۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

برکناري غيرمترقبه مدير عامل پتروشيمي

برکناري غيرمترقبه مدير عامل پتروشيمي

 

يک روز پس از آنکه عادل نژادسليم مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي از افتتاح بورس فرآورده هاي نفتي از کيش برگشت، نمي دانست که از هفته بعد بايد دفتر کارش در خيابان ميرزاي شيرازي را خالي کند و جاي خود را به فرد ديگري بدهد.

 

عادل نژادسليم دوشنبه گذشته را در کيش و در کنار وزير امور اقتصادي دولت دهم به سر برد. او به کيش رفته بود تا کليد افتتاح بورس نفتي کيش را که حدود شش سال قبل اعلام خبري آن شده بود با معامله اولين فرآورده پتروشيمي بزند. روز چهارشنبه در حالي بر سر کار خود حاضر شده بود که شب قبل از آن به او اطلاع داده بودند فردا آماده توديع از محل کار خود باشد.

 

شايد مهم ترين عاملي که باعث شد نژادسليم از کار خود برکنار شود صداقت بيش از اندازه او در خصوص توليد ضربتي بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي بود.

 

به دنبال طرح تحريم فروش بنزين به ايران از سوي کنگره امريکا، طرحي مطرح شد که ايران مي تواند توليد 24 ساعته بنزين را در مجتمع هاي پتروشيمي خود انجام دهد. علي محمد بساق زاده مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي در گفت وگويي اعلام کرده بود مجتمع هاي پتروشيمي کشور بنزين توليد مي کنند اما اين خبر از سوي نژادسليم تاييد نشد.

 

ولي پس از مدتي باز اين خبر با عنوان «آغاز طرح توليد 48ساعته بنزين از اوايل آبان» و اينکه «با تغييراتي که در ساختار عملکردي سه مجتمع پتروشيمي بوعلي، برزويه و آراماتيک بندر امام(ره) صورت گرفته زمينه توليد 18 ميليون ليتر بنزين فوق سوپر فراهم شده است که در ترکيب اين حجم بنزين توليدي با بنزين پالايشگاهي و تبديل آن به بنزين با کيفيت قادر خواهيم بود بنزين مورد نياز کشور را تامين کنيم و مشکل تحريم را پشت سر خواهيم گذاشت» روي خطوط خبري آمد، اما باز هم اين اخبار به نوعي ديگر و با عنوان «منابع آگاه در پتروشيمي» تکذيب شد.

 

به نظر مي آيد اين مساله تنها دليل برکناري نژادسليم نبود بلکه اعتراض وي به معلوم نبودن سياست هاي مشخص دولت از ديگر دلايل برکناري اين معاون تازه وارد وزارت نفت بوده است. براي مثال يکي از اعتراض هاي نژادسليم مشخص نبودن قيمت خوراک پتروشيمي بوده است. او در اواخر نيمه دوم سال گذشته به طور رسمي به اين امر اعتراض کرده بود و گفته بود «مشخص نشدن قيمت خوراک پتروشيمي مانع فعاليت قراردادهاي جديد شده است». وي گفته بود «شرکت ملي صنايع پتروشيمي تاکنون چند قرارداد مشارکت با کشورهاي عمان، قطر، اندونزي، سنگاپور، ونزوئلا و هند نهايي کرده که البته به علت مشخص نبودن قيمت خوراک، به طور جدي فعال نشده اند.»

 

اين اعتراض ها به ويژه «موافقت نداشتن با توليد بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي» توانست تاثير خود را در برکناري زودهنگام نژادسليم بگذارد و او را غافلگيرانه کنار بگذارند.ديروز اولين خبر برکناري نژادسليم و انتصاب بيات را خبرگزاري حامي دولت دهم يعني فارس اعلام کرد هرچند پيش از اين خبرگزاري مهر به نقل از ميرکاظمي از برکناري نژادسليم خبر داده بود. ميرکاظمي وزير نفت دولت دهم به اين خبرگزاري گفته بود؛ « قصد دارم در بخشي از پست هاي مديريتي در زيرمجموعه هاي وزارت نفت از مديران جوان تري استفاده کنم.» وي در حاشيه امضاي تفاهمنامه گازي با وزير نفت و انرژي ترکيه در تهران در پاسخ به پرسش مهر از تغيير عادل نژادسليم مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي خبر داد و گفت؛ هنوز تصميمي در مورد جايگزين هاي احتمالي مديريت شرکت ملي صنايع پتروشيمي نگرفته ام اما به زودي مديرعامل اين شرکت مشخص خواهد شد.وي با تاکيد بر اينکه اعتقاد دارم بايد در بخش هايي از صنعت نفت تغييرات مديريتي اعمال شود، تصريح کرد؛ برخي از مديران در برخي از جايگاه هاي ديگر کارايي بيشتري دارند و از اين رو قصد دارم در بخشي از پست هاي مديريتي از مديران جوان تري استفاده کنم.اين عضو کابينه دولت با تاکيد بر اينکه با وجود زحمات صورت گرفته در سال هاي گذشته اما تغيير مديريتي در شرکت ملي صنايع پتروشيمي ضروري به نظر مي رسد، بيان کرد؛ پيش از اين مشکلاتي در صنعت پتروشيمي وجود داشت که سعي مي کنيم با تغييرات لازم مديريتي وجود اين مشکلات را به حداقل کاهش دهيم.ميرکاظمي با تاکيد بر اينکه تغييرات مديريتي با هدف ارتقاي فعاليت هاي شرکت هاي مختلف صنعت نفت انجام مي گيرد، تبيين کرد؛ رسانه ها نبايد براي مديراني که در اين مملکت زحمت مي کشند از واژه «برکناري» استفاده کنند.

 

وزير نفت افزود؛ جابه جايي مديران به معناي حذف اين افراد نيست و آنها بر حسب ويژگي هايي که دارند در جاي ديگري مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

وي با بيان اينکه بايد احترام مديران زحمتکش صنعت نفت را حفظ کنيم، تاکيد کرد؛ قطعاً از عادل نژادسليم در جاي ديگري استفاده مي کنم.

 

مهر در همين حال در پايان گزارش خود آورده است عادل نژادسليم مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي از سمت خود استعفا نکرده و به طور ناگهاني از تغيير خود مطلع شده است.

 

اما ساعت 12 روز گذشته فارس خبرگزاري حامي دولت دهم در خبري از انتصاب عبدالحسين بيات به عنوان مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي خبر داد. اين خبرگزاري اعلام کرده بود در راستاي جابه جايي معاونت هاي وزارت نفت، جابه جايي عبدالحسين بيات و نژادسليم به قطعيت رسيد.

 

بيات پيش از اين در سمت مديرعاملي پتروشيمي بوشهر فعاليت داشته است. با اين حال به گزارش اعتماد، تا نيم ساعت قبل از معارفه بيات و توديع نژادسليم، حکم انتصاب بيات به شرکت ملي صنايع پتروشيمي ارسال نشده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر