۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

تحریم جشنواره های ایران از سوی کارگردان مطرح ایتالیایی

    تحریم جشنواره های ایران از سوی کارگردان مطرح ایتالیایی

     

    ارمانو اولمی، کارگردان ایتالیایی در اعتراض به رفتار خشونت بار دولت محمود احمدی نژاد و کشتار و زندانی نمودن معترضان اعلام نمود به هیچ عنوان مایل نیست هیچ فیلمی از او در جشنواره های "جمهوری اسلامی" پخش گردد.

    پیش از این قرار بود یکی از آثار کوتاه این کارگردان مطرح در بیست و ششمین جشنواره فیلم کوتاه ایران به نمایش درآید.

     

    متن کامل بیاینه ارمانو اولمی به شرح زیر است:

     

    به اطلاع من رسیده که یکی از فیلم هایم در برنامه ی نمایش بیست و ششمین فستیوال فیلم کوتاه در ایران قرار دارد. در همبستگی با ملت صلح جو و فیلمسازان و سایر هنرمندانی که تحت محاکمه هستند، من مایل به نمایش هیچیک از کارهایم در هیچ فستیوالی در جمهوری اسلامی ایران نیستم. 

     

    من در فستیوال هایی که در کشورهایی برگزار می شود که در آن کشورها جنگی علیه کسی و این گونه جنایات علیه بشریت در حال انجام است شرکت نمی کنم. 

     

    من فقط در فستیوال های کشورهایی که برای صلح کار می کنند شرکت می کنم. در نتیجه هر گونه شرکت کردن کارهای من در فستیوال های جمهوری اسلامی ایران بر خلاف میل من است. 

     

    برای تمامی برادران و خواهران ایرانی خودم آرزوی صلح، استقلال و آزادی دارم. 

     

    ارمانو اولمی فیلمساز کهنه‌ کار سینمای ایتالیا برنده جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز است. رمانو اولمی 77 ساله در 1988 برای فیلم افسانه الکلی مقدس برنده شیر طلایی بهترین فیلم ونیز شد و در 1978 نیز با فیلم درختی با کنده‌های چوبی نخل طلا بهترین فیلم جشنواره کن را دریافت کرد.

     

    کناره گیری بیضایی و چرمشیر از جشنواره تئاترفجر

     

    بهرام بيضایی و محمد چرمشير دو هنرمند برجسته تئاتر ایران به خاطر مسایل جاری کشور انصراف خود را از حضور در جشنواره تئاتر فجر اعلام کردند.

     

    پیش از این نام بیضایی به عنوان یکی از شرکت کننده های اصلی در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر اعلام شده بود که البته خود بیضایی این خبر را تایید نکرده بود. 

     

    از سوی دیگر محمد چرمشیر نیز درخواستی به دبیرخانه جشنواره فرستاده و از آنها خواسته متون او را از جشنواره خارج کنند تا در فرصتی مناسب تر اجرا شوند. بیضایی که پیشتر دلیلی برای حضور یا عدم حضور در جشنواره اعلام نکرده، می گوید؛ «اجرای نمایش «سهراب کشی» را به شرایط مناسب تری در آینده موکول کرده ام.»

     

    به گزارش اعتماد این کارگردان تئاتر دیروز درباره دلایلش از انصراف گفت که"با همه شوری که به اجرای «سهراب کشی» چون تجربه یی پویا، دشوار و حساس در راهیابی اجرایی ادبیات اسطوره یی شاهنامه چون نمایشی زنده و پرتحرک و امروزین دارم، به دلیل اعمال چند حذف در متن «سهراب کشی» - خارج از اختیار مرکز - که در گفت وگوهای قبل صحبتی از آنها نبود، و سوء تفاهم های ناخواسته دیگری که محصول حساسیت های این روزهاست، چند روز پیش در گفت وگویی با مرکز هنرهای نمایشی رسماً اجرای این نمایش را به شرایط مناسب تری در آینده موکول کرده ام."

     

    در همین حال حسین پارسایی دبیر جشنواره تئاتر در نخستین نشست خبری جشنواره از انصراف چرمشیر خبر داد.و گفت"همه هنرمندان برای بودن یا نبودن در جشنواره آزادی عمل دارند و من هرگز حضور و غیبت آنان را در جشنواره به جریان دیگری ارتباط نمی دهم."

     

    حسین پارسایی از اهالی رسانه خواست غیبت برخی از چهره های تئاتری را در این دوره از جشنواره به مسائل دیگری ارتباط ندهند و از ذکر برخی از اسامی که ایجاد حساسیت می کند، دوری کنند.

     

    روزنامه حیات نو نیز در شماره روز سه شنبه کناره گیری اعتراض آمیز بهرام بیضایی را چنین توص یف کرد"خالق سهراب‌کشى چشم بر زمانه نبست."

     

    این روزنامه با نقل پاسخ بیضایی آورده است؛"اجراى نمایش سهراب‌کشى را به شرایط مناسب‌ترى در آینده موکول کرده‌ام" این صداى بهرام بیضایى است که در گوش تاریخ مى‌پیچد و یکبار دیگر نشان مى‌دهد که تنها مردان بزرگ هستند که کارهاى بزرگ را به انجام مى‌رسانند.سال‌هاست که همه مى‌دانیم بهرام بیضایى آرزوى اجراى سهراب‌کشى را در سر دارد. سال‌ها بود که بیضایى این نمایشنامه را براى اجرا به مرکز هنرهاى نمایشى پیشنهاد مى‌داد و با پاسخ منفى مسئولان مواجه مى‌شد. اما ناگهان مسئولان تغییر عقیده دادند و آن هم در سالى که اغلب کارگردان‌هاى مولف ما در اعتراض به حوادث پس از انتخابات از حضور در جشنواره تئاتر فجر سر باز زدند، مرکز هنرهاى نمایشى و دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر در اقدامى‌‌داوطلبانه، پیشنهاد اجراى سهراب‌کشى در آخرین روز جشنواره تئاتر فجر و سپس ادامه اجراى عمومى‌آن را به استاد داد.

     

    نبض حادثه در دست‌هاى بیضایى مى‌زد و جامعه تئاترى منتظر پاسخ استاد بودند که چه اتفاقى مى‌افتد در انتخاب اجراى متنى که بیضایى سخت به اجراى آن علاقه‌مند است و حضور در جشنواره تئاتر فجر و باقى قضایا... و بیضایى با تمام عرقى که به این نمایشنامه داشت، چشم بر حوادث این روزها نبست و واقعه را در همراهى با مردم رقم زد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر