۱۳۹۰ فروردین ۱۲, جمعه

محاکمه نظامی شهرام امیری به اتهام جاسوسی پس از استقبال قهرمانانه از وی

محاکمه نظامی شهرام امیری به اتهام جاسوسی پس از استقبال قهرمانانه از وی


جــرس: بعد از آنکه خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع اطلاعاتی مدعی شد "اطلاعات ارزشمندی از سازمان اطلاعات آمریكا توسط شهرام امیری به ایران منتقل شده" و "شماره پلاك متعلق به خودروهای سیا" نیز مشخص گردیده، و با گذشت چندین ماه از بازداشت این دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی، منابع خبری اعلام کرده اند که هم اکنون وی به "جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی" متهم شده است.

در همین زمینه سایت «ایران بریفینگ» اعلام کرده است "شهرام امیری دانشمند هسته ای که آمریکا را متهم به ربودن خود کرده بود و به عنوان "قهرمان ملی" به ایران بازگشت، هم اینک به "جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی" متهم شده است."


امیری که بهار ٨٨ در جریان سفرعمره در کشور سعودی ناپدید شد، پس از سخنان ضد و نقیض و نمایش های مختلف ویدئویی بر روی شبکه اینترنت، نهایتا بامداد پنجشنبه ٢۴ تیرماه ٨٩ از آمریکا به ایران بازگشت، تا پرونده "دانشمند اتمی ربوده شدۀ ایرانی" که همزمان ادعا می شد "آزادنه و برای ادامه تحصیل" به آمریکا پناهنده شده، وارد مرحله ای جدید شود. او در فرودگاه تهران با متهم کردن سازمان اطلاعات آمریکا "سیا" به ربودن خود تاکید کرد که از دست آن فرار کرده است.


این درحالیست که امیری در بدو ورودش به فرودگاه تهران، موضوع ربایش، شکنجه، تهدید، تطمیع و تضییع حقوق انسانیِ خود توسط دولت آمریکا را مورد اشاره و شرح قرار داده و آنچه را که از پاسخ دادن به آن طفره رفت و به آینده موکول کرد، همان موضوع نحوه فرارهای خود، که طی مدت زمانی مبادرت به ضبط چند ویدئو و نهایتا مراجعه به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن بود.


اما مسئولان آمریکایی تاکید کرده بودند که امیری مسائل مهمی در خصوص برنامه اتمی ایران را در اختیار آن ها قرار داده است و در مقابل سپاه پاسداران تاکید کرد که امیری دانشمند فیزیک است و اطلاعات با ارزشی از سازمان اطلاعات آمریکا در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده است. سپاه همچنین بازگشت امیری از ایلات متحده "شکست فضیحت بار سازمان های اطلاعاتی، امنیتی و رسانه ای آمریکا" ذکر کرده بود.

 

سایت "ایران بریفینگ" تاکید کرده است که امیری دوم مارس جاری در دادگاه نظامی حاضر و به تماس غیر قانونی با کشورهای دشمن، "اقدام علیه امنیت ملی و دادن اطلاعات محرمانه به دشمن" متهم شده است. بنا بر این گزارش محاکمه امیری سری بود و احتمال داد جلسه های دادگاه در ماه های آینده نیز ادامه یابد.


این خبر درحالی منتشر شده است که پیشتر خبرهایی درباره قرار دادن امیری در "خانه امن وزارت اطلاعات" در شرق تهران و سپس انتقال دادن او به زندان نظامی "حشمتیه" منتشر شده بود.

اواخر بهار گذشته و قبل از بازگشت امیری به تهران، یک مقام اطلاعاتی اظهار نظر برخی مقامات آمریكایی در خصوص "تحت فشار گذاشتن امیری از طریق تهدید خانواده وی برای بازگشت به ایران" را شدیدا تکذیب کرده و گفته بود: "امیری و همسرش در یك گفت‌وگوی صمیمانه با همدیگر در خصوص موضوعات مختلف سخن گفته اند و همسرش به وی اعلام کرده است كه در سلامت و وضعیت خوبی به سر می‌برند و از وی می‌خواهد مقاومت كرده و با آرامش برای بازگشت به میهن تلاش كند."

--
سال جدید، سال آگاهی تا رهائی
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد




سبز مي مانيم، تا هميشه

دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر