۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

محاکمه غیر علنی نبوی، میردامادی و تاج زاده

 محاکمه غیر علنی نبوی، میردامادی و تاج زاده

 

سایت مردمک: پس از برگزاری چهار جلسه محاکمه علنی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات و نمایش آن از شبکه‌های تلویزیون ایران، شایعاتی در مورد برگزاری غیرعلنی دادگاه چند نفر از زندانیان سیاسی از جمله بهزاد نبوی و مصطفی‌ تاج‌زاده از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت، مطرح شده است.

 

مسئولان قضایی تاکنون اقرار و یا اعترافی از این سه نفر منتشر نکرده‌ و یا در شبکه‌های تلویزیونی پخش نکرده‌اند و به نظر می‌رسد قصد دارند با برگزاری دادگاه غیرعلنی، امکان دفاع علنی را از آنها سلب کنند.

 

گفته می‌شود بهزاد نبوی و محسن میردامادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که در نخستین روزهای پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، هنوز در انفرادی به‌سر می‌برند و تاکنون نتوانسته‌اند با خانواده خود ملاقات داشته باشند.

 

وکیل تاج‌زاده پس از دیداری که با او داشته، احتمال می‌دهد که او در سلول دوسه نفره نگهداری می‌شود. تاج‌زاده همچنین به‌تازگی توانسته برای یک بار با پدر و مادرش ملاقات کند.

 

محاکمه غیرعلنی با چه توجیهی؟

 

امیر حسین‌آبادی، وکیل مصطفی تاج‌زاده و محسن میردامادی از احتمال برگزاری دادگاه غیرعلنی ابراز بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید «جلسه محاکمه غیرعلنی از نظر حقوقی تعریف خاصی دارد و اگر قرار باشد دادگاه غیرعلنی برگزار شود، باید توجیه و دلیل آن مشخص باشد.»

 

وی احتمال می‌دهد که شاید منظور از برگزاری دادگاه غیرعلنی، عدم پخش تلویزیونی برخلاف چهار جلسه دادگاه گذشته باشد.

 

این وکیل دادگستری، کیفرخواست عمومی در چهار دادگاه دسته‌جمعی را «نمایشی» و «غیراصولی» خوانده و تاکید می‌کند «کیفرخواست هر یک از بازداشت‌شدگان باید به‌صورت اختصاصی مطرح و رسیدگی شود.»

 

وکیل تاج‌زاده ومیردامادی همچنین احتمال می‌دهد که منظور ازغیرعلنی شدن جلسات دادگاه‌ها، رسیدگی اختصاصی و جداگانه به پرونده‌ها باشد و درعین حال تاکید می‌کند که طبق قانون، خانواده و بستگان افراد باید بتوانند در دادگاه حاضر شوند و حرف‌ها را بشنوند.

 

عدم ارجاع پرونده به دادگاه

 

حسین‌آبادی با اشاره به جلسه دو ساعته‌ای که با میردامادی و تاج‌ز‌اده داشته، به نقل از آنها اعلام کرد که مدتی است بازجویی‌ها متوقف شده و تاکید کرد که در صورت پایان بازجویی‌ها، دادسرا باید پرونده را به دادگاه ارجاع دهد.

 

اما وکیل تاج‌زاده و میردامادی که امروز شنبه به دادگاه مراجعه کرده، می‌گوید «پرونده موکلانم هنوز به دادگاه ارجاع نشده است.»

 

مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران پیشتر اعلام کرده بود «هرگاه پرونده‌ها به دادگاه ارجاع شود، به وکلا اطلاع می‌دهند.»

 

حاضر به شنیدن اقرارنامه نیستم

 

حسین‌آبادی در مورد عدم حضورش در چهار جلسه دادگاه می‌گوید که «از نظر قانونی کیفرخواست عمومی معنا ندارد.» او مطالب بیان‌شده در این جلسات دادگاه را «اقرارنامه» خواند و تاکید کرد که دلیلی برای حضور در دادگاه و شنیدن این اقرارنامه‌ها ندیده است.

 

این وکیل دادگستری در مورد جلسه آینده دادگاه ابراز بی‌اطلاعی کرده و درعین حال می‌گوید که بنابراعلام سعید مرتضوی، پنج روز قبل از برگزاری دادگاه، در این مورد به وکلا اطلاع داده می‌شود.

 

وی همچنین با اشاره به دیدارش با میردامادی و تاج‌زاده، می گوید که آنها براساس گفته‌های بازجو یا از منبع دیگری، احتمال می‌دادند که هفته آینده، جلسه محاکمه داشته باشند.

 

Link: http://www.iranpressnews.com/source/064736.htm

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر