۱۳۹۰ فروردین ۲۶, جمعه

سفارت بریتانیا در تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد


سفارت بریتانیا در تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد

در پی ارسال پیامک از سوی سفارت بریتانیا در تهران به کارمندان کلیه بخش‌های این سفارت، از صبح چهارشنبه ۲۴ فروردین‌ماه، به مدت نامعلوم از کارمندان در کلیه رده‌ها خواسته شده است که در محل کار خود حاضر نشوند.

به گزارش جرس یک منبع نزدیک به این سفارت که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که در این پیامک به صراحت ذکر شده است که "هم‌کاران از پی‌گیری علت تعطیلی خودداری کنند." این در حالی است که هیچ مدت زمان مشخصی برای عدم حضور کارمندان سفارت بریتانیا در تهران اعلام نشده است.

اگرچه عرف دیپلماتیک این است که در صورت قطع روابط دو کشور با اعلام زمان‌بندی کارداران و سفیر فراخوانده می‌شوند و کارمندان محلی نیز بر اساس زمان از پیش تعیین شده، اما ارسال این پیامک بنابر اظهار یک کارشناس می‌تواند جنبه امنیتی نیز داشته باشد.

بریتانیا پیش‌تر در روز بیست و چهارم مارس از انتخاب گزارش‌گر حقوق بشر از سوی این شورا در سازمان ملل حمایت کرده بود.

مناقشات بین ایران و بریتانیا در ماه‌های اخیر و پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران وارد دور تازه‌ای شد به طوری که در پی درگیری‌ها و اعتراض‌های خیابانی تعدادی از کارمندان این سفارت دست‌گیر و محاکمه شدند و مجلس ایران نیز خواستار قطع رابطه با این کشور شد.

در آخرین بار نیز بدون انعکاس خبری در روز هشت مارس- هفده اسفندماه سال گذشته- یکی از کارمندان بخش اداری این سفارت به نام «مریم- م» در خیابان بازداشت شده است که هنوز با گذشت بیش از یک ماه و اندی تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

این منبع خبری اعلام کرد که سفارت بریتانیا تا روز گذشته، سه‌شنبه دوازدهم آوریل به طور معمول تا پایان وقت اداری باز بوده و این پیامک شامگاه سه شنبه به کارمندان محلی و بریتانیایی ارسال شده است.

گفتنی است اواخر سال گذشته، محمد کرمی‌راد، عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس گفته بود که "طرح کاهش روابط جمهوری اسلامی با دولت انگلستان با حضور مسئولان وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت اطلاعات و ساير دستگاه‌ها بررسی و مباحث مهمی طی سه ساعت و نيم مطرح شده و اعضای کميسيون با توجه به اظهارت سفير انگليس، مبنی بر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، قطع رابطه با آن کشور را به صورت قاطع مطرح کردند که پس از اظهارات نمايندگان مجلس و دولت، رای‌گيری شد و اکثريت آرا قطع رابطه‌ کامل با دولت انگليس را خواستار شدند."

لازم به یادآوری است دوشنبه ۱٨ بهمن ماه ٨٩ طرح یک فوریتی الزام دولت به قطع رابطه با انگلستان منتشر شد، اما تصویب آن در صحن مجلس هنوز نهایی نشده است.

همچنین شایان ذکر است همزمان با حملات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به سفیر انگلیس در ایران، و "بی‌خاصیت" خواندن وی، نایب رئیس این کمیسیون اعلام کرد که ورود سفیر انگلیس به خاک ایران ممنوع است.

حسین ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز یکشنبه ٢۴ بهمن ماه ٨٩ اعلام کرده بود "به دنبال کارشکنی های سفیر انگلیس در ایران و اعطای سمت عالی ترین مقام ارشد نظامی ناتو در افغانستان به وی، ورود سفیر انگلیس به خاک ایران ممنوع شده و با خروج از ایران، او اجازه ورود به خاک جمهوری اسلامی را نخواهد داشت. "

وی با اشاره به نگارش مقاله ای توسط سفیر انگلیس، پیرامون وضعیت و نقض حقوق بشر در ایران، آنرا "سبب جریحه دار شدن احساسات ملت" ذکر کرد و مدعی شد "اقدام گستاخانه سفیر بریتانیا و اقدامات خصمانه دولت انگلیس بر علیه جمهوری اسلامی موجب بررسی طرح کاهش روابط ایران و انگلیس در کمیسیون امنیت ملی و اخراج سفیر این کشور از ایران شد."

ابراهیمی افزود: در حال حاضر سفیر انگلیس از ایران خارج شده است و دیگر وی حق بازگشت به خاک ایران را نخواهد داشت و این تصمیم مقامات جمهوری اسلامی است.


--
یاردهم اردی بهشت؛ روز فریاد ملت
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر