۱۳۹۰ شهریور ۱۹, شنبه

میرحسین موسوی شرایط را برای شرکت در انتخابات مجلس مناسب ندانست

میرحسین موسوی شرایط را برای شرکت در انتخابات مجلس مناسب ندانست

بی بی سی فارسی- میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران، ضمن ابراز خوشبینی نسبت به آینده کشور، نسبت به شرکت در انتخابات مجلس ابراز ناامیدی کرده است.

روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر)، سایت کلمه، که دیدگاه ها و خبرهای مربوط به میرحسین موسوی را منتشر می کند، گزارش کرد که آقای موسوی در ملاقات با سه دختر خود، در مورد انتخابات مجلس که قرار است اواخر سال جاری برگزار شود گفته است: "با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت."

آقای موسوی و همسرش، زهرا رهنورد، از اواخر سال گذشته در حصر خانگی به سر می برند و از امکان برقراری تماس و ارتباط با خارج از محل سکونت خود محرومند.

سایت کلمه نوشته که ملاقات آقای موسوی و همسرش با دخترانشان در خانه یکی از دختران آنان صورت گرفت و افزوده است: "این ملاقات ناگهانی و بی سابقه، نخستین ملاقات زهرا رهنور و میرحسین موسوی در خارج از محدوده حبس، بعد از هفت ماه و با حضور جمعی هر سه دخترشان بوده است."

براساس این گزارش، آقای موسوی برخی از محدویت هایی را که او و همسرش با آنها مواجه بوده اند شرح داده اما گفته است از آنجایی که فشارها و محدودیت ها به دلیل آرمان و سخن حقی است که به آن اعتقاد دارند، "شکر گزارند و راضی به رضای خدا."

به نوشته کلمه، در دیدار میرحسین موسوی و همسرش با دخترانشان، "یک مسئول بلند پایه قضایی" هم حضور داشت و آقای موسوی نسبت به حضور این فرد در خانه دخترش اعتراض کرد.

آقای موسوی و همسرش در دیدار با دخترانشان گفتند که ارتباطشان با خارج قطع بوده و از جمله، به روزنامه، رادیو و گاه حتی لوازم نوشتاری دسترسی نداشته اند و گفته اند که هدف این نوع اقدامات "پاک کردن ذهن آنان" بوده است اما تاکید کرده اند که "محال است با اینگونه کارها، ذهن آنان نسبت به حقایق پاک شود."

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به فرزندانشان گفته اند که ماموران امنیتی تعداد زیادی از آثار هنری و نقاشی های آنان را در جریان بازرسی روزهای اولیه حصر خانگی، از خانه خارج کردند و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در ادامه این گزارش آمده است که دختران آقای موسوی گفته اند که پدر و مادرشان در شرایط روحی و جسمی مساعدی هستند و آقای موسوی گزارش برخی رسانه های حکومتی در مورد بیماری او و خانم رهنورد را به شدت تکذیب کرده است.

سایت کلمه در پایان گزارش مربوط به ملاقات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با فرزندانشان افزوده است که پس از این دیدار "و سخنان صریح میرحسین خطاب به مسئول قضایی حاضر در این ملاقات، فشارها بر مهندس موسوی و دکتر رهنورد افزایش یافته و مجددا کلیه ارتباطات محدود تلفنی آنان با خانواده و دخترانشان به طور کامل قطع شده است."

کلمه همچنین ماموران امنیتی را متهم کرده است که در ماه های گذشته، به منظور وارد کردن فشار روانی بر آقای موسوی و همسرش، آنان را هم عمدا از وضعیت سلامتی و امنیت دخترانشان بی خبر نگه داشته بودند.

هفت ماه حصر خانگی

آقای موسوی و خانم رهنورد، و مهدی کروبی و همسرش، فاطمه کروبی، از اوایل اسفندماه سال گذشته در حبس خانگی بوده و در این مدت، به جز موارد معدود، عملا امکان تماس با خارج و یا خروج از خانه های خود را نداشته اند.

اواخر بهمن ماه سال گذشته، با وجود مخالفت وزارت کشور با تقاضای آقایان کروبی و موسوی برای دریافت مجوز تظاهرات همبستگی با حرکت های اعتراضی در منطقه، تظاهراتی در تهران و برخی نقاط ایران برگزار شد.

این تظاهرات با واکنش خشونت آمیز ماموران حکومتی مواجه شد و کوتاه مدتی پس از آن، آقایان کروبی و موسوی و همسرانشان عملا در خانه های مسکونی خود تحت بازداشت خانگی قرار گرفتند.

روز گذشته، سایت های مخالف حکومت ایران نامه سرگشاده شماری از زندانیان سیاسی حوادث بعد از انتخابات را به مناسبت دویستمین روز حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی منتشر کرد که در آن، حکومت به "بازداشت غیرقانونی که به عملیات آدم ربایی و گروگانگیری شباهت دارد" متهم شده است.

امضا کنندگان این نامه، ضمن درخواست آزادی آقایان کروبی و موسوی، به تحولات اخیر در کشورهای تونس، مصر و لیبی اشاره کرده و به "مسئولان جمهوری اسلامی" هشدار دادند که "تجربه این کشورها نشان می دهد به کارگیری ابزار زور و سرکوب برای مهار جنبش های ضد استبدادی عمری ندارد."

این گروه از زندانیان سیاسی از شرایط کشور در دو سال پس از اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری انتقاد کرده و گفته اند که تداوم این سیاست ها باعث می شود تا نظام حکومتی ایران "به نظامی خود ویرانگر" مبدل شود.

خبر ملاقات اعضای خانواده میرحسین موسوی چند روز پس از ملاقات مهدی کروبی با اعضای خانواده او منتشر می شود.

اعضای خانواده آقای کروبی نیز گفته اند که به طور غیرمنتظره از اجازه ملاقات با پدرشان آگاه شدند.

آقای کروبی در ملاقات هفته گذشته با بعضی اعضای خانواده، ضمن تکذیب خبر بیماری خود که در چند رسانه حکومتی منتشر شده بود، تاکید کرد که از مواضع قبلی خود عدول نکرده است.

اجازه ملاقات آقایان موسوی و کروبی با اعضای خانواده های خود کوتاه مدتی پس از اعلام بخشودگی و آزادی تعدادی از زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری و چند ماه قبل از انتخابات دوره جدید مجلس صادر شده است.

قرار است انتخابات مجلس ایران اواخر سال جاری برگزار شود اما هنوز مشخص نیست که آیا فعالان جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی، که بسیاری از آنان نسبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری معترض بوده اند، تمایلی به شرکت در رقابت های انتخاباتی خواهند داشت یانه.

همچنین، معلوم نیست که نامزدهای احتمالی جناح اصلاح طلب بتوانند اجازه رقابت در انتخابات را کسب کنند.

جمهوری اسلامی شرکت شمار بیشتری از رای دهندگان در انتخابات را نشانه حمایت مردم از نظام حکومتی می داند و معمولا در آستانه انتخابات، تمهیداتی برای ترغیب مردم به حضور در حوزه های رای گیری به اجرا می گذارند

--
جمعه هیجدهم شهریورماه فراخوان فعالان مدنی آذربایجان در تهران برای جلو‌گیری از
خشک شدن دریاچه اورمیه

روز ۱۲ شهریور روز اتحاد و همبستگی میان اقوام ایرانی
روز سه شنبه ۲۲ شهریور روز دفاع از محیط زیست و پیگیری حقوق قومیت‌ها

آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر