۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

شیرین عبادی: ۱۲ کشته، ۲۰ زخمی و دهها بازداشتی در ناآرامی‌های اخیر اهواز

 شیرین عبادی: ۱۲ کشته، ۲۰ زخمی و دهها بازداشتی در ناآرامی‌های اخیر اهواز


در حالی که منابع خبری رسمی کشور درباره ناآرامی‌های اخیر اهواز سکوت کرده‌اند، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گزارش داده که در درگیری‌های شنبه ۲۷ فروردین‌ماه در اهواز، ۱۲ نفر کشته، حدود ۲۰ نفر زخمی و دهها نفر دستگیر شده‌اند.


به گزارش کلمه، پیش از این مجموعه فعالان حقوق بشر به نقل از منابع محلی گزارش داده بود که گروهی از مردم محلی در اهواز و مناطق دیگر خوزستان در اعتراض به آنچه "برنامه دولت برای تغییر بافت جمعیت استان به زیان اعراب" می‌دانند، دست به تجمع زده‌اند؛ تجمعی که به درگیری با نیروهای امنیتی و انتظامی و کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان انجامیده و پس از آن هم فضای امنیتی سنگینی بر این مناطق حاکم شده است.


اکنون شیرین عبادی در نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نوشته است که علاوه بر کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر و دستگیری تعداد زیادی از تظاهرکنندگان، از بسیاری از بازداشت‌شدگان تا‌کنون هیچ اطلاعی در دست نیست و مامورین امنیتی، خانواده و بستگان کشته‌شدگان را با تهدید مجبور به سکوت کرده و چند نفر از آنان را که با رسانه‌های عرب زبان مصاحبه کرده‌اند، دستگیر کرده‌اند.

 

او از کمیسر عالی حقوق بشر خواسته که از کلیه امکانات قانونی برای آزادی بدون قید و شرط افرادی که در جریان حوادث اخیر در خوزستان دستگیر شده‌اند، استفاده کند.

پیش از این العربیه از کشته شدن چهار نفر در این درگیری‌ها خبر داده بود.


اما رسانه‌های رسمی کشور تاکنون هیچ گزارشی از ناآرامی‌های اخیر خوزستان نداده‌اند و تنها خبرگزاری فارس خبر داده بود در جلسه اخیر هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، "گزارشی از حوادث اخیر خوزستان نیز ارائه شده است.


برخی منابع غیر رسمی هم خبر داده‌اند که این تظاهرات در اعتراض به نامه‌ای منسوب به دفتر ریاست‌جمهوری برگزار شده که در آن خواسته شده بود تا تغییراتی در وضعیت جمعیتی خوزستان ایجاد شود تا در آن، جمعیت عرب‌نشین کاهش یابد؛ اما مسئولان دولتی محلی، این نامه را جعلی خوانده‌اند.

--
یاردهم اردی بهشت؛ روز فریاد ملت
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر