۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

اعتراض به پارازیت ها در مجلس هم شنیده شد؛ باز هم “سپاه”؟

اعتراض به پارازیت ها در مجلس هم شنیده شد؛ باز هم "سپاه"؟

 

فرهمند علیپور -

جمهوری اسلامی از ابتدای شکل گیریش نسبت به فعالیت رادیو و بعدها تلوزیون های فارسی زبان کشورهای دیگر حساس و بدگمان بوده است، برنامه "بررسی رادیوهای بیگانه" که سالیان طولانی است در یکی از پرشنونده ترین ساعات رادیو سراسری ایران پخش می شود و اظهارات مکرر و صریح عالی ترین مقام جمهوری اسلامی نشانی از همین حساسیت است. آیت الله خامنه ای در نیمه اول دهه 70 خورشیدی بحث شبیخون فرهنگی را مطرح کرد و حتی در یکی از سخنرانی هایش گفت:"رادیوهای بیگانه خلاف این را بگویند، خوب بگویند". اما منظور آیت الله خامنه ای این نبوده که ما حرف خود را می زنیم آنها نیز حرف خودشان را بزنند! از همان سالها سیاست های سفت و سختی برای مقابله با امواج ماهواره ها که تازه به خانه ها آمده بود مقرر شد.در سال 73 مجلس چهارم رسما ممنوعیت استفاده از دیش های ماهواره را تصویب کرد.

 

اما با روی کار آمدن دولت اصلاحات با شعار "توسعه سیاسی" و ظهور روزنامه های منتقد قدرتمند موجب نشد تا بحث ماهواره ها فراموش شود، بلکه حتی مجلس ششم یکی از وعده هایش قانونی کردن دریافت شبکه های ماهواره ای بود. امری که با مخالفت آشکار رهبری مواجه شد که چرا به جای اینکه به دنبال دستگاههایی باشید که منجر به عدم دریافت شبکه های بیگانه شود در پی قانونی کردن آن هستید؟

 

 هشدار کمیسیون بهداشت

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث خونین پس از آن نیاز مردم به کسب خبر و آگاهی یافتن از محیط پیرامونیشان دو چندان بود اما حکومت نه تنها ارسال فرکانس های مخرب (پارازیت) به ماهواره ها را با شدتی بیش از گذشته دنبال کرد وچون همیشه به توقیف سایتها و روزنامه ها مبادرت ورزید که حتی برای بیش از یکماه پیامک یا همان اس ام اس را نیز قطع کرد! اما این روزها مردم در رسانه های محدود اینترنتی خود می گویند که امواج پارازیت فرستاده شده از سوی دولت موجب شده است تا برخی از مناطق تهران به یک مایکروفر بزرگ تبدیل شود و زیان های غیر قابل جبرانی برای جسم و جان شهروندان تهرانی به ارمغان بیاورد. البته این تنها مردم نیستند که چنین اعتقادی دارند بلکه حتی "انوشیروان بند پی" رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس نیز چنین نظری دارد و می گوید:" بعد از انتخابات انواع پارازیت های مخابراتی به شدت افزایش یافته و این موضوع مطمئناً برای سلامت تهرانی ها نگران کننده است، به ویژه که کلانشهر تهران با مشکلات دیگری همچون آلودگی هم روبه رو است." او همچنین تاکید می کند که :" گزارش ها و تحقیقات متعدد حکایت از خطرناک بودن امواج پارازیتی زمینی برای سلامت جسمی و روانی انسان دارد."

 

پارازیت فقط سهم سیاسی هاست

اما یکی از انتقادات جالب نمایندگان را فرزند شهید مطهری مطرح کرد و آن اینکه چرا در جمهوری اسلامی بر روی شبکه های غیراخلاقی پارازیت ارسال نمی شود اما بر روی کانال های سیاسی ارسال می شود؟ علی مطهری گفت: "باید این مسئله در كمیسیون فرهنگی بررسی شود كه چرا درباره شبكه های غیراخلاقی این امواج ارسال نمی شود و امواج بر روی شبكه های سیاسی ارسال می شود؟" اگر کسی تاکنون فکر می کرد که نمایندگان مردم به فکر سلامت جسم و جان آنها نیستند، هاشمی نماینده مردم مشهد این سوء ظن را برطرف کرد و در گفتگو با خبرگزاری فارس به مردم یادآور شد که "ضرر ماهواره ها بیشتر از پارازیت هاي ماهواره اي است" البته احتمالا این رهیافته مجلس هشتم این نکته را به خوبی درک کرده که ضرر ماهواره ها بیشتر به حکومت می رسد و زیان پارازیت ها دامنگیر مردم می شود. او همچنین گفته است: "مدعیان نگراني از تاثیرات پارازیت هاي ماهواره اي باید نگران ایجاد میدان مغناطیسي توسط ماهواره هاي جاسوسي و ماهواره هاي دشمن باشند نه سیستمي كه سعي در خنثي سازي ماهواره هاي دشمن دارد تا توان فركانس آنها را كاهش دهد."

 

 بازهم سپاه؟

روز گذشته رئیس کمیته مخابرات مجلس از دولت انتقاد کرده بود که چرا در خصوص ارسال پارازیت ها دولت پاسخگو نیست؟ ترابی گفته بود:" دولت قطعا باید پاسخگو باشد، اگر وزارت ارتباطات می گوید به من مربوط نیست باید دولت به عنوان مرجع بالاتر پاسخگو باشد." اما یک روز قبل از آنکه ترابی دولت را به عنوان مقصر معرفی کند، حسینی نماینده نهاوند و دیگر همکار او گفت : "روز یكشنبه دركمیسیون صنایع و معادن با دعوت از وزارت خانه هاي پست و تلگراف و تلفن ، اطلاعات و دفاع ، موضوع سیگنال هاي مزاحم روي امواج ماهواره اي که آثار سوء بر روی بدن دارد مورد بحث قرار گرفت." حسینی همچنین گفت که وزارت بهداشت احتمال وجود خطرات این فرکانسها را بالا دانسته، وزارت پست نیز ارسال این فرکانس ها را غیر قانونی می داند و وزارت دفاع از محل ارسال این فرکانس ها اظهار بی اطلاعی کرده است" حال این سئوال مطرح می شود که چه ارگانی مسئول ارسال این فرکانس هاست. در میان میهمانان روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نماینده یک ارگان غایب بوده است.

 

حسینی می گوید:" متاسفانه نماینده سپاه در این جلسه شركت نكرد و از این بابت كمیسیون گله دارد، كاش آنها حضور داشتند و نظراتشان را نیز مطرح مي كردند." اکنون همگان می دانند که نمایندگان نهادهای مسئول بی اطلاع هستند و نماینده سپاه در جلسات غایب.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر