تظاهرات ۲۵ بهمن ۸۹ بر اثر شلیک مستقیم گلوله جان باخته بود به جرس می گوید:  از خانواده ی آنها  خواسته اند به دلیل رعایت مسايل امنیتی در روز تولد محمد مختاری  از رفتن به بهشت زهرا خودداری کنند

 روز  جمعه تولد محمد مختاری دانشجوی  ۲۲ ساله ای بود که در راهپیمایی اعتراضی ۲۵ با اصابت مستقیم گلوله کشته شد اما گزارش های رسیده از بهشت زهرا حاکی است که ماموران با حضور پراکنده در بهشت زهرا از هر گونه تجمع و مراسم ممانعت به عمل آوردند.

 اسماعیل مختاری پدر این جان باخته ی جوان در گفتگوی تلفنی کوتاهی  به جرس گفته است:  چند روز قبل از تولد پسرم،   خیلی محترمانه زنگ زدند  و مرا خواستند و گفتند جو کمی متشنج است و اگر امکان دارد شما هم در بهشت زهرا حضور پیدا نکنید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خانواده امروز موفق شده اند که در بهشت زهرا حضور پیدا کنند گفت:  ما مانده ایم و خودمان هم نمی دانیم چه باید بکنیم. بلاخره وقتی مرا خواستند و وقتی رفتم با ماموران صحبت کردم  به ما گفتند نروید، اول سوال کردند، شما مثل اینکه برنامه ای برای محمد در بهشت زهرا دارید. بعد من هم گفتم برنامه ای نیست مثل همه ی پنج شنبه جمعه ها ما هم مثل خانواده های دیگر می خواهیم سر مزار بچه مان حاضر شویم. تولد پسرم هم هست می خواهیم برویم کنارش باشیم. گفتند می شود شما از این کار خود داری کنید. گفتم چرا؟ یعنی سر قبرِ فرزندمان  هم نرویم؟ یعنی اجازه نمی دهید تولد فرزندم برویم سر مزارش و کنارش باشیم؟ گفتند اگر نروید بهتر است


وی ادامه داد: من به آنها گفتم  من ومادرش تنها نیستیم، فامیل های دیگری هم هستند، دوستان دیگری هم هستند که شاید آنها بخواهند بروند در سالروز تولد کنار محمد باشند. ولی خب گفتند شما نروید و از بچه ها هم بخواهید که برای تولد محمد به بهشت زهرا نروند چون فضای فیسبوک نشان می دهد که برنامه هایی دارند  و اگر شما نروید بهتر می شود کنترل کرد
.

 پدر محمد مختاری تاکید کرد: محمد برای ما همیشه زنده است و این آرزوی هر پدر و مادری است که در روز تولد کنار عزیزشان باشند ولی خب به ما این اجازه را ندادند. چاره ای نبود، کاری نمی توانستیم بکنیم گفتیم باشد نمی رویم. از همه ی کسانی که می خواستند در روز تولد کنارمان باشند تشکر می کنم اما بچه ی من هم دست هایش خالی بود و با دست خالی رفت و کشته شد، حالا دست های ما هم خالی ماند و نتوانستیم کاری برایش بکنیم....

نا امنیِ خانواده های جان باختگان پس از انتخابات

جلوگیری از برگزاری مراسم های مختلف در بهشت زهرا و فشار بر خانواده های جان باختگان بارها صورت گرفته و مورد اعتراض خانواده ها نیز قرار گرفت و به همین دلیل بسیاری از خانواده ها ترجیح داده اند برای حفظ امنیت سایر اعضای  خانواده ی خود سکوت اختیار کنند.

  پیشتر در مراسم تولدی که برای امیر ارشد تاجمیر یکی از کشته شدگان راهپیمایی عاشورای ۸۸  برگزار شده بود، تعدادی از خانواده‌های جان باختگان پس از انتخابات و شرکت‌کنندگان در مراسم برای چند ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

 در میان دستگیرشدگان مراسم امیر ارشد تاجمیر اعضای خانواده  خانواده های سهراب اعرابی، رامین رمضانی و مصطفی کریم بیگی، همراه با چند تن از مادران عزادار  و شرکت کنندگان در مراسم تولد امیر ارشد تاجمیر هم حضور داشتند که آنها  پس از بازجویی چند ساعته آزاد شدند اما پدر رامین رمضانی و دو تن از مادران عزادار  بیش از چند ماه  در بازداشت به سر برده و سپس با قید وثیقه آزاد شدند.

 مادر سهراب اعرابی در خصوص همین فشارها  در مصاحبه ای به جرس گفته است: دستگاه قضایی در کشور ما متاسفانه ضعیف است و بد عمل می کند و بعد علاوه بر اینکه قاتلان فرزندان ما را معرفی نمی کنند حتی خود خانواده ها هم احساس امنیت نمی کنند. من اینجا خانواده هایی را می بینم که حتی بر سر مزار فرزندان شان هم امنیت ندارند، چه کسی پاسخگوی آنهاست؟.

وی گفته بود: برای خود من لباس شخصی ها مشکل ایجاد کرده اند. در مراسم سالگر شهید علی حسن پور، تعداد زیادی ماموران لباس شخصی ایستاده بودند، که دو نفر از آنها آمدند از من و مادر اشکان سهرابی کارت شناسایی خواستند، اما من کارت شناسایی ام را به آنها ندادم و فقط گفتم من مادر سهراب هستم و ایشان مادر اشکان، می دانستم اگر کارتم را بدهم دیگر صاحب آن نخواهم بود، از این اتفاق ها زیاد برای ما پیش آمده است. مگر نیامده اند در خانه خودمان عکس های سهراب را با خودشان نبرده اند؟

مادر سهراب پیشتر با تاکید بر اینکه ما به جز حقوق ساده شهروندی مان چیز دیگری نمی خواهیم از سازمان ملل خواست تا وضعیت حقوق شهروندی خانواده هایی که عزیزان شان را تنها به جرم یک اعتراض ساده در خیابان های ایران از دست داده اند بررسی کند.

به تازگی نیز جمعی از خانواده های کشته شدگان پس از انتخابات با حضور در بهشت زهرا مشغول برگزاری مراسم دعا و نیایش بودند که نیروهای یگان ویژه در بهشت زهرا با حضور در میان خانواده، خواستار این شدند که این خانواده ها بهشت زهرا را ترک کنند.

  لادن مصطفایی همسر شهید علی حسن پور که در راهپیمایی مسالمت آمیز ۲۵ خورد مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود در مورد حضور نیروهای یگان ویژه در بهشت زهرا  به سرخ سبز گفته بود: ما سر مزار عزیزان مان هم آرامش نداریم، من به مامورانی که در بهشت زهرا مرا صدا کردند هم  گفتم ما به شما بدهکاریم یا شما به ما

مسیح علی نژاد

--
جمعه هیجدهم شهریورماه فراخوان فعالان مدنی آذربایجان در تهران برای جلو‌گیری از
خشک شدن دریاچه اورمیه

روز ۱۲ شهریور روز اتحاد و همبستگی میان اقوام ایرانی
روز سه شنبه ۲۲ شهریور روز دفاع از محیط زیست و پیگیری حقوق قومیت‌ها

آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر