۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

اعتراضات قشری محکوم به شکست است

«اعتراضات قشری محکوم به شکست است»

شراره سعیدی/ رادیو کوچه


اعتراضات خیابانی، وقتی قشری باشد، به راحتی قابل نادیده گرفتن می‌شود، روشن‌فکران و جوانانی که زبانی آن‌قدر پیچیده دارند که توان انتقال افکار متفاوت‌شان را به خانواده‌های خود ندارند و در پیش رو رقیبی ایستاده که به عامیانه‌ترین طریق ممکن، ذهن کوچک جامعه‌شان را قلقلک‌های مذهبی می‌دهد، باید صبورتر و آزموده‌تر به جنگی نابرابر ورود کنند، جنگ مغلوبه خواهد شد برای‌شان تا وقتی که کم‌شمار و متفرق‌اند.


در ادامه بازخوانی روی‌دادهای سال 88 در روز 26خرداد، صدها هزار تن از معترضان، از میدان ونک تهران به سمت میدان تجریش، با سکوت و بدون دادن شعار، راه‌پیمایی کردند. هم‌زمان به دعوت شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و اطلاعیه‌های مکرر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، حدود 20 هزار تن از حامیان احمدی‌نژاد برای محکوم کردن آن‌چه «اغتشاش‌های جاری» نامیده شد، در میدان ولی‌عصر تجمع کردند. معترضان به نتایج آرا تظاهرات‌هایی نیز در شهرستان‌های ایران از جمله مشهد برپا داشتند.


گزارش‌هایی از تخریب اموال عمومی توسط پلیس ارایه شد و «حسین‌علی منتظری» در بیانیه‌ای به تغییر در آرای انتخابات و حمله به مردم اعتراض کرد. از سویی پزشکان و پرستاران بیمارستان رسول اکرم تهران نیز نسبت به اجبار آنان برای نوشتن علت مرگ افراد گلوله خورده به نام فوت شده در هنگام عمل جراحی اعتراض کردند. در صبح روز 26 خرداد «محمدعلی ابطحی»، «سعید حجاریان»، «محمد توسلی» و «عبدالفتاح سلطانی» نیز دستگیر شدند.

 

در روز 27 خرداد 88 حدود پانصد هزار نفر در میدان هفت تیر تهران و خیابان‌های اطراف آن راه‌پیمایی کردند. «میرحسین موسوی» نیز از مردم خواست تا برای هم‌دردی با خانواده جان‌باختگان روز پنج‌شنبه در مساجد عزاداری کنند. «مهدی کروبی» نیز در این راه‌پیمایی حضور داشت و مردم را به شرکت در راه‌پیمایی روز جمعه با پوشیدن لباس سیاه دعوت کرد. مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد که برای روز شنبه 30 خرداد تقاضای مجوز کرده ‌است. «محسن رضایی» در نامه‌ای به وزیر کشور بار دیگر خواستار ارایه نتایج شمارش صندوق‌های آرا شد. اما وزارت کشور این را رد کرد. «محمدرضا جلائی‌پور» فرزند «حمیدرضا جلایی‌پور» و «ابراهیم یزدی» نیز در این روز دستگیر شدند. میرحسین موسوی و «محمد خاتمی» در نامه‌ای مشترک خطاب به رییس قوه‌قضاییه خواستار جلوگیری از برخورد خشونت‌آمیز با دستگیرشدگان و آزادی آنان شدند. در این روز سانسور شدیدی بر روزنامه‌ها اعمال شد چنان‌که چند روزنامه اصلن چاپ نشد و فیلترینگ بیش‌تری بر اینترنت اعمال شد.


    گزارش‌هایی از تخریب اموال عمومی توسط پلیس ارایه شد و «حسین‌علی منتظری» در بیانیه‌ای به تغییر در آرای انتخابات و حمله به مردم اعتراض کرد. از سویی پزشکان و پرستاران بیمارستان رسول اکرم تهران نیز نسبت به اجبار آنان برای نوشتن علت مرگ افراد گلوله خورده به نام فوت شده در هنگام عمل جراحی اعتراض کردند. در صبح روز 26 خرداد «محمدعلی ابطحی»، «سعید حجاریان»، «محمد توسلی» و «عبدالفتاح سلطانی» نیز دستگیر شدند.


در بازی فوتبال تیم ملی فوتبال ایران با کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی تعدادی از بازی‌کنان تیم ملی ایران از جمله «علی کریمی»، «مهدی مهدوی‌کیا»، «حسین کعبی»، «وحید هاشمیان»، «جواد نکونام» و «مسعود شجاعی» به نشانه اعتراض به وضع موجود مچ‌بندهایی به رنگ سبز، نماد معترضان، بستند، گروهی از هنرمندان در پشتیبانی از حرکت اعتراضی مردم بیانیه‌ای صادر کردند، «عزت‌اله انتظامی»، «داریوش مهرجویی»، «محسن مخملباف»، از جمله امضاکنندگان این بیانیه بودند.

 

یک روز پس از آن به دنبال فراخوان روز قبل میرحسین موسوی، صدها هزار معترض، در مراسم بزرگ‌داشت کشته‌شدگان راه‌پیمایی‌های روزهای قبل تهران، با پوشیدن لباس‌های سیاه، در میدان توپ‌خانه تهران تجمع کرده و سپس در حالی که گل و شمع در دست داشتند به سمت میدان فردوسی راه‌پیمایی کردند. میر حسین موسوی با لباس سیاه در این تجمع سخن‌رانی کرد و بار دیگر کشته‌شدگان روزهای قبل را  «شهید» خواند. در شهر شیراز نیز عده‌ای در شاه‌چراغ تجمعی اعتراضی برگزار شد.


«یوسف صانعی» و «موسوی اردبیلی» از مراجع تقلید شیعیان ایران، خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان را محکوم کردند. هم‌زمان شورای نگهبان از کاندیداهای معترض به نتایج دعوت کرد تا در جلسه آتی این شورا شرکت کنند.


هم‌چنین در این روز به خاطر خواندن گزارش حمله به کوی دانش‌گاه در مجلس درگیری لفظی‌ای به وجود آمد و شایعه‌ای مبنی بر کشته شدن فردی که گفته می‌شد آمار واقعی نتایج انتخابات را افشا کرده بود در کشور پخش شد. بازداشت فعالان سیاسی در این روز به طور وسیع‌تری ادامه یافت به‌طوری که به گفته برخی منابع نزدیک به 500 نفر بازداشت شدند. مجمع روحانیون مبارز «حامی موسوی» و حزب اعتماد ملی «حامی کروبی» دعوت به برگزاری تظاهرات آرام در اعتراض به برگزاری انتخابات در روز شنبه از میدان انقلاب به میدان آزادی کردند.


در روز جمعه 29 خرداد سید علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به وقایع پیش آمده و اعتراض‌هایی که نسبت به انتخابات وارد شده گفت که مسوولیت «خون‌ها و خشونت‌ها و هرج‌ومرج‌ها» بر عهده کسانی است که از تظاهرات‌ها پشتیبانی می‌کنند. وی گرچه از اتهامات وارد شده به هاشمی رفسنجانی در مناظرات تلویزیونی پیش از انتخابات، انتقاد به عمل آورد، اما اعلان داشت که خط فکری او به احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است تا هاشمی رفسنجانی. در این روز مهدی کروبی به شورای نگهبان نامه‌ای نوشت و در آن خواستار ابطال انتخابات شد.

 

در 30خرداد هزاران تن از معترضان در خیابان‌های مختلف تهران به تظاهرات پرداختند. پلیس ضد شورش خیابان‌های انقلاب و کریم‌خان زند، میدان فردوسی، بلوار کشاورز و خیابان آزادی را به شدت تحت کنترل خود درآورده و هزاران پلیس و نیروی بسیج برای مقابله با تظاهرکنندگان به نتیجه انتخابات در این مناطق مستقر شده و به ضرب و شتم شدید معترضان پرداختند. بنابه گزارش برخی خبرگزاری‌ها، بیمارستان‌های اطراف این خیابان پر از مجروح بودند و بر اثر تیراندازی عده‌ای به‌شدت زخمی شدند. کارکنان بیمارستان‌ها خبر از مرگ دست کم 19 نفر دادند و برخی گزارش‌های تایید نشده رقم کشته‌شدگان را 150 تن اعلام کردند.


هم‌چنین «پای‌گاه بسیج در نواب» به آتش کشیده شد. میرحسین موسوی در جمع معترضان در خیابان آزادی حاضر شده و با گفتن این‌که «من غسل شهادت کرده‌ام»، دولت وقت را دولت کودتا نامید و آن‌ را محکوم کرد. وی از مردم خواست تا در صورتی که او توسط مقام‌های امنیتی بازداشت شد، دست به اعتصاب سراسری بزنند. در همین روز در اثر تیراندازی در خیابان کارگر شمالی، یکی از معترضان به‌نام ندا آقا سلطان کشته شد. فیلمی کوتاه از جان سپردن او که با تلفن هم‌راه گرفته شده بود به‌سرعت در سراسر دنیا پخش شد و افکار عمومی مردم دنیا را معطوف به وقایع ایران کرد.


57 حقوقدان ایرانی در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به خشونت بر علیه مردم شدند. رسانه‌های دولتی ایران نیز از یک بمب‌گذاری ناکام در داخل آرام‌گاه «روح‌اله خمینی» خبر دادند. در این حادثه فرد بمب‌گذار کشته شد و دونفر نیز زخمی شدند.


در این روز محمد قوچانی سردبیر روزنامه اعتماد ملی و چند خبرنگار دیگر بازداشت شدند. «علی‌اصغر هادی‌زاده» رییس فدراسیون نابینایان و نماینده سابق مجلس نیز در تجمع میدان انقلاب دست‌گیر شد. «فائزه هاشمی» دختر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز به هم‌راه چند تن از اعضای خانواده‌اش موقتن دستگیر شدند.

 

میرحسین موسوی در بیانیه‌ای جدید خطاب به ملت ایران اجتماعات مردم را مطابق با اصل 27 قانون اساسی مشروع دانست و از صدا و سیما و نیروهای مسلح خواست نه تنها مردم را از این کار منع نکنند بلکه از آن‌ها حمایت کنند و به این کار تشویق‌شان کنند. اکنون روزهای زیادی از آن التهاب گذشته، اما تاثیرات آن بر مناسبات افراد درگیر بسیاری، به روشنی قابل مشاهده است، خشم‌های فرو خفته و سرکوب شده به مثال آتش زیر خاکستر است، در برنامه‌های بعدی نیز این وقایع را با ما دنبال کنید .

--
یاردهم اردی بهشت؛ روز فریاد ملت
سبز مي مانيم، تا هميشه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر