۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

بیانیه یک خطی استعفای دکتر یزدی،  پیروزی دیگر برای دموکراسی طلبی ایران

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


ماهان نیکو

خبرگزاری وابسته به دولت مستقر ( ایرنا ) گزارش داد :

ابراهیم یزدی صبح امروز یکشنبه 29 اسفند ماه یک روز مانده به سال 1390 از زندان آزاد شد . همین خبرگزاری که این گزارش را خبر اختصاصی خویش دانسته است و در آن اتهام دکتر یزدی را«حضور در نماز جمعه غير قانوني در منزل يكي از اعضاي سابقه دار وهابي در اصفهان به همراه هاشم صباغيان » ذکر نموده، در ادامه یک بیانیه یک خطی نیز از دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران آورده است :

بسمه تعالي
بدين وسيله استعفاي خود را از پست دبيركلي نهضت آزادي ايران اعلام مي‌دارم. ابراهيم يزدي.29/12/89


این بیانیه یک خطی خود دارای بار معانی زیادی می تواند می باشد :

1- دکتر یزدی که در سنین کهولت ( 80 سالگی ) بسر می برد ، علیرغم فشارهای زندان و بیماری و شکنجه های احتمالی هیچ اشاره ای به پشیمانی از فعالیت های سیاسی خویش نمی نماید .


2- ایشان فعالیت های نهضت آزادی را نه تنها غیر قانونی نمی داند ، بلکه بدین وسیله فعالیت های حزب خویش را تلویحا تایید می نماید .


3- دکتر یزدی همچنان خود را عضو نهضت آزادی می داند ، چنانچه می گوید : از پست دبیرکلی نهضت استعفا می دهم .


4- ایشان دبیرکلی نهضت را به عنوان یک « پست » باور دارد ، بعبارتی بزعم ایشان پست های متعددی در این حزب می باشد و لذا می توان تصور کرد که این حزب یک « گروهک » طبق ادعای حکومت ایران و نیز خبرگزاری ایرنا در بیان این گزارش نمی باشد .


5- دکتر یزدی معلوم نیست استعفای خویش را به چه کسی اعلام نموده است ؟ به حکومت ؟ به اعضای نهضت آزادی ؟ یا ؟


6- آیا بایستی این استعفا از طرف حزب متبوعش پذیرفته شود یا خیر ؟


لذا با توجه به موارد مذکور می توان اذعان نمود که این پیر سیاست و مبارز با سابقه ایران که سال ها در دوران پیش از انقلاب و بیش از 30 سال پس از وقوع انقلاب در متن مبارزات دموکراسی خواهانه حضور داشته است ، در کهنسالی نیز ضربه ای جانانه به پیکر نحیف استبداد زده است و با این استعفای کوتاه و تک جمله ای خویش نه تنها کوردلان استبداد را دل خوش نکرده است ، بلکه تلویحا بر ادامه مبارزه خویش استمرار ورزیده است .

 

آنها که این مبارز کهنسال را به اتهام برپا کردن نماز جمعه غیرقانونی (؟!) دستگیر نمودند و روانه زندان کردند ، چندین بار خواستند او را محاکمه کنند اما گویا نتوانستند و لاجرم او را در شب عید نوروز آزاد کردند .

 

البته در خبرها آمده بود که دکتر یزدی به اتهام تشکیل نهضت آزادی در دوران قبل از انقلاب محاکمه می شود ! این اتهام آنقدر مضحک می نمود که گویا خود قوه قضاییه هم نتوانسته است آن را هضم نماید .

لازم به ذکر است ، نهضت آزادی ایران در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۴۰ توسط مرحوم مهندس بازرگان، و با همکاری برخی از مبارزین مانند مرحوم آیت الله طالقانی و دکتر یزدی در مخالفت با شاه و با هدف مبارزه با استبداد و کسب آزادی‌های اساسی مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و اسلامی تأسیس شد. 

منبع: گویا من


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر