۱۳۹۰ فروردین ۲۶, جمعه

محدودیت‌های تازه برای هنرمندان معترض

محدودیت‌های تازه برای هنرمندان معترض
ندای سبز آزادی: دولت محدودیت‌های جدیدی را برای هنرمندان معترض اعمال می‌کند؛ به عنوان نمونه ساخت فیلم «شهید چمران» ابراهیم حاتمی‌کیا منتفی و فیلم «نیلوفر» با بازی فاطمه معتمدآریا نیز از جشنواره جهانی فیلم کیش حذف شده است.

عدم حمایت دولت از فیلم سینمایی «شهید چمران»
بنا به نوشته سایت «رضا استادی»، ساخت فیلم سینمایی «شهید چمران» که از آن به عنوان جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا نام برده می‌شد، به دلیل عدم حمایت مالی نهادها و دستگاه های مسوول فعلا منتفی شده است.
پس از عدم استقبال مقامات دولتی از نمایش فیلم «گزارش یک جشن» در جشنواره فیلم فجر، سازمان‌ها و نهادهایی که قول حمایت از حاتمی کیا را داده بودند، از این پروژه کنار کشیده‌اند و به همین دلیل این کارگردان برای ساخت فیلم زندگی «شهید چمران» با مشکل مواجه شده است.
حاتمی کیا قرار بود در فیلم «شهید چمران» به حضور چمران در جبهه پاوه بپردازد. قصه فیلم نیز ۴۸ ساعت از این نبرد را روایت می کرد. برآورد اولیه برای ساخت این فیلم حدود ۵ میلیارد تومان است که پرداخت این بودجه از توان بخش خصوصی خارج است و بدون حمایت نهادها و دستگاه های دولتی ساخت چنین اثری عملا ممکن نیست.
حاتمی‌کیا که در جدیدترین فیلم خود با حمایت از جنبش سبز ایران، دولت احمدی‌نژاد را شدیدن عصبانی کرده، به گونه‌ای که هیچ کدام از سیمرغ‌های بلورین جشنواره فیلم فجر را به فیلم این کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران اهدا نکردند.
این نخستین بار بود که فیلمی از ابراهیم حاتمی‌کیا جایزه‌ای از جشنواره فجر نمی‌گیرد.
پیش‌تر نیز حاتمی‌کیا در اکران خصوصی فیلم «دعوت» از سیدمحمد خاتمی به عنوان مهمان ویژه دعوت کرده بود.
"گزارش يک جشن" از مسايل ملتهب جامعه سخن به ميان مي‌آورد و به مساله جوانان به‌عنوان يکي از بحران‌هاي امروز جامعه مي‌پردازد. لوکیشن اصلی فیلم، یکی از جنوبی‌ترین مناطق تهران است و داستان این فیلم در 24 ساعت می‌گذرد.
«گزارش یک جشن» داستان يك آژانس ازدواج است كه گرفتار حاشيه‌هايي مي‌شود و در لحظات مختلف، به حوادث پس از انتخابات می‌پردازد.
نمایش این فیلم به ویژه سکانس پایانی‌اش، واکنش‌هایی را از سوی مقام‌های دولتی برانگیخت. همچنین سایت‌های اینترنتی محافظه‌کاران نیز حملاتی را علیه این فیلم و حتا کل سینمای حاتمی‌کیا کردند.
همچنین چندی پیش حاتمی‌کیا با حضور در تلویزیون گفت: این نظام باید تحلیل و اصلاح بشود و اصلاحات می‌خواهیم.
او گفت که وارد آتش نشدن در مرام او نیست و از زمان ساخت «از کرخه تا راین» تا همین امروز به خاطر همین روحیه مدام تحت فشار بوده است.

حذف فیلم «نیلوفر» با بازی فاطمه معتمدآریا از جشنواره جهانی فیلم کیش
از سوی دیگر، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کیش می گویند به دستور مستقیم اداره کل نظارت و ارزیابی (سانسور) فیلم وزارت ارشاداسلامی، فیلم «نیلوفر» که به بخش مسابقه این جشنواره راه یافته بود، حذف شده است.
این نخستین بار در تاریخ جشنواره های سینمایی ست که یک فیلم پس از برگزیده شدن و اعلام عمومی از فهرست نمایش خط خورده و حذف می شود.
گفته شده بازی پرقدرت فاطمه معتمد آریا، از بازیگران برجسته سینما و تئاتر ایران که آشکارا از جنبش سبز پشتیبانی کرده، در این فیلم علت اصلی تصمیم به حذف فیلم توسط محفل تصمیم گیرنده در وزارت ارشاد بوده است.
منتقدان می گویند محفل تصمیم گیرنده تازه مستقرشده در وزارت ارشاد، پس از جنجال بر سر نمایش «هداگابلر» گروه بازبینی اداره کل هنرهای نمایشی این وزارتخانه را نیز به صورت یکپارچه تغییر داده است.
اما این اولین بار نیست که علیه معتمدآریا اقدام می‌شود.  سال گذشته پخش برنامه جنجالی «هفت» در تخریب چهره فاطمه‌معتمد آریا از سوی صدا و سیما، انتقادها به این برنامه تلویزیونی را در پی داشت.
گفتنی است، پیش از این نیز صدا و سیما به محمدرضا شجریان به خاطر حمایت از جنبش سبز توهین کرده بود.


--
یاردهم اردی بهشت؛ روز فریاد ملت
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر