۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

مهدی کروبی در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران: "وضع در اردوگاه مخالفان ما نگران کننده است که چنین واکنش‌هایی نشان می‌دهند"

مهدی کروبی در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران:
 

    "وضع در اردوگاه مخالفان ما نگران کننده است که چنین واکنش‌هایی نشان می‌دهند"

     

    6:42 صبح چهارشنبه، 6 آبان 1388

     

    چهار روز بعد از هتک حرمت و حمله به شیخ مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات، جمعی از روزنامه‌نگاران به دیدار مهدی کروبی رفتند تا ضمن دلجویی از او، اتفاق رخ داده در نمایشگاه مطبوعات را محکوم کنند. اینچنین بود که به رغم بارش شدید باران، جمعی از روزنامه نگاران ساعتی را در منزل مهدی کروبی گذراندند و هم حرف و سخن خود را با شیخ درمیان گذاشتند و هم توصیه‌ها و گلایه‌های شیخ را شنیدند.

     

    روزنامه نگاران آمده بودند تا از مهدی کروبی دلجویی کنند و از او بخواهند که اتفاق نمایشگاه مطبوعات را به دل نگیرد و آن را به پای جماعت روزنامه نگار ننویسد. در ابتدای این دیدار "بدرالسادات مفیدی"، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ضمن تاسف از نحوه برخورد با مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات و نیز تقدیر از شجاعت صراحت لهجه او لازم دید که یادآور شود:« در سالهای اخیر نمایشگاه مطبوعات به گونه ای برگزار شده که روزنامه نگاران مستقل و حرفه ای جایی در آن ندارند و به جای آنها عرصه برای حضور چماقداران مطبوعاتی باز شده است.»

     

    "عباس عبدی" هم به عنوان پیشکسوت روزنامه نگاران در این جمع حضور داشت و در سخنانی کوتاه ضمن انتقاد از شیوه برپایی نمایشگاه مطبوعات در چهارسال اخیر گفت:« نمایشگاه مطبوعات در سالهای اخیر تنها به مکانی برای نمایش تبدیل شده است.»

     

    عبدی همچنین خطاب به مهدی کروبی نحوه برخورد با او در نمایشگاه مطبوعات را چنین شرح داد: «اقدامی که با شما صورت گرفت نتیجه بن بستی است که برخی با آن روبرو شده اند. وقتی به سئوال ها و ابهامات یک جریان پاسخ مناسب داده نمی شود، این جریان از هر امکانی برای پاسخ گرفتن استفاده می کند. نمایشگاه مطبوعات امسال هم چنین کارکردی دارد و هدف از برخورد با شما هم این بوده که باب پرسشگری بسته شود و آقایان معترض قید چنین حضورهای اجتماعی را بزنند.» عباس عبدی در پایان البته برخورد با مهدی کروبی را نشانه موفقیت برنامه ها و اقداماتش دانست و ابراز امیدواری کرد که در نمایشگاه آینده روزنامه نگاران بتوانند میزبان مهدی کروبی و دیگر شخصیت های سیاسی اصلاح طلب باشند.

     

    "عبدالرضا تاجیک" هم دیگر روزنامه نگاری بود که در سخنانی کوتاه اتفاق روی داده در نمایشگاه را نمونه ای دانست که درحال تبدیل شدن به یک رویه است و از حضور بعضی از روزنامه نگاران شاغل در روزنامه دولت در حمله به مهدی کروبی ابراز تاسف کرد و تبدیل شدن بزرگترین روزنامه کشور به محل جولان نظامیان را ناپسند دانست. تاجیک که خود مدتی پس ازانتخابات در زندان بوده است همچنین ابراز امیدواری کرد که تمامی روزنامه نگراران زندانی هرچه زودتر آزاد شوند.

     

    در این جمع "مصطفی ایزدی"، از چهره های سیاسی و ستون نویس سالهای اخر روزنامه های اصلاح طلب و به خصوص اعتمادملی نیز حضور داشت و بنا بر درخواست حاضرین دقایقی سخن گفت. ایزدی خطاب به مهدی کروبی گفت:« از 12 سال قبل همیشه این صحبت مطرح بود که اصلاحات هزینه دارد و امروز این مساله به روشنی بر همگان اثبات شده است که اصلاحات بدون هزینه ممکن نیست. شما همانطور که خود هم در بیانیه هایتان تاکید کرده اید فرزند احمد (کروبی) هستید و تجربه سختی ها و فراز و نشیب های سالهای گذشته را دارید و امید این است که همچنان بر مواضع خود بایستید و الگوی دیگران باشید.»

     

    "مهران کرمی"، از روزنامه نگاران باسابقه هم دقایقی سخن گفت و ضمن انتقاد از نحوه برپایی نمایشگاه مطبوعات یادآوری کرد که آقای احمدی نژاد به علت عدم توان پاسخگویی به روزنامه نگاران حتی حاضر به دیدار از نمایشگاه مطبوعات نشده است و خطاب به مهدی کروبی گفت:« به شما تبریک می گویم که همیشه در میان راه های سخت، میانبری امیدبخش برای تنفس ما ایجاد می کنید.»

     

    "علی اکرمی"، روزنامه نگار عضو نهضت آزادی هم سخنران بعدی این دیدار دوستانه بود و درباره شیوه رفتار مهدی کروبی گفت:« مهدی کروبی برخلاف سیاستمداران که به علت مصلحت سنجی خیلی از اخبار را شفاف اعلام نمی کنند اما وارد حوزه روزنامه نگاری شده است و چیزهایی که قرار بوده در پستو بماند روی پیشخوان ریخته و در معرض دید همگان قرار داده است. همین شیوه عمل باعث شده که شیخ مهدی کروبی هزینه ای مضاعف برای اقدامات و روشنگری های خود بپردازد.»

     

    "حسن اسدی زیدآبادی" هم بعد از صحبت های علی اکرمی لازم دید که شیوه منحصربه فرد مهدی کروبی در گزارشگری حقوق بشر را ستایش کند و نسبت به بی خبری از وضعیت احمد زیدآبادی و نحوه برخورد با او در زندان تذکر داد.

     

    "رضا خجسته رحیمی" نیز در این دیدار با اشاره به اینکه همیشه روزنامه نگاران وقتی که با تحدید و توقیف و بازداشت روبرو می شدند برای بازگو کردن مشکلات خود نزد شما می آمدند و شما از آنها دلجویی می کردید، گفت: «این بار اما ماجرا به صورت طنزآمیز و تراژیکی به گونه ای دیگر است. این بار گویی خیاط در کوزه افتاده است و برای اولین بار این روزنامه نگاران هستند که آمده اند تا پای سخن شما بنشینند و شما از مشکلاتی که با آن روبرو بوده اید برایشان بگویید و آنها از شما دلجویی کنند.»

     

    در این نشست چند تن دیگر از رونامه نگاران هم در سخنانی کوتاه خواسته هایی را با شیخ مهدی کروبی درمیان گذاشتند. این روزنامه نگاران راه اندازی یک روزنامه و یا راه اندازی تلویزیون صبا را خواستار شدند و درخواست کردند که با افزایش ارتباط میان مهدی کروبی و میرحسن موسوی، جنبش سبز تقویت شده و اهداف خود را پیش ببرد. این روزنامه نگاران همچنین اقدامات مهدی کروبی را ستودند و خطاب به او گفتند:« خیلی خوشحالیم که در میان سیاستمدارن خود شخصی را داریم که کنش ناب سیاسی را در انسانی ترین شکل آن به جامعه نشان می دهد.»

     

    صحبت های روزنامه نگاران که به پایان رسید، همگان چشم به مهدی کروبی دوختند تا شنونده سخنان او باشند. کروبی که هنوز اثر زخمی کوچک را که در نمایشگاه مطبوعات برداشته بود بر پیشانی داشت اینگونه سخن آغاز کرد: «من هر سال به نمایشگاه مطبوعات رفته ام اما امسال به علت توقیف رو به تزاید نشریات و نیز بازداشت روزنامه نگاران برای رفتن به نمایشگاه انگیزه مضاعفی داشتم. من از اتفاق رخ داده در نمایشگاه رنجیده نشدم و تنها متاسف شدم از بروز برخی رفتارهای نسنجیده و نامعقول و اتفاقا خیلی خوب شد که به نمایشگاه رفتم تا ماهیت واقعی برخی افراد روشن شود.»

     

    کروبی در ادامه ادعای مسئولین نمایشگاه را که در مصاحبه با برخی خبرگزاری ها گفته اند نسبت به جو نامساعد نمایشگاه به محافظان کروبی اخطار داده بودند را تکذیب کرد و گفت: «من کاملا بی خبر به نمایشگاه رفتم و اینکه برخی می گویند به رغم اخطارها کروبی قصد ماجراجویی داشته، کذب محض است. با اینهمه تعجب می کنم و از دوستان می پرسم که آیا برای بازدید از نمایشگاه مطبوعات باید اجازه بگیرم؟تعجب می کنم که چرا بزرگان و عاقل ترها مانع چنین رفتارهای ناسنجیده ای نمی شوند.»

     

    کروبی در ادامه ابراز امیدواری کرد که حاکمیت چنین طرز فکری بر کشور طولانی نشود و روزنامه نگاران حاضر در جمع را به بردباری و تحمل و نیز حفظ تعادل توصیه کرد و گفت: «ما نباید از میدان به در برویم چراکه وضع در اردوگاه مخالفان ما نگران کننده است و واکنش خود را با بروز چنین رفتارهایی نشان می دهند.»

     

    کروبی در بخش دیگری از صحبت های خود از فشار سنگین بر مطبوعات در ماه های اخیر گلایه کرد و در پاسخ به برخی از روزنامه نگاران که از او راه اندازی یک روزنامه تازه را خواستار شده بودند، گفت: «هر روزنامه ای که توقیف می شود داغ دلم تازه می شود با اینهمه درپی آن هستم که یک روزنامه و یا نشریه ای تازه منتشر کنیم و نمی خواهم به هیچ عنوان از میدان به در روم. خیلی متاسف می شوم وقتی می بینیم عده ای روزنامه نگار با انگیزه بیکار می شوند و نیروهایشان در می رود. در روایات هم آمده است که فرد غریب، فردی عالم و صاحب اندیشه است که علم و دانش او در غربت باشد و اکنون هم روزنامه نگاران حرفه ای و واقعی ما غریب افتاده اند.»

     

    مهدی کروبی در ادامه مشکل اصلی درمقابل راه انداز شبکه ماهواره صبا را نیز مشکلات مالی عنوان کرد.

     

    این دیدار دوستانه اما با دلداری مهدی کروبی به روزنامه نگاران پایان گرفت آنجایی که خطاب به میهمانان خود گفت: «خاطرجمع باشید که اوضاع اینگونه باقی نمی ماند و دولت ناگزیر است که اوضاع را تغییر دهد و فضا را باز کند. در عین حال مطمئن باشید که بنده به عنوان یک روحانی آنچه را که وظیفه خود می دانم انجام می دهم و از هزینه دادن باکی ندارم و برای هر هزینه ای آماده هستم.»

     

    برگرفته از: پایگاه خبری تغییر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر