۱۳۹۰ فروردین ۲۴, چهارشنبه

سپاه «سرای اهل قلم» را فتح كرد



سپاه «سرای اهل قلم» را فتح كرد

ندای سبز آزادی: نمایشگاه کتاب تهران تا چند روز دیگر برگزار می‌شود و یکی از بخش‌های آن که در سال‌های دور مورد توجه اهالی قلم بود و اکنون به نظر می‌رسد که دیگر جای اهالی قلم نیست، «سرای اهل قلم» است.
امسال علاوه بر این‌که برنامه‌های فرهنگی این سرا کمتر شده، تلاش‌هایی برای پررنگ‌تر شدن حضور سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی و حتا نیروهای دریایی صورت گرفته است.
طبق معمول پرداختن به «فتنه» (عبارتی که کودتاچیان برای اعتراضات مردمی به کار می‌برند) یکی دیگر از رؤوس برنامه‌های سرای اهل قلم است.
زمانی، به ویژه در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، در گوشه‌‌وکنار سرای اهل قلم عکس‌هایی از بزرگان ادب و فرهنگ ایران نصب می‌شد، اما این سال‌ها نه تنها از این چهره‌ها خبری نیست، بلکه عکس‌هایی از مسئولان دولتی و نویسندگان حکومتی جای آن‌ها را گرفته است.

حضور پررنگ سپاه پاسداران در سرای اهل قلم
بعضی از روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، سرای اهل قلم تبدیل به پادگان سپاه پاسداران می‌شود! سپاه با در دست گرفتن این سرا سعی می‌کند به زعم خود نویسندگان غیرمتعهد را کنار بزند و فضای ادبی کشور را پاکسازی کند.
سپاه پاسداران علاوه بر برگزاری نشست‌هایی در نمایشگاه کتاب، هر سال یک روز ویژه را مخصوص خود می‌کند و با حضور در سرای اهل قلم از کسانی که برای سپاه و در جهت اهداف سپاه می‌نویسند قدردانی می‌کند.

تحریف وقایع انتخابات 88 در سرای اهل قلم 
امسال اعلام شده است که از کتاب‌هایی چون «نخستین مجلد دایرةالمعارف دفاع مقدس»، «دوره تقویم دفاع مقدس» منتشر شده از سوی «نداجا» (نیروی دریایی)، و «تاریخ وقایع انتخابات 88» منتشر شده توسط موسسه قدر ولایت در سرای اهل قلم رونمایی می‌شود.

این کتاب‌ها علاوه بر این‌که از سوی نهادهای امنیتی و نظامی تدوین و تألیف شده است، به طرز وقیحانه‌ای به تحریف تاریخ می‌پردازند. و در واقع جلسه رونمایی از این کتاب‌ها به مراسم تمجید از آنها تبدیل می‌شود و هیچ نویسنده و یا منتقدی حق اظهارنظر خلاف آنچه که مسئولان نظامی و امنیتی فکر می‌کنند ندارد.

حذف خارجی‌ها از سرای اهل قلم
به نظر می‌رسد هر سال از بار بین‌المللی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کمتر می‌شود؛ و فقط از بین‌المللی بودن، اسم آن باقی می‌ماند.
احسان عباسلو مدیر برنامه‌های سرای اهل قلم در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌ تهران اعلام کرده است که امسال برنامه‌های سرای اهل قلم تغییراتی کرده است.
او گفته است: «ما امسال برای کشورهای خارجی برنامه‌ای نخواهیم داشت.»
سال‌های پیش سرای اهل قلم با همکاری سازمان اکو، روز ملی کشورها را در فهرست برنامه‌ها می‌گنجاند، اما مشخص نیست که چرا دولت تصمیم به لغو این برنامه‌ها کرده است.

نشست‌هاي بي‌ثمر و آدم‌هاي هميشه حاضر
گفته شده نمايشگاه امسال نيز همانند سال گذشته ميزبان نشست‌هاي متعددي در حوزه مسائل روز ادبيات و حوزه كتاب خواهد بود. اما نشست‌هاي سرای اهل قلم نمايشگاه كتاب در چند سال گذشته از استقبال اهالی کتاب برخوردار نبوده است و به نظر می‌رسد عدم استقبال از این نشست‌ها امسال به اوج خود برسد.
عدم استفاده از تمام بدنه نشر و نويسندگان و ناشران در نمايشگاه و عدم موضوعيت داشتن عمده كتب و آثاري كه به عنوان نسخه‌ها و كتاب‌هاي برتر ارائه شده، از جمله چالش‌ها و انتقادات وارد شده به اين بخش از نمايشگاه است.
حضور همیشگی نویسندگان و شاعران حکومتی در سرای اهل قلم و تکرار نام آنها در هر سال، باعث بی‌تفاوتی اهالی واقعی کتاب و علاقه‌مندان جدی کتاب به سرای اهل قلم شده است.
به راستي آيا نمي‌شد فلان موسسه فرهنگي كه در همه سال حتي نامي از فعاليت‌هاي آن در رسانه‌ها به چشم نمي‌خورد را در نشست‌هاي نمايشگاه نگنجاند و فلان آقاي هميشه نويسنده و منتقد را به چند نشست دعوت نكرد؟


--
یاردهم اردی بهشت؛ روز فریاد ملت
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر