۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

دشواری ھای سیاست ورزی پس از کودتا-احمد قابل

 

    دشواری ھای سیاست ورزی پس از کودتا

 
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۸۸, ساعت ۷:۰۱ بعد از ظهر

     

    احمد قابل

     

    پس از کودتای 22 خرداد 1388 شرایط کشور دربسیاری موارد، دگرگون شده و کمتر شباھتی با روزگار پیش از آن دارد. صبر و تحمل حاکمیت و خصوصا کودتاچیان به انتھا رسیده و ھرگونه کار سیاسی مسالمت آمیز را رفتاری براندازانه ارزیابی کرده و واکنش ھایی در حد حرکت ھای خشونت بار از خود نشان می دھند.

     

    در چنین شرایطی است که نیروھای سیاسی و اعضای احزاب رسمی و گروه ھای قانونی که خود را صرفا برای شرایط سیاسی آرام و رفتارھای قانونی حاکمیت آماده کرده و ھیچ گمانی به واکنش ھای غیرقانونی و خشونت بار از سوی حاکمیت نمی برده اند، در برابر وضعیتی فوق العاده و غیرقابل پیش بینی قرار گرفته و دچار سردرگمی و استیصال می شوند و ممکن است در برابر حاکمیت خشن، خود را ببازند و داشته ھای خود و دوستان خویش را یکسره بر باد دھند. تصویر اوضاع جدید و نکات قابل توجه برای فعالیت سیاسی در شرایط فوق العاده را در چند نکته یادآور می شوم؛

     

    یکم- رفتارھای غیرقانونی کودتاچیان و حاکمیت متکی بر آن، برای امنیتی کردن اوضاع و وادار کردن مخالفان خویش به رفتارھای خشونت بار است تا توجیھی برای سرکوب و خشونت ورزی بیشتر حاکمیت باشد.

     

    بیشترین فشارھا و ھزینه ھا به نیروھای سیاسی تشکیلاتی وارد شده است و این امر نشانگر آن است که بیشترین دقت نیز باید از سوی بازماندگان شوراھای مرکزی احزاب و گروه ھای قانونی و اعضای آن ھا صورت گیرد تا سوء رفتار حاکمان، آنان را به گزاره ھای غیراصلاحی متمایل نکند.

     

    دوم- گرچه ھزینه کارھای سیاسی قانونی در چنین شرایطی بسیار بالا می رود، ولی صبر و استقامت و تأكید بر اقدامات قانونی و غیرخشونت بار، تنھا ضامن پیروزی بر رقیب قانون شکن است. به ھیچ وجه نباید تسلیم خواسته ھای کودتاچیان شد و رفتار سیاسی خود را با میل آنان ھماھنگ کرد. پرھیز جدی از خشونت ورزی، به معنی ناکام گذاشتن رقیب در توطئه اش بر علیه ملت صلح طلب و نیروھای جنبش سبز است.

     

    سوم- ھمه ی اعضا و ھواداران گروه ھا و احزاب قانونی کشور، باید نسبت به شرایط دشوار پیش آمده، توجیه شوند تا بدون تعارف و با انتخابی آگاھانه، بین ادامه فعالیت ھای تشکیلاتی یا استعفا و کناره گرفتن از آن ھا، دست به گزینش بزنند.

     

    به عبارت دیگر، سران این گروه ھا، ھمچون سید الشھداء(ع) بیعت خود را از اعضاء و ھواداران بردارند تا ھرکس توان پرداخت ھزینه ھای سنگین تحمیلی از سوی کودتاچیان برای اقدامات قانونی را ندارد، میدان فعالیت ھای سیاسی

    تشکیلاتی را ترک کند.

     

    چھارم- کودتاچیان با رفتار ھای غیرمنطقی و شدیدا خشونت بار، سعی بر آن دارند تا برخی نیروھای جوان و کم تجربه یا افراد بسیار نرم خو و آرام باتجربه ھای سیاسی را بازداشت کرده و تحت فشارھای شدید و غیرقابل تحمل برای آنان، قرار دھد و ایشان یا خانواده ھای آنان را علیه رھبران جنبش و یا رھبران احزاب و گروه ھا تحریک کنند.

     

    رھبران سیاسی، شما یا بچه ھای شما را جلو انداخته و » : به برخی از بازداشت شدگان و خانواده ھاشان گفته اند باید !! خود را پشت سر آنان مخفی کرده اند. ببینید که شماھا امروز گرفتار شده اید و آنان آزادانه زندگی می کنند این ترفند رقیب را افشا کرد.

     

    پنجم- اتمام حجت از سوی احزاب و سران جنبش با تمامی افرادی که در صحنه سیاسی امروز کشور حضور دارند، ھم اعتبار مجددی برای آنان و اثبات صداقت و اخلاقی بودن جنبش سبز است و ھم سند دیگری بر بی اعتباری و اثبات بداخلاقی و دروغ گویی مجدد و مکرر کودتاچیان خواھدبود.

     

    ششم- ھمه ی افراد تأثیرگزار نیز لازم است تا شرایط جدید را ھرچه زودتر بشناسند و رفتارھای قانونی خود را متناسب با شرایط خطیر کنونی تعریف کرده و اقدامات لازم را انجام دھند.

     

    تسلیم شدن به تھدیدھای کودتاچیان و تعطیلی یکی پس از دیگری ھمایش ھای قانونی و خصوصا در مناسبت ھای مذھبی و ملی، ھیچ توجیھی ندارد. ما باید نشست ھای قانونی خود را برگزار کنیم و بگذاریم آنان ھم اگر مایل بودند و برایشان مقرون به صرفه بود، تھدیدشان را عملی کنند.

     

    استفاده مي شود كه تھديدكننده نمي خواھد يا نمي تواند اقدامي انجام دھد و با « تھديد » اساسا وقتي از حربه بھره گیري از تھديد، تلاش مي كند كه بدون پرداخت ھزينه و با استفاده از رعب، خواسته ھاي خويش را اجرا كند.

     

    امروز که کودتاچیان ھمه راه ھای غیرقانونی را پیموده اند و مسیر باطلی نمانده که آن ھا نپیموده باشند، و اخیرا به مراسم دعای کمیل نیز حمله کرده و افراد شرکت کننده را دستگیر کرده اند، نیروھای سیاسی جنبش سبز نیز باید از پرداختن ھزینه ھایی چون بازداشت شدن ھای غیرقانونی و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن ھای خلاف شرع و اخلاق، پروایی نداشته باشد.

     

    گویا در این مصاف نابرابر، تنھا گزینه باقی مانده برای نیروھای صلح طلب ملی و مذھبی، استقامت بر پیمودن راه ھای مسالمت آمیز و اصرار بدون عقب نشینی بر حقوق بی چون وچرای ملت و پرداخت ھزینه ھای گزاف این مبارزه قانونی و نابرابر با قانون شکنان کودتاچی است.

     

    ھفتم- کم توجھی سران جنبش و افراد تأثیرگذار، نسبت به مشکلات اقتصادی ملت و خصوصا اقشار آسیب پذیری چون کارگران و اعتراضات و اعتصابات آنان، توجیه پذیر نیست. جنبش سبز باید آغوش خود را به روی ھمه ی آنانی که از سیاست ھای حاکمیت کودتا زیان می بینند، باز کند و دوستی و یاری خود را نسبت به ھمه آنان تعریف کرده و عملا نشان دھد.

     

    حمایت از حقوق کارگران، اعتراض به » ؛ تکرار درخواست انجام راھپیمایی ھای سراسری با انگیزه ھای متعددی چون سیاست ھای تورم زای حاکمیت، اعتراض به واردات بی رویه و تعطیل شدن تولیدات کشاورزی و صنعتی، رشد فزاینده بیکاری، امنیتی شدن فضای دانشگاه ھا، رویکرد ناعادلانه و غیرقانونی صداوسیما، اھانت به بزرگان حوزه و دانشگاه و برخی مفاخر ملی، تقلب و دروغ گویی دولت در آمارھای رسمی، تعطیلی بسیاری از اصول قانون اساسی، می تواند ھر ھفته از سوی یکی از گروه ھای رسمی و قانونی ،«... بازداشت ھای غیرقانونی و محاکمات ناعادلانه، و  یا چھره ھاي سیاسي و مسئولان سابق كشور، تجدید شود. اگر روزی با این درخواست ھا موافقت شود، امکان اعلام دیدگاه ھای معترضان فراھم شده و اگر مخالفت شود، اسناد مکرر تخلف حاکمیت کودتا از قانون اساسی و قوانین عادی کشور، موجب بی اعتباری بیشتر آنان شده و حقانیت ادعاھای معترضان را بیش از پیش اثبات خواھد کرد.

     

    ھشتم- ھریک از ما که خود را فردی از جنبش سبز ملت ایران می دانیم، باید خود را برای انواع دشواری ھای بازداشتگاه ھای انفرادی و زندان ھای دراز مدت، آماده کنیم. به تمامی آنچه در تجربه ھای پیشین خود و دیگران از این مطالعه مجدد خاطرات بازداشت شدگان و گونه ھای متفاوت » محیط ھا داریم، امروزه شدیدا محتاجیم. باید با توجه کردن به انگیزه ھای مثبتی که آدمی را در آن شرایط » و « چگونگی غلبه بر تنھایی ھا » و « برخوردھای بازجویان مرور » و « چگونگی مشغول داشتن ذھن به مطالب مثبت و شادی بخش در انفرادی » و « دشوار یاری می رساند و مطالبی از « کردن خطاھا و جرم ھای آشکار ستم کاران و کوچک نشمردن و از یاد نبردن آن ھا در فضای بازداشتگاه ھا این دست، خود را در آمادگی لازم برای شرایط سختی که کاملا منتظره است، آماده کنیم.

     

    اگر با آمادگی لازم و منتظره ساختن اتفاقاتی که معمولا از سوی کودتاچیان و خشونت طلبان به صورت غیرمنتظره، اعمال می شود، در برابر حوادث ناگوار قراربگیریم، توان تحمل فوق العاده ای پیدا کرده و جنگ طلبان را مأیوس را ازکار خواھیم انداخت و با امید به یاری قادر مطلق، « بازداشت و زندان و انفرادی « می سازیم و عملا حربه ستم کاران را پشیمان ساخته و وادار به عقب نشینی خواھیم کرد.

     

    نھم- ھمه ما در برابر خانواده ھای خود نیز مسئولیم. باید قبل از ھر اتفاقی، آنان را نسبت به احتمالات خطیر موجود، آگاه ساخته و انتظار و لزوم تحمل مشکلات را برای ایشان توضیح دھیم.

     

    بیان خطرھایی که ملت، کشور و دین و آئین را تھدید می کند و لزوم عقلی و شرعی تلاش و پرداخت ھزینه برای جلوگیری از پدید آمدن آن ھا و یا کاستن از رنج و سختی ناشی از آن ھا برای مردم، می تواند وجدان خانواده ھا را بیدار کند و یا از تحت تأثیر عواطف و احساسات منفی قرار گرفتن، بازدارد.

     

    ھمه این رفتارھا و تلاش ھای توضیحی، جزئی از مبارزه قانونی برای پیش گیری از جرم و گناه بیشتر کودتاچیان و زیان ھای جبران ناپذیر بیشتر به ملت و کشور و آئین او است.

     

    دھم- نیروھای مذھبی این جنبش، اگر در ادعای ایمان به خدای رحمان و قادر مطلق، صداقت داشته باشند، ھیچگاه حق مأیوس شدن در ھیچ صحنه ای از صحنه ھای زندگی را ندارند. ما به خداي رحمانی اعتماد کرده ایم که ھیچ قدرتی در برابر قدرت او، توان عرض اندام را نداشته و ندارد.

     

    کودتاچیان باید بترسند از فردای این دنیا و عالم آخرت که در برابر قدرت لایزال الھی، ھیچ سپاه و ارتش و نیروی مسلحی به کارشان نمی آید و نه تنھا ھیچ بازداشتگاه و انفرادی و زندانی، سبب روسپیدی این مدعیان دروغین اسلام و ایمان و ایران نخواھد شد، بلکه بزرگ ترین سند رسوایی آنان و روسپیدی مخالفان ایشان خواھد شد.

     

    پس با امید به حقانیت راه اخلاقی و صادقانه و صلح آمیز خود، سرافرازانه و با اقتدار معنوی و تکیه بر خدای رحمان و وجدان ھای بیدار آدمیان، این مسیر پیروزمند را ادامه می دھیم و گرد یأس و نومیدی را بر دل ھای تاریک ستم پیشگان دروغ گو می پاشیم تا از ظلم و ستم مأیوس گردیده و امیدوارانه به دامان پر مھر ملت خویش بازگردند.

     

    به امید سرسبزی وسربلندی ایران و ایرانیان و آزادی ھمه ملت و خصوصاسرافرازان اسیر و قھرمان.

     

    دوم آبان ۸۸، فریمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر