۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

اسناد دولت کودتا تا کی پنهان می‌ماند؟

اسناد دولت کودتا تا کی پنهان می‌ماند؟


ندای سبز آزادی: در حالی که ایران در چند سال گذشته به دلیل سیاست‌‌‌های غلط احمدی‌‌‌نژاد و دولت تحت امرش مجبور به پذیرفتن شرایط بسیار ننگینی در قراردادهای منعقد شده میان این کشور و معدود کشورهای مرتبط با آن شده است، رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است که سیستمی مشابه ویکی لیکس همه اسناد ایران را منتشر کند.


علي لاريجاني ضمن تاكيد بر لزوم انتشار اسناد تاريخي اظهار كرده است:" اكنون كه سيستم ويكي‌ليكس در جهان راه افتاده راه حل انتشار اسناد در ايران نيز اين است كه يك ويكي‌ليكس داخلي راه بيافتد .ضمن آنكه قانون در مورد انتشار اسناد روشن است و تمامي اسناد تا 22 بهمن 57 بايد در اختيار دانشمندان قرار گيرد كه عدم انجام اين كار از سوي دستگاه‌ها اشتباهي استراتژيك است و ما آن را پيگيري مي‌كنيم."


وي همچنین افزوده است:" انتشار اسناد به يافتن شگرد آمريكا، انگليس و شوروي در ايران كمك مي‌كند و لازم است كه حتي اسناد بعد از 22 بهمن 57 و اوايل انقلاب نيز آرام آرام منتشر شود،زيرا 32 سال از آن دوران مي‌گذرد."


این پیشنهاد علی لاریجانی به خودی خود مثبت است اما لاریجانی به عنوان یکی از حامیان دولت کودتا در سخنان خود اشاره‌ای به افشای اسناد مربوط به دوران فعالیت احمدی‌نژاد نکرده است.

هرچند اشاره او به سالهای پیش از انقلاب 57 و دوران ابتدایی بعد از آن است اما شاید بد نباشد این پیشنهاد به طور گسترده برای چند دولت بعد از انقلاب داده شود تا مشخص شود که در پنج سال گذشته نیز ایران به اندازه تاریخ انقلاب و حتی پیش از آن مجبور به امضای قراردادهای ننگین شده است هرچند دست بیگانه هم در آن دیده نشود.


شاید دانستن این موضوع برای مردم جالب باشد که ایران نخستین کشور عضو اوپک است که حاضر شده با سهمی کمتر از ۵۰ درصد منابع نفت خود را در اختیار یک کشور دیگر قرار دهد.

یا مردم ندانند چرا بازارهای ایران را کالاهای چینی قرق کرده‌اند در حالی‌که تولید کنندگان داخلی ورشکست شده‌اند.


این نکته همیشه از موارد و سوالات بی‌‌جواب مانده است که در حالی‌که باغداران ایرانی بارها فریاد زده‌اند که مرکبات تولید شده در ایران کفاف مصرف همه ایرانیان را می‌دهد چرا دولت بر واردات میوه اصرار دارد؟ چرا با وجود ممنوع شدن اینکار در روزهای پایانی سال باز قرار است سیب و پرتقال خارجی وارد بازار شود و میوه‌های باغداران سردست‌شان بماند؟


چرا تحریم‌ها چنان کمر اقتصاد کشور را شکسته است که اکنون چینی‌ها برای فروش یا در اختیارگذاشتن دستگاه‌ها و تأسیسات نفتی برای ایران شرط می‌گذارند که فروش دستگاه و وسیله به شرطی خواهد بود که نیروها و مهندسان چینی به طور رایگان تکنولوژی حفاری را از ایران بیاموزند؟ در حالی که شاید مردم ندانند که تکنولوژی و دانش حفاری به شکلی که اکنون در ایران است همه از تلاش و فعالیت مهندسان و کارگران نفتی در سال‌های بعد از انقلاب به وجود آمده است و بلافاصله با وقوع انقلاب خارجی‌ها همه نیروها و امکانات‌شان را از کشورمان خارج کرده بودند. اکنون آنچه با خون دل به‌دست آمده است به راحتی در اختیار چینی‌ها باید قرار گیرد چون احمدی‌نژاد چنان با جامعه بین‌الملل برخورد کرده است که دیگر هیچ شرکت معتبری با ایران همکاری نمی‌کند.


یا چرا علیرغم مصوبه خصوصی‌سازی این موضوع فقط شامل حال سپاه پاسداران شده است و در دوران احمدی‌نژاد سپاه بدون تخصص و فقط با سرمایه و زور همه قراردادهای اقتصادی مهم را از آن خود کرده است؟ شاید مردم ندانند که احمدی‌نژاد پنج سال پیش به این نهاد نظامی قول‌های فراوانی داده است.


انتشار اسناد خیلی چیزها را روشن خواهد کرد. مثلن شاید مردم بخواهند بدانند که چرا کامیون ها و تریلرهای غیر مجهز چینی که به "جلاد جاده ها" معروف شده اند در سال های اخیر جاده های ایران را پر کرده اند و به رغم تلفات جانی و خسارات مالی شدیدی که وارد ساخته اند، همچنان اجازه ورود می گیرند؟


به گفته علی لاریجانی اکنون فرصت خوبی‌ست که مثل ویکی‌لیکس سیستمی در ایران داشته باشیم که اسناد گذشته منتشر شود؟ اما آیا این اسناد فقط مربوط به سال‌های ابتدایی انقلاب است؟ آیا رئیس مجلس که اینگونه با اطمینان از انتشار اسناد مربوط به سال‌های پیش از انقلاب و سال‌های ابتدایی آن صحبت می‌کند به این دلیل نیست که از هردو خیالش آسوده است؟


پیش از انقلاب که مربوط به رژیم پهلوی است و کسی در گناهکار بودن آن شک ندارد. پس از انقلاب هم کارنامه‌‌اش مربوط به لاریجانی و احمدی‌نژاد و دولت این سالها نمی‌شود.

اگر قرار بود اسناد مربوط به چند سال گذشته فاش شود، آیا  رئیس مجلس و رئیس دولت کودتا باز هم می‌توانستند در مورد سال‌های حضور خود بر مسند قدرت با همین اطمینان حرف بزنند؟


--
سبز مي مانيم، تا هميشه
دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم



همراه شو عزيز، همراه شو عزيز، تنها نمان به درد

کين درد مشترک، هرگز جدا جدا، درمان نمي شود

دشوار زندگي، هرگز براي ما

بي رزم مشترک، آسان نمي شود



روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر