۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

بازگشت سیب زمینی به سیاست

بازگشت سیب زمینی به سیاست

دولتی ها رقابت های انتخاباتی را کلید زدند 

pot.jpg


ندای سبز آزادی: کمتر شهروند ایرانی است که داستان سیب زمینی های انتخاباتی را نشنیده باشد. دولت به بهانه حمایت از محرومان در سرتاسر ایران اقدام به پخش رایگان سیب زمینی کرده بود و این اقدام دولت در آن زمان مورد انتقاد بسیاری از فعالین سیاسی قرار گرفت. میر حسین موسوی در همان روزها، در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به توزیع رایگان سیب زمینی از سوی دولت گفت: "واقعا چه اتفاقی است که عده ای فکر می کنند با یک گونی سیب زمینی و پول توجیبی می توانند در شب انتخابات رای جمع کنند، آیا این تحقیر مردم نیست؟"

فعالیت های انتخاباتی دولت نهم البته پیش از آغاز مهلت قانونی برای تبلیغات آغاز شد. احمدی نژادیون دست در صندوق بیت المال، از هر راهی که به ذهنشان می رسید به توزیع پول و کالا در میان اقشار محروم جامعه می پرداختند تا به خیال خود صندوق های رای را با پول بیت المال پر کنند و در پاسخ به منتقدان هم می گفتند که دولت به وظایف حمایتی خود عمل می کند. هرچند وقتی در برابر این پرسش قرار می گرفتند که چرا حالا در زمان انتخابات کیسه گشاده دولت شل شده است سکوت می کردند.

اعتراض اصلاح طلبان و انتقاد چند تنی از مجلسیان البته هیچ گاه به نتیجه نرسید و قوه قضائیه هم البته به خودش زحمت نداد تخلفات بودجه ای دولت را پیگیری کند.

 

دو سال بعد، باز هم انتخابات

"اقدامات آنها با قانون مغایرت دارد. این، آغاز حرکت‌های انتخاباتی زود‌هنگام است و در شرایط نابرابر با سوء‌استفاده از اموال بیت‌المال، آینده خوبی را پیش روی ما به تصویر نمی‌کشد. چون کسانی که الان در حکومت نیستند ولی قصد نامزدی برای انتخابات‌های بعدی را دارند، توان رقابت با آنها در شرایط نابرابر را نخواند داشت. این پول‌ها بیت‌المال است و نباید با مقاصد سیاسی خاص هزینه شود"

این سخنان نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان است، خبری از اصلاح طلبان منتقد نیست. بلکه داد شکایت از دل جریان اصول گراست که به هوا می رود. اینبار کیهان و دادگاه های استالینی هم نمیتوانند بگویند این صحبت ها "رمز فتنه" است. مجلس اصولگرا که به ادعای دروغ مجلس امام زمان نامیده می شد از دولتی که آن هم به دروغ دولت امام زمان نامیده می شد شکایت می کند.

نماینده اردل و فارسان، از آغاز تبلیغات انتخاباتی دولتیان برای کسب کرسی های مجلس خبر می دهد و استفاده از بیت المال در این راه را غیر قانونی و نشانه تخلف دولتی ها می داند. هرچند صحبت های این نماینده اصولگرا، امروز خبر از وقوع حادثه ای نا ممکن نمیدهد. دولتی ها شاید بد عادت شده اند و طعم پیروزی با تقلب و تخلف انتخاباتی به  مذاقشان خوش آمده است.

این نماینده اصول گرا از ریخت و پاش های دولتی به ستوه آمده و پخش پول با عناوین مختلف اعم از کمک به مناطق محروم و توسعه ورزشگاه ها، تامین اعتبار برخی پروژه های از سوی دولت به برخی نمایندگان مجلس  را آغاز تبلیغات انتخاباتی می داند. وی در این باره میگوید: "همه مناطق کشور، مردم محروم دارند ولی کمک به مردم و مناطق محروم باید ضابطه‌مند باشد. حتی اگر نخواهیم انگ سیاسی به این مسائل بزنیم باید بگوییم که نوعی معاملهگری در این موارد دیده میشود که غیرقانونی است. چون بر اساس هیچ قانونی نمیتوان چنین مبالغی را از دولت به نمایندگان مجلس داد. هر پروژهای در لوایح بودجه سنواتی و در قوانین برنامه ردیف مشخصی دارند و در این قوانین آمده است که این مبالغ در چه زمینههایی و از سوی چه مراجعی باید هزینه شود".

وی با اشاره به قانون شکنی های دولت ادامه می دهد: "وقتی بخشی از بدنه دولت، خواسته یا ناخواسته سهوا یا عمدا برخلاف قانون عمل می‌کند، بعد چطور مطمئن باشیم که انتخابات درستی را برگزار خواهند کرد؟ این رفتارهای انحرافی گمانه‌های فتنه سبز را تقویت نمی‌کند؟"

شاید اصولگرایانی که این روزها تخلفات قانونی دولت را می بینند، بیش از گذشته احساس مسئولیت می کنند، آنها یک بار با سکوت و همراهی دولت، پایه گذار این حرکات غیر قانونی بودند، قانون شکنانی که امروز داد اصولگرایان را در آورده اند، فرزندان نا خلف خود اصولگرایی اند.

باید منتظر ماند و دید که با توجه به اختلافات عمیق جبهه اصولگرایی، دولتیان باز هم میتوانند با همان بی قانونی و تخلف های گذشته اینبار کرسی های مجلس را در اختیار بگیرند؟ آیا اصول گرایان مجلس که این بار صندلی های خودشان در خطر حذف قرار گرفته است در مقابل بی قانونی ها ایستادگی خواهند کرد یا آنها هم قربانیان بعدی تقلب و تخلف انتخاباتی خواهند بود؟

--
یاردهم اردی بهشت؛ روز فریاد ملت
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر