۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

هشدار درباره نقش دولت در التهاب بازار طلا و تبعات آن

هشدار درباره نقش دولت در التهاب بازار طلا و تبعات آن

جبران کمبود منابع طرح هدفمندی از طریق افزایش قیمت طلا و سکه، یعنی تورم شدید در آینده

یک نماینده سابق مجلس، التهاب بازار سکه در روزهای اخیر را ناشی از سیاست‌های عمدی بانک مرکزی دانست و هشدار داد که اگر دولت بخواهد کمبود منابع برای انجام تعهدات خود همچون هدفمندی یارانه ها را با رها کردن نرخ ارز و سکه جبران کند، قیمت‌ها به شدت بالا می‌رود.

محمد خوش چهره ضمن اینکه خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و ورود آنها به بازار طلا را پدیده نامطلوبی ارزیابی کرد، اظهار داشت: تغییر سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی نباید به گونه‌ای باشد که موجب نااطمینانی در بازار شود.

این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فارس، کاهش نرخ سود سپرده‌ها را موجب خروج سرمایه‌ها از شبکه بانکی و جذب آنها در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری از جمله اوراق مشارکت، سرمایه و طلا دانست و افزود: بانک مرکزی باید بتواند این سپرده‌ها را مدیریت کند و نباید اجازه افزایش التهاب در بازارهای اقتصادی را بدهد.

وی ادامه داد: طبق اقتصاد امنیتی بازارهای ارز، سکه و طلا از جمله بازارهایی است که مورد هدف دشمنان قرار دارد؛ اگر دشمن بخواهد به ایران ضربه بزند در بازار ارز و یا سکه التهاب ایجاد می کند.

 

خوش چهره با تأکید بر حساس بودن و شکنندگی نرخ ارز و سکه در بازار داخلی، تصریح کرد: اگر بازار بورس و سایر بازارها مشابه اوراق مشارکت دچار التهاب شود به اندازه التهابات بازار طلا و ارز خطر ندارد.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به لزوم اهمیت شناخت منتفعین در نوسانات اخیر بازار سکه، گفت: نوسانات چند دهه اخیر بازار طلا نشان می‌دهد که در برخی مواقع منتفع اصلی دولت بوده که سعی می‌کرده با اجرای سیاست‌ها و روش‌های خاصی به بازارهایی مانند طلا و ارز التهاب ببخشد.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه دولت‌ها عرضه کننده اصلی طلا و ارز است برای اینکه به منابع ریالی بیشتری دسترسی پیدا کند اقدامات مشابه فوق را انجام می‌دهد. این سیاست درحالی صورت می گیرد که آثار تورمی در درجه اول به ضرر دولت می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه التهابات اخیر بازار سکه نیز می تواند یکی از سیاست های دولت باشد، تصریح کرد: بنابراین دولت (بانک مرکزی) خود به افزایش قیمت ها در بازار سکه دامن می زند و بعد با ورود به بازار تحت عنوان مداخله در قیمت ها حدود چند درصد نرخ ها را کاهش می دهد.

خوش چهره ضمن اشاره به قیمت های اعلام شده درباره فروش سکه های بهار آزادی در بازار داخلی، بیان کرد: قیمتی که الان بانک مرکزی برای عرضه سکه اعلام می کند حدود ۴۰۰ هزار تومان است این قیمت نیز با قیمت واقعی فاصله بسیار زیادی دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: از بعد اقتصاد امنیتی نوسانات اخیر بازار سکه به اراده بانک مرکزی است به دلیل اینکه در این ایام برای انجام سیاست های خود به ریال زیادی احتیاج دارند؛ در این شرایط هرچه سکه گران تر فروخته شود به نفع بانک مرکزی خواهد بود.

 

خوش چهره درباره حباب سکه در بازار و وضعیت حراج در بانک کارگشایی، تصریح کرد: وضعیت موجود بازار و حراج نشان می‌دهد که رشد حبابی برای دولت مهم نیست بلکه افزایش قیمت پایه سکه و رساندن آن به ۴۰۰ هزار تومان برای مقامات حائز اهمیت است.

وی به اهمیت افزایش قیمت پایه سکه یک بهار طی چند ماه اخیر تأکید و اضافه کرد: قیمت طلا در ایران اگر هم‌راستا با قیمت های جهانی افزایش پیدا می کرد الان باید رشد قیمت ها مطابق بازار بین المللی باشد اما الان رشد قیمت ها در اقتصاد ایران بیش از ۳۰ درصد است.

این استاد اقتصاد گفت: بزرگترین اشتباه استراتژیک این است که دولت ها به خاطر محدودیت منابعی که با آن مواجه می شوند به قلمروهای در انحصار خود (بازار طلا و ارز) با ضعف کنترل در بازار و سایر ابزارها ورود پیدا کرده و اجازه افزایش قیمت های کاذب را بدهند.

خوش چهره به سال های دهه ۷۰ اشاره و تصریح کرد: در آن سال ها اراده ای در مدیریت های ارزی بود که موجب استفاده نامناسب از ارز، افزایش قیمت ارز، کاهش قدرت خرید مردم، بالارفتن نرخ تورم و بحران بدهی ها در آن دوره شد. سرانجام این ماجرا با تدابیر به موقع مقام معظم رهبری برطرف شد چراکه می توانست به بحران قوی اقتصاد ملی منجر شود.

وی با تأکید براینکه سیاست های مذکور افزایش جهشی تورم و بی ثباتی در بازارهای دیگر را ایجاد می کند، افزود: این رویه خلاف وظیفه قانونی بانک مرکزی و دولت بوده چرا که حفظ ارزش پول ملی جزء وظیفه های این بانک است؛ افزایش جهشی قیمت ارز موجب تورم و کاهش ارزش قدرت خرید مردم می شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، باید از این اقدامات سهوی و تعمدی در مدیریت کلان اقتصادی و بخش های مختلف آن خودداری کرد.

خوش چهره تأکید کرد: نگرانی این است که دولت در مقطعی اقدام به محدویت منابع برای انجام تعهدات خود از جمله هدفمندی یارانه ها و رها کردن نرخ ارز و سکه روی بیاورد؛ در این شرایط قیمت‌ها به شدت بالا می‌رود.

 

این اقتصاددان از دستگاه های نظارتی خواست که در این موارد هشدار باشند و به موقع تذکر خود را درباره بورس بازی ها و سفته بازی ها مطرح کنند.

وی درباره توجیه بانک مرکزی برای دیر اقدام کردن به منظور کنترل بازار سکه به خاطر سفر رئیس کل این بانک، بیان کرد: خروج رئیس کل بانک مرکزی از کشور به معنای نفی مسئولیت های وی نیست؛ امروزه ارتباطات و تماس ها به شدت در محافل جهانی برقرار است از همین رو هیچ دلیل و بهانه ای برای عدم کنترل بازار وجود ندارد.

خوش چهره ادامه داد: این بهانه ها هم می تواند دلیلی باشد بر اراده دولت به ایجاد التهاب در بازار طلا و سکه؛ گران فروختن کالا برای کسب پول بیشتر با توجیه جمع آوری پول اصلا درست نیست چراکه دولت باید برای جمع آوری نقدینگی بازارهای دیگری را انتخاب کند.

--
یاردهم اردی بهشت؛ روز فریاد ملت
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر