۱۳۹۰ مهر ۸, جمعه

هشدار جدید فرانسه به جمهوری اسلامی

در صورت تداوم روند فعلی حمله نظامی محتمل است

هشدار جدید فرانسه به جمهوری اسلامی
در صورت تداوم روند فعلی حمله نظامی محتمل است


جـــرس: نماينده فرانسه در سازمان ملل متحد هشدار داد چنانچه جمهوری اسلامی به فعاليت‌های حساس هسته‌ ای ‌اش ادامه دهد ممکن است با خطر حمله نظامی مواجه شود چرا که برخی کشورها حاضر به پذيرفتن ايران مسلح به سلاح اتمی نيستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژرار آرو که در تایید سخنان ماه گذشتۀ رييس جمهوری فرانسه سخن می گفت، همچنین تاکید کرد که ممکن است عليه جمهوری اسلامی "حمله‌ای پيشگيرانه" صورت گيرد. او در پاسخ به اين پرسش که اگر ايران به مرز توليد سلاح هسته ای برسد چه اتفاقی رخ خواهد داد گفت: "شخصا معتقدم که برخی کشورها اين چشم انداز را نخواهند پذيرفت."

نماینده فرانسه در سازمان ملل، با اشاره به بن بست های موجود در مذاکرات هسته ای با تهران طی سه سال اخیر، همچنین تاکيد کرد: "اگر ما امروز موفق نشويم ايرانی ها را به مذاکره وادار کنيم، خطر بزرگ يک عمليات نظامی (عليه اين کشور) وجود دارد."

 

وی که در گذشته با طرف های ايرانی مذاکره کرده است، می گويد که چنين عملياتی بسيار پيچيده خواهد بود و می تواند پيامدهای جبران ناپذيری در منطقه بر جای بگذارد.

نماينده فرانسه ادامه داد: "مذاکره کنندگان اروپايی به اين نتيجه رسيده اند که ايران خواهان مذاکره با جامعه بين المللی نيست و در حال «پيگيری» برنامه هسته ای اش است و ما نیز همه راه ها را امتحان کرده ايم و قدم ديگری باقی نمانده است."

شورای امنيت سازمان ملل برای وادار کردن ايران به دست کشيدن از فعاليت های هسته ای خود و راستی آزمايی اهداف مقامات جمهوری اسلامی از تعقيب چنين برنامه ای، تاکنون چهار دور تحريم های گسترده مالی و تسليحاتی عليه تهران وضع کرده است.

 

گفتنی است ماه گذشته در پی اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد "عبور ایران از مرحله تولید اورانیوم ۲۰ درصدی" و در نتیجه "عدم مذاکره در خصوص مبادله یا توقف تولید سوخت هسته ای"، نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، در نشستی با دیپلمات های فرانسوی گفته بود: "جاه طلبی برنامه اتمی نظامی و بالستیک جمهوری اسلامی، تهدید فزاینده ای را شکل داده که احتمال دارد به حمله پیشگیرانه به تاسیسات ایران منجر شود که این می تواند بحران بزرگی را به وجود بیاورد و فرانسه به هر قیمتی خواهان اجتناب از آن است."

چند روز پس از آن، جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد رسماً از اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه، شکایت و اعلام کرد که در صورت هرگونه حمله خارجی، بدون تردید و درنگ به آن واکنش نشان خواهد داد.

 

اوایل هفته گذشته نیز، رسانه های خبری از چرخش کامل برزیل در چالش اتمی ایران گزارش داده بودند. با گذشت بیش از یک سال از معاهدۀ تهران (میان ترکیه- جمهوری اسلامی و برزیل) و ادعای توافقات اتمی، برزیل در چرخشی آشکار در مواضع خود - در آستانۀ گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی - ضمن تاکید بر "بی‌اساس‌نبودن نگرانی‌ها" نسبت به برنامه اتمی جمهوری اسلامی، مقامات تهران را به "اعتمادسازی" فراخواند.

وزیر امور خارجه برزیل در هشداری به تهران گفت: "در این باره که برنامه اتمی ایران کاملاَ جنبه صلح‌آمیز داشته باشد تردیدهایی وجود دارد و نگرانی‌های موجهی وجود دارد که برنامه اتمی ایران صرفاَ برای مقاصد صلح‌آمیز و تولید انرژی نباشد. به باور من ضرورت دارد که ایران نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش تنها اهدافی صلح‌آمیز را تعقیب می‌کند."

آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود تصریح کرده است که جمهوری اسلامی به تعهدات خود از جمله: اجرای مفاد پروتکل الحاقی، و تعلیق فعالیتهای مرتبط با غنی‌سازی، عمل نکرده است و این نگرانی وجود دارد که تهران در حال کار بر روی یک برنامه سلاح اتمی باشد.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس در گزارش خود که در اختیار نمایندگان ۳۵ کشور عضو آژانس قرار گرفت، اعلام کرد: "جمهوری اسلامی در حال مستقر کردن تجهیزات غنی سازی اورانیوم در یک پناهگاه زیرزمینی است که با استفاده از آن می تواند اورانیوم را تا درجات بالاتری غنی کند."


--
اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه، رودخانه زاینده رود و ترک برداشتن سقف سی و سه پل اصفهان ارزش حمایت کامل را دارند

آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر