۱۳۸۹ اسفند ۲, دوشنبه

ادامۀ تجمعات شبانگاهی پراکنده در تهران

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


جرس: در هفتمین روز شهادت صانع ژاله و محمد مختاری، دو تن از دانشجویان حامی جنبش سبز که در تظاهرات ٢۵ بهمن جان باختند، روز یکشنبه اول اسفند ماه، به دنبال فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید و فعالان جنبش، تهران و چندین شهر ایران صحنه اعتراضات و اعلام حضور حامیان جنبش سبز بود، که در برخی نقاط به درگیری های شدید با نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی ها منجر شد. منابع خبری از بازداشت دهها نفر در جریان حملات ناگهانی گارد ضد شورش و لباس شخصی های امنیتی به مردم خبر داده و از برقراری جو امنیتی – پادگانی در شهرهای مختلف کشور از جمله پایتخت خبر می دهند.  


به گزارش این منابع خبری و همچنین شاهدان عینی، تهران از عصر امروز در حالیکه شهر ناگهان چهره امنیتی به خود گرفت، ابتدا شاهد شکل گرفتن تجمع بزرگی در مقابل صدا و سیما بود و مردم طی این تجمع که با برخورد نیروهای انتظامی مواجه شد، به سر دادن شعارهای جنبش و همچنین الله اکبر مبادرت کردند.


همچنین میدان ولی عصر و خیابان های منتهی به آن، صحنۀ جنگ و گریز خیابانی میان نیروهای گارد با مردمی بود که ساعاتی از عصر، میدان را در تسلط خود گرفته بودند و از ولی عصر تا انتهای بلوار کشاورز، به صحنه های درگیری مبدل شده بود.


همچنین خیابان های کریمخان، میدان هفت تیر تا سهروردی، صحنۀ تجمعات حامیان جنبش بود که شعارهای مرگ بر دیکتاتور سر می دادند.


در این محور، شاهدان عینی از زخمی شدن شدید چند نفر و بازداشت دهها نفر توسط گارد و نیروهای امنیتی و انتقال آنها با ون های حفاظ دار به محل های نامعلوم خبر دادند.


گزارش ها همچنین حاکی از آن بود که نیروهای ضد شورش در مناطق مرکزی تهران، به مردم مجتمع در خیابان بطور ناگهانی و برق آسا حمله کرده و موتور سیکلت سواران لباس شخصی - مانند سواره نظام حمله کننده به معترضین در میدان تحریر قاهره در هفته های گذشته – تجمع کنندگان را در حال حرکت مورد ضرب و شتم قرار می دادند.


نیروهای امنیتی همچنین فلکه های اول و دوم صادقیه را مورد محاصره قرار داده و به گروهی که قصد شعار دادن داشتند، شدیدا حمله کردند.


درگیری در خیابان امیرآباد، امروز همانند روز ٢۵ بهمن، بطور شدیدی تا غروب ادامه داشت و دانشجویان خوابگاههای مستقر در آن خیابان (از انقلاب تا امیرآباد شمالی) بر تداوم اعتراضات خود تاکید داشتند.


گزارش یکی از شاهدان همچنین حاکی از آن بود که امروز در بیشتر نقاط، نیروهای گارد مانع هرگونه تجمع بیش از چهار یا پنج نفر می شد، که طی همین اقدام، برخوردهای شدید و دستگیری هایی رخ داد، که مردم با شعار و هجوم، با نیروهای حکومتی درگیر می شدند.


همچنین منابع خبری و رسانه ها گزارش داده بودند که نیروهای یگان ویژه پاسداران، بارها در میدان ولی عصر به روی تجمع کنندگان گاز اشک آور پرتاب کرده و گروهی را بازداشت نمودند.


شاهدان عینی همچنین از آرایش نظامی مجدد در غروب و شامگاه یکشنبه در بیشتر نقاط تهران خبر داده و خاطرنشان کرده اند "یگان ویژه پاسداران، گارد ضد شورش، نیروهای لباس شخصی و همچنین نیروی انتظامی، به صورت دائم تمام رفت و آمدها و تحرکات و ترافیک های ساختگی را مورد بازرسی و فضای امنیتی قرار داده و در محدودۀ خیابان ولیعصر، بین طالقانی تا فاطمی و همچنین اطراف ونک را به صورت قرق در اختیار دارند."


گزارش منابع خبری از غروب یکشنبه همچنین حاکی است "در اطراف میدان آزادی تهران در خیابانی به نام ولدخانی جنوبی, جمعیت زیادی از مردم جمع شده اند. آنها با عوامل سركوب دولت كه قصد متفرق كردن شان را داشتند, درگیر شدند. درگیری در خیابان های اطراف میدان آزادی همچنان ادامه دارد..."


خبرگزاری آلمان امروز از تهران گزارش داده بود که بر خلاف ۲۵ بهمن، لباس‌شخصی‌ها، بسیجی‌ها، یگان‌ویژه و همه ماموران امنیتی به سلاح‌های گرم مسلح بودند.

امروز شاهدان عینی همچنین گزارش داده بودند که در حملات برق آسا و ناگهانی نیروهای گارد، بسیاری از مردم با بسته شدن پاساژهای خیابان ولی عصر و انقلاب، در آنجا محبوس شده بودند .

این گزارش ها افزود "نیروهای امنیتی با یورش به پاساژ‌های اطراف چهار راه ولیعصر، پاساژ ایرانیان، پاساژ ولیعصر، پاساژ رضا و... اقدام به تعطیلی آن‌ها نموده که موجب محبوس شدن برخی از شهروندان در پاساژ‌ها شده بود."

 

 تارنمای کلمه نیز خاطرنشان کرده بود میدان ولی عصر تهران درساعت ۳ بعد از ظهر و ساعات بعد از آن در این روز بیشتر شبیه یک پادگان نظامی بود، دو رتا دور این میدان انواع و اقسام نیروهای نظامی و امنیتی ایستاده بودند . ماموران سپاه پاسدارن با لباس خاکی و کلاه ، ماموران گارد ضد شورش با لباسهای مخصوص و زره ، نیروهای بسیج و لباس شخصی ها، با ظاهری کاملا مشخص با بی سیم و چهره هایی محاسن دار و ماموران نیروی انتظامی با لباس سبز رنگ و باتوم و سپر به دست دور تا دور میدان ولی عصر ایستاده بودند. کمتر کسی می تواند نسبت به حضور این تعداد نیرو بی توجه باشد، بسیاری از مردم از حضور این تعداد نیرو اظهار حیرت می گویند . تعدادی هم می گویند:« اینها که می گفتند جنبش سبز مرده است پس چرا این همه نیرو، چه مرده ی نیرومندی .»

اما این همه ماجرا در میدان ولی عصر تهران نیست و دور تا دور این میدان انواع خودروهای نیروهای نظامی توقف کرده و دور تا دور خیابان را بسته اند . ون های نیروی انتظامی در کنار مینی بوس ها خودنمایی می کنند . خودروهای سیاه رنگی که تا پیش از این کمتر در تجمع های اعتراضی دیده می شدند، نیز در این روز در گوشه و کنار میدان چیده شده اند. خودروهایی که به اندازه ون های نیروی انتظامی بزرگی دارند اما ظاهرشان کاملا نظامی به نظر می رسد، با سپرها و شیشه هایی کاملا متفاوت از آنچه ون های نیروی انتظامی دارند. مردم با پچ پچ می گویند این خودرو ها ضد گلوله اند و نیروها یشان را با این خودروها به میدان آورده اند اما با این همه مشخص نیست که این خودروها واقعا متعلق به چه نهادی هستند و چه کاربردی دارند ؟"  

از دیگر نقاط تهران نیز این گزارش ها می افزاید "مهمترین ویژگی تظاهرات امروز در تهران وجود تجمع های غیر متمرکز در بیشتر نقاط شهر تهران بود ، موضوعی که موجب سردرگمی نیروی های انتظامی و امنیتی شده بود .همچنین حضور بسیار گسترده ماموران انتظامی و امنیتی از دیگر مواردی بود که در همه نقاط شهر دیده می شد .تا جایی که در شهر تهران و جنوب شهر نیز ماموران نظامی حضور پررنگی داشتند . در میدان های هفت حوض تهران، تهارنپارس، صادقیه و …نیز نیروهای امنیتی حضور گسترده ای داشتند. "

 گفتنی است امروز همچنین خطوط تلفن همراه در مرکز شهر قطع شده و امکان ارتباط تلفنی معترضان وجود نداشت و سرعت اینترنت‌ نیز در کل شهر به شکل چشمگیری کاهش یافته بود.


بازداشت و آزادی فائزه هاشمی
خبرگزاری فارس امروز در حالیکه بارها مدعی "آرامش کامل تهران" و "شکست فتنه گران در برگزاری تجمع" شده بود، غروب یکشنبه از دستگیری فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، در تجمعات امروز تهران (تقاطع فاطمی - ولیعصر) و سپس آزادی او بعد از چند ساعت خبر داد و نوشت که وی "درحال هدایت عده‌ای ضد انقلاب و آشوبگر دستگیر شده است."

 

رسانه های وابسته به مراکز امنیتی همچون خبرگزاری های فارس، ایرنا، و سامانه های خبری رجا نیوز و جوان، مشترکا ادعا کرده بودند "با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌های صهیونیستی و فراخوان منافقین برای برگزاری تجمع در خیابان‌های تهران و همچنین اتخاذ تصمیماتی در خارج برای کشته سازی، شاهد برقراری آرامش کامل در تهران هستیم." 

 

 این رسانه ها همزمان در حالیکه مدعی "آرامش شهرها" بودند، نوشتند: "با تنها ماندن گروهک منافقین، نیروهای امنتتی با اشراف بیشتری تحرکات آن ها را رصد کرده و در همین راستا لحظاتی پیش دو تیم ترور منافقین که مجهز به سلاح گرم و مواد منفجره بودند در میدان ونک توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند."


دروغ بود ، چیزی رخ نداد
در حالی که اخبار ارسالی حاکی از وجود تجمعات گسترده در شهر تهران است، سرپرست معاونت امنیتی-انتظامی استانداری تهران، مدعی شد: خبر كشته شدن یك شهروند در تهران از اساس كذب است چرا كه اصلاً درگیری‌ در پایتخت وجود نداشته است.

به گزارش فارس، صفرعلی براتلو سرپرست معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران با این ادعا که "امروز با وجود همه تلاش‌های منافقان، ضدانقلاب، سلطنت‌طلب‌ها و رسانه‌های صهیونیستی هیچ درگیری‌ یا تجمعی در سطح شهر تهران رخ نداده است" گفت: رسانه‌های بیگانه برای جو سازی علیه نظام اسلامی و جبران ناكامی‌های امروز فتنه‌گران، خبر دروغینی با محتوای كشته شدن یك نفر در یكی از میادین اصلی تهران منتشر كرده‌اند.

وی انتشار این اخبار را "تنها به منظور جوسازی در رسانه‌های فتنه‌گر و ضد انقلاب" دانست.

نیروهای وابسته به حاکمیت پیش از این تلاش بسیاری کردند تا کشته‌ شدن تعداد بسیاری از معترضان را به نحوی تکذیب و یا مقصر آن را گروههای مخالف نظام جلوه دهند.


تحسین برانگیز بود
در حالیکه رسانه ها و مقامات حکومتی جمهوری اسلامی منکر هرگونه تجمعی امروز شده بودند، مجتبی واحدی، سخنگوی مهدی کروبی، با اشاره به تدابیر امنیتی شدید در ایران، شرکت مردم را تحسین‌برانگیز دانسته و از برنامه شورای هماهنگی راه سبز امید برای ادامه تجمعات خبر داد.

واحدی در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد، با تمجید از حضور مردم در تظاهرات اول اسفند ماه در ایران گفته است: "بیش از توقع ما در نقاط مختلف تجمع برگزار شده و مردم شعار داده‌اند"

وی همچنین با اشاره به خبرهای منتشره توسط برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های نزدیک به حاکمیت از جمله خبرگزاری فارس درباره "آرامش در تهران" گفت"این سایت‌ها از یک طرف نوشته‌اند در تهران هیچ خبری نیست و از روزهای عادی هم عادی‌تر است، اما از طرف دیگر نوشته‌اند که خانم فائزه هاشمی در حال تحریک مردم دستگیر شد."

عضو شورای هماهنگی راه سبز امید افزوده است: "اگر خبری نیست، خانم فائزه هاشمی چه کسی را تحریک می‌کرد،‌ که دستگیر شد؟"

مجتبی واحدی همچنین با اشاره به فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای برگزاری تظاهرات در روز یکشنبه اول اسفند ماه اظهار داشت: "این میزان حضور مردم تحسین من را برمی‌انگیزد و علیرغم خطرهایی که وجود دارد،‌ مردم حضور پیدا می‌کنند و من یقین دارم، اگر خدای ناکرده این تظاهرات تلفات جانی داشته باشد، ‌یقیناً‌ همان شرایط دوران انقلاب تکرار خواهد شد."

مشاور مهدی کروبی همچنین با بیان این که خواسته‌های اصلی مردم ایران برای آزادی و حق انتخاب برآورده نشده است، ابراز اطمینان کرده که تجمع‌های اعتراض‌آمیز در آینده با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تحولات جاری در برخی کشورهای عربی گفته است: «"همانطور که ما معتقدیم، تحولات منطقه از تحولات ایران تاثیر‌پذیر بوده است، تحولات منطقه نیز بر تحولات ایران تاثیرگذار است و یقیناً‌ مردم ایران اجازه نخواهند داد که در تاریخ نوشته شود که از کشورهای دیگر در آزادی‌خواهی عقب افتاده‌اند."


این عضو شورای هماهنگی راه سبز امید در پایان با تاکید بر ادامه‌دار بودن فراخوان‌های این شورا برای برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز اعلام کرده است، برنامه بعدی نیز برای ادامه اعتراض‌ها پیش‌بینی شده است، که به زودی اعلام خواهد شد.


گفتنی است آخرین گزارش از اوایل شامگاه اول اسفند تهران، حاکی از ادامۀ تجمعات پراکنده در برخی نقاط بود و گروهی از مردم و معترضان، منتظر تصمیم فعالان جنبش برای تداوم اعتراضات در روزهای همین هفته هستند.


هنوز از میزان دقیق بازداشت ها یا زخمی ها خبری منتشر نشده است.

 

حمیدرضا ظریفی نیا

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر