۱۳۸۹ مهر ۹, جمعه

رسانه های ژاپنی از قطعیت انصراف شرکت نفتی بزرگ آن کشور از حوزه نفتی ایران خب...

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via .: سحام نيوز :. by pana on 9/30/10

با گذشت چندین هفته از پیوستن ژاپن به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه هشتم مهرماه (٣۰ سپتامبر)، رسانه‌های ژاپنی پنجشنبه اعلام کردند که به احتمال قوی، شرکت نفتی اینپکس ژاپن – که بخشی از سهام آن دولتی است- جهت جلوگیری از قرار گرفتن در فهرست تحریم های ایالات متحده، از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان در خوزستان کناره گیری خواهد کرد.

دولت ژاپن اواخر تابستان امسال، در راستای تحریم های اتخاذ شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین قوانین فراگیرِ آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه تهران به تصویب رساند که هدف عمدتاً شامل افراد، بانک‌ها و شرکت‌هایی بود که با برنامه‌های اتمی ایران مرتبط هستند.

به گزارش رویترز، رسانه‌های ژاپنی به نقل از منابع دولتی اعلام کرده اند که شرکت توسعه نفتی اینپکس که دولت ژاپن بزرگترین سهامدار آن است، جهت پیشگیری از قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ایالات متحده، تصمیم گرفته است از فعالیت در حوزه های نفتی جمهوری اسلامی کنار کشیده و از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان در غرب اهواز انصراف دهد.

گفتنی است استوارت لوی، وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود که "یک هیات بلند پایه آمریکایی، سفر دوره‌ای و موفقیت آمیز خود به هشت کشور بحرین، برزیل، اکوادور، ژاپن، لبنان، کره‌جنوبی، امارات عربی متحده و ترکیه را، برای ترغیب آن کشورها به رعایت تحریم‌های سازمان ملل متحد و حمایت از تحریم‌های اِعمالی علیه ایران به اتمام رسانده است."

رویترز در ادامه خبر خود پیرامون شرکت اینپکس آورده است: سخنگوی این شرکت می گوید هنوز تصمیم قطعی در این مورد اتخاذ نشده؛ ولی این شرکت تصمیم دارد با دولت ژاپن مشورت کند.
همزمان خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از اوهاتا، وزیر بازرگانی ژاپن اعلام کرد که اینپکس در صدد است از ادامه کار در این پروژه ایرانی انصراف دهد.

شرکت توسعه نفتی اینپکس که از سال ۲۰۰۱ پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان را در دست گرفته، اعلام کرده است که تا کنون در حدود ۱۴۸ میلیون دلار برای پروژه آزادگان هزینه کرده و این در حالی است که گفته می شود توسعه کامل این میدان ۲ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی کشف شده توسط ایران در سی سال گذشته است که ذخیره آن حدود ۲۶ میلیارد بشکه نفتی تخمین زده می شود.

این میدان در سال ۲۰۰۸ تولید خود را آغاز کرده است و به گفته شرکت اینپکس در حال حاضر حدود ۴۵ هزار بشکه نفتی از آن استخراج می‌شود و این در حالی است که این میدان روزانه ظرفیت استخراج ۲۶۰ هزار بشکه نفتی را دارد.

دولت ژاپن که ماه گذشته در همراهی با چهارمین دور تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی(١۹٢۹)، تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند، در حدود ۱۸.۷ درصد از سهام اینپکس را در اختیار دارد.

گفتنی است به دنبال اجرای تحریم‌های مضاعف واشنگتن علیه تهران که به موجب آن شرکت‌ها و کشورهایی که کالا و خدمات لازم برای تولید بنزین در ایران را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند، از سوی آمریکا تحریم خواهند شد، وزیر بازرگانی وقت ژاپن، اعلام کرد که تغییرات چندانی در سرمایه‌گذاری‌های نفتی شرکت اینپکس در ایران به وجود نخواهد آمد، اما اکنون به نظر می‌رسد که شرکت نیمه دولتیِ فوق الذکر تصمیم دارد تا برای جلوگیری از قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های تحریم‌شده توسط آمریکا، از ادامه کار در پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان منصرف شود.

بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت، دولت و مجلسین آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، تحریم های فراگیر تری علیه جمهوری اسلامی تصویب و اجرایی کرده اند، و طی هفته ها و ماههای اخیر، کره جنوبى، ژاپن، لبنان، کانادا و استرالیا نیز به باشگاه جهانی تحریم کنندگان ایران پیوسته اند.

مقامات جمهوری اسلامی کماکان تحریم های مصوب بر علیه برنامه های اتمی خود را "بلااثر"، "سیاسی" و "کاغذ پاره" می دانند و ضمن تاکید بر "صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی" خود، بر تداوم روند غنی سازی اورانیوم تاکید می ورزند.

غرب نیز کماکان – بویژه بعد از قرائت گزارش های اخیر مدیر کل آژانس مبنی بر تخلف ایران- برنامه های اتمی ایران را، در راستای تولید سلاح های اتمی ارزیابی می کند.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر