۱۳۹۰ شهریور ۱۹, شنبه

شنبه؛ تجمع خانواده های بازداشت شده آذری

شنبه؛ تجمع خانواده های بازداشت شده آذری
برادر مهدی شفیق خبرداد
جرس: در حالیکه بیش از شانزده روز از بازداشت بیست و نه نفر از شرکت کنندگان مراسم افطاری در منزل پدر مصطفی و مرتضی عوض پور اما هنوز اطلاعی از اتهام آنها در دست نیست.

 این در حالی است که این افراد بازداشت شده در وضعیت بسیار نامناسبی در زندان بسر می برند و دوازده نفر از آنها در اعتصاب غذای خشک بسر می برند که عبدالله صدوقی یکی از اعتصاب کنندگان هم اکنون در وضعیت وخیمی در بهداری زندان مرکزی تبریز بسر می برد.

هادی برادر مهدی حمیدی شفیق یکی از این فعالان بازداشتی آذری در خصوص آخرین وضعیت برادرش به "جرس" می گوید: "برادرم در روز دوم شهریور ماه بهمراه دوستان دیگرش در یک مراسم افطاری دستگیر شد که تعداد پانزده نفر از آنها را به زندان مرکزی تبریز منتقل کرده اند چهارده نفر دیگر هم در بازداشتگاه اطلاعات شهر تبریز در بازداشت هستند و شانزده روز از بازداشت آنها می گذرد. برادرم فقط در این مدت یکبار با منزل تماس گرفت و هیچ اطلاعی از وضعیتش نداریم در پیگیری هایمان به بازپرسی هیچ جوابی به ما نمی دهند. حتی نمی گویند به چه اتهامی این افراد در بازداشت هستند."

او با اشاره به فشارها و محدودیت هایی که پیش از بازداشت به برادرش تحمیل کرده اند، ادامه می دهد: "برادرم سابقه بازداشت نداشته اما در دانشگاه تبریز که درس می خواند یک ترم تحصیلی تعلیق خورد. اخیرا هم که در رشته کارشناسی ارشد جامعه شناسی با یک رتبه خوبی قبول شد ستاره دارش کردند و کارنامه به او ندادند. وزارت اطلاعات حتی قبل از اعلام نتایج به او زنگ زدند و گفتند با یک نمره خوب قبول شدی اما باید بیایی اینجا و صحبت کنیم و تعهد بدهی و...که برادرم هم این را قبول نکرد و گفت قبولی من با اداره سنجش مرتبط است و ارتباطی به شما ندارد و به اطلاعات مراجعه نکرد. الان هم فکر کنم در بازجویی هایش در این مورد هم تحت فشار است."

مرتضی عوض پور، مصطفی عوض پور، محمود فضلی، جلیل علمدار میلانی، تقی سلحشور، یوسف سلحشور، عبدالله صدوقی، مهدی حمیدی شفیق، جمشید زارعی، حسن ارک، مهدی مهاجر، عزیز پورولی، احمد علیزاده، یاسر سلمانی رضایی، ، ایلقار کریمی، مهدی نوری، احمد ریاضی مبارکی، فرزاد مهدوی، موسی برزین خلیفه لو، یعقوب رمضانی، وحید شیخ بگلو، محمدعلیمرادی، علی شیرناک، محمد امیری، تقی صوفیانی از جمله بازداشت شدگان آذربایجانی هستند.

هادی شفیق در خصوص انتقال پانزده نفر از بازداشت شدگان به زندان تبریز می افزاید: "اینها را حتی بر خلاف خود قانون زندان ها به بند خیلی نامناسبی منتقل داده اند که در آنجا زندانیانی با جرایم قتل و اینها نگهداری می شوند و از نظر بهداشتی بسیار وضعیت نامناسبی دارد و بعضی از این پانزده نفر سرما هم خورده اند. فرزاد مهدوی که یکی از بازداشت شدگان است قبل از بازداشت تصادف کرده بود و کتف سمت راستش شکسته بود اما وقتی به بهداری زندان می رود پزشک آنجا با بی شرمی تمام نه تنها اقدامات پزشکی برای او انجام نداده است، بلکه او را مورد ضرب و شتم هم قرار داده است. امروز هم اطلاع پیدا کردیم که دوستانی که در زندان بودند بعد از دو هفته که در بلاتکلیفی نگهشان داشته اند دادگاهی برایشان تشکیل دادند و گویا حکم زندان هم برای آنها صادر کردند. این را هم بگویم که پنج نفر از این افراد به نامهای احمد علیزاده، فرزاد مهدوی، علی شیرناک و محمد علی مرادی مورد ضرب و شتم نیروهای دادگاه قرار گرفتند و محمد علی مرادی که اصلا استخوان ترقوه اش شکسته است."

برادر مهدی شفیق که پیش از این بازداشت شده است در خصوص وضعیت چهارده نفر دیگر که در بازداشتگاه اطلاعات بسر می برند می افزاید: "از چهارده نفری هم که در بازداشتگاه اطلاعات هستند آقای صدوقی بخاطر اعتصاب غذایی که کرده خونریزی معده کرده و از آنجا به بهداری زندان مرکزی تبریز منتقلش کردند و در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد اما علیرغم این اعتصاب خود را نشکسته است. دیروز هم اطلاع پیدا کردیم که تقی سلحشور را هم بخاطر وضعیت نامناسب جسمانی اش از اطلاعات به زندان مرکزی تبریز منتقل کردند. و غیر از این دو نفر که به زندان تبریز منتقل شده اند آن دوازده نفر باقی مانده در بازداشتگاه تبریز از پنجم شهریور تا امروز در اعتصاب غذای خشک هستند و هیچگونه اطلاعی از وضعیت جسمانی آنها نداریم. خانواده ها بشدت "نگران" وضع عزیزان خود هستند و هیچ جوابی از بازپرسی به آنها داده نمی شود و به همین خاطر خانواده ها تصمیم گرفته اند که روز شنبه جلوی دادگاه انقلاب تبریز شعبه چهار بازپرسی دفتر آقای هاشمی زاده که پرونده اینها در دست ایشان است، جمع شوند و اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند."

وی با ابراز تاسف ادامه می دهد: "برای پانزده نفری که در زندان مرکزی تبریز هستند کانون وکلا تبریز یک وکیل برای همه آنها تعیین کرده است در حالیکه یک وکیل برای پانزده نفر کافی نیست و تاکنون هم نتوانسته کاری انجام دهد. از این گذشته اصلا به وکیل هم امکان ملاقات با موکل و دسترسی به پرونده داده نمی شود و اجازه وکیل گرفتن برای زندانیانی که در بازداشتگاه اطلاعات هستند هنوز داده نشده است."

به دنبال رد طرح دو فوریتی نجات دریاچه اورمیه شهرهای آذربایجان ملتهب شد و فعالان مدنی آذربایجان برای روز‌های پنجشنبه ۳ شهریور استادیوم سهند تبریز بازی فوتبال تراکتور سازی و شهرداری و همچنین روز شنبه۵ شهریور شهرهای اورمیه و تبریز فراخوان داده‌ بودند که در نتیجه آن بسیاری از مردم بازداشت شدند و هنوز همه بازداشت شدگان آزاد نشده اند.

هادی شفیق در این زمینه می گوید: "البته مشخص است که اتهامی که به آنها می زنند در ارتباط با مسئله دریاچه ارومیه است. زیرا در رابطه با دریاچه ارومیه خیلی به مردم فشار می آورند. مثلا روز پنجشنبه که بازی تراکتورسازی و شهرداری در استادیو ورزشی بود مردم شعارهایی را در رابطه با حمایت از دریاچه ارومیه سر دادند و دوازده شهریور هم که در تبریز این اعتراضات ادامه داشت و در رابطه با این اعتراضات حدود 250 نفر دستگیر شدند که بعضی از آنها بعد از دو روز بازداشت با وثیقه آزاد شدند اما هنوز 60 نفری که در اعتراضات روز شنبه دستگیر شده اند در بازداشت هستند و از مکان نگهداری آنها هم هیچ اطلاعی در دست نیست. اما مسئولین باید بدانند که نجات دریاچه ارومیه یک "خواسته عمومی ملت آذربایجان" است و این اعتراضات ادامه خواهد داشت و علیرغم قول های مساعدی که از سوی نمایندگان مجلس داده شده اما ملت آذربایجان تا بدست آوردن یک اطمینان "کامل" از وضعیت دریاچه ارومیه به اعتراضات خود ادامه خواهند داد."

گفتنی است، همزمان با اعتراضات گستردۀ مردم آذربایجان نسبت به سوء مدیریت دولت در روند خشک شدن دریاچه ارومیه و برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی- انتظامی با معترضین، ٢٢ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، از دولت خواسته بودند که پاسخگوی پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از روند خشک شدن دریاچه ارومیه باشد.

برادر مهدی حمیدی شفیق در پایان با آرزوی آزادی "همه" زندانیان سیاسی بیان می دارد: "علیرغم اینکه خانواده من بشدت نگران وضعیت مهدی هستند و خود من خیلی به برادرم وابسته هستم و دلتنگش هستم اما بیشتر ناراحتی امان برای زندانیان دیگر است مثلا آقای میلانی که در فروردین ماه هم بخاطر اعتراض در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه بازداشته شده بود و سه ماه در حبس بود دوباره این سری بازداشت شده است و امروز عروسی دخترش است و خانواده در شرایط بسیار دشواری بسر می برد. بخدا وقتی به دردهای این خانواده ها نگاه می کنم درد مهدی و دلتنگی برای او از یادم می رود. امیدوارم بزودی همه زندانیان آزاد شوند و بتوانیم آزادانه در جامعه ای دموکراتیک زندگی کنیم."


مژگان مدرس علوم


--
جمعه هیجدهم شهریورماه فراخوان فعالان مدنی آذربایجان در تهران برای جلو‌گیری از
خشک شدن دریاچه اورمیه

روز ۱۲ شهریور روز اتحاد و همبستگی میان اقوام ایرانی
روز سه شنبه ۲۲ شهریور روز دفاع از محیط زیست و پیگیری حقوق قومیت‌ها

آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر