۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

درخواست شیرین عبادی از گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا در خصوص بازداشت محمد سیف‌زاده

درخواست شیرین عبادی از گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا در خصوص بازداشت محمد سیف‌زاده

«از کلیه امکانات قانونی خود استفاده کنید؛ در ایران امکان اجرای عدالت وجود ندارد»

کمیته گزارشگران حقوق بشر- در پی بازداشت محمد سیف زاده، وکیل حقوق بشری و موسس کانون مدافعان حقوق بشر، شیرین عبادی با ارسال نامه ای به گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا، ضمن اشاره به وضعیت بحرانی و تهدیدهای جدی امنیتی علیه وکلای حقوق بشری، از وی درخواست کرد که در خصوص بازداشت خودسرانه‌ی آقای سیف‌زاده و مائده قادری، دیگر وکیل دادگستری که در مشهد بازداشت شده است، از کلیه امکانات قانونی خود استفاده کند. متن کامل نامه خانم عبادی در پی می آید:

 

گزارشگر محترم ویژه استقلال قضات و وکلا


پیرو مکاتبات قبلی به استحضار می‌رساند که شرایط کار و ادامه فعالیت‌های حقوقی برای وکلای مستقل در ایران، روز به روز سخت‌تر می‌شود. اخیرا دو نفر دیگر از وکلای دادگستری به نام‌های آقای محمد سیف‌زاده و خانم مائده قادری دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برند.


آقای محمد سیف‌زاده، آبان ماه سال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «تبانی و اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر» به ۹ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده‌اند که پرونده ایشان در حال حاضر در دادگاه تجدید نظر در حال بررسی است. مجددا حدود سه هفته پیش ایشان دستگیر شده‌اند در حالی که خانواده وی هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته‌اند. پس از مراجعات مکرر، در ‌‌نهایت مشخص می‌شود که آقای سیف‌زاده در زندان ارومیه - شهری واقع در شمال غرب ایران- در بازداشت است. از ملاقات وی با وکیلش ممانعت به عمل آورده‌اند و پس از گذشت این مدت، یکی از اعضای خانوا ده ایشان و آن هم فقط به مدت یک دقیقه توانسته او را ملاقات کند و حسب گفته وی پای او به شدت مجروح شده و حدود ۱۰ کیلو وزن کم کرده است. احد از وکلای ایشان اعلام کرده است که آقای سیف‌زاده به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق خروج غیر قانونی از مرز» دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برد. البته این ادعا مورد قبول آقای سیف‌زاده قرار نگرفته است.


خانم مائده قادری نیز که پی گیری حقوقی پرونده موکلان خود را بر عهده داشته در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ در مشهد دستگیر شده و هم اکنون نیز در بازداشت به سر می‌برد.


با توجه به افزایش فشار‌ها و محدودیت‌های غیر قانونی برای وکلا و مدافعان حقوق بشر، تعقیب قضائی و پرونده سازی برای وکلایی که از پرونده زندانیان سیاسی و عقیدتی دفاع می‌کنند، دیگر ادامه فعالیت حقوقی برای وکلای حقوق بشری بسیار دشوار و حتی غیر ممکن گردیده است.


بنا بر مراتب فوق خواهشمندم نسبت به آزادی وکلای در بند که اسامی آن‌ها قبلا اعلام گردیده و ۲ نفر اخیر، از کلیه امکانات قانونی خود استفاده کنید چرا که متاسفانه در ایران صدای دادخواهی شنیده نمی‌شود و امکان اجرای عدالت وجود ندارد.


با تقدیم احترام

شیرین عبادی

مدافع حقوق بشر و برنده نوبل در سال ۲۰۰۳

۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ برابر با ۲۳ آوریل ۲۰۱۱

رونوشت :

گزارشگر محترم سازمان ملل در مورد حمایت از مدافعان حقوق بشر

گروه کار سازمان ملل در بازداشت های خود سرانه

کانون وکلای بین الملی جهت اقدام مقتضی وتماس با مقامات قضایی ایران و کانون وکلای استان مرکز

--
یاردهم اردی بهشت؛ روز فریاد ملت
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر