۱۳۹۰ خرداد ۲۲, یکشنبه

بخشهایی از جلسه پرسش و پاسخ مستقیم مشاورین میرحسین موسوی و مهدی کروبی

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via خبرنگاران سبز؛ معتبر و مردمی by noreply@blogger.com (Vahid) on 6/12/11

این راهپیمایی پیش رو برای حکومت ملاک است و مشخص می کند آیا نظام به فکر آشتی ملی هست یا خیر.بهتر است عملکرد شورا را ملاحظه نمایید اگر مناسب نظر افراد نبود میتوان فاصله گرفت.اگر جنبشی در خارج از کشور وجود دارد، باید آینه داخل کشور باشد. به بنده ماموریتی دادند که در خارج از کشور آینه داخل کشور باشم. قبول ولایت فقیه یک نظر شخصی است.منشاء حاکمیت مردم است. اگر هر قدرتی دارای قدرتی نامحدود باشد، قابل قبول نیست. در مورد قانون اساسی، مردم باید بتوانند دوباره در مورد قانون اساسی اظهار نظر بکنند و حتی آنرا کنار بگذارند . نباید در برابر نظر و رای مردم ایستاد.( تاکید بر تغییر قانون اساسی از طریق همه پرسی )
خبرنگاران سبز/سیاست:
پخش مستقیم میزگرد دکتر امیر ارجمند و مجتبی واحدی در دانشگاه جرج واشنگتن با عنوان نگاهی به تحولات پیش روی جنبش سبز با همت وب سایت بالاترین بطور مستقیم در حال پخش است.این نشست پرسش و پاسخ که در آستانه راهپیمایی سکوت جنبش سبز برگزار شده بود، با هوشیاری توسط شورای هماهنگی راه سبز امید، برنامه ریزی شد تا اخبار مرتبط با سردار مدحی که نظام عمدا برای منحرف کردن تمرکز فعالین جنبش سبز، به راه انداخته بود را تحت پوشش خود قرار داد.

بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است که به مرور به روز خواهد شد:

آقای کروبی و موسوی ادعای رهبری ندارند آنها گفته اند که پیرو و همراه مردم هستند.
بسیاری از افرادی که به سرکوب کمک کرده اند، قربانی شستشوی مغزی هستند.
ما بنا نداریم اقشار مردم را از هم جدا کنیم همانند حکومت.
با شرایط فعلی ورود به انتخابات مجلس کاملا غلط است که در آینده توضیح داده خواهد شد.

کشورهای جهان به دلیل دروغگویی های مداوم حکومت در مورد بازداشت رهبران جنبش سبز در شوک هستند چرا که حکومت میگوید اصلا آنها بازداشت نشده اند.

این جنبش ریشه در مطالبات تاریخی مردم ایران دارد.

امیرارجمند کلامش را از روز 25 بهمن 89 شروع کرد.
حکومت ادعا کرده بود جنبش سبز تمام شد اما 25 بهمن تمام معادلات آنها را برهم ریخت
هر راهی را انتخاب میکنیمباید مبتنی بر واقعیات داخل کشور باشد

بعد از انتخابات آزاد حق تعیین سرنوشت مردم بیرون میاید

حضور مردم در خیابان ها برگ برنده اساسی برای جنبش سبز است . میتوان بدون شعار و راهپیمایی سکوت برای بسیج شدن مردم اانجام شود

باید از اعتصاب استفاده کرد و یا حرکت اعتراضی ترکیبی یعنی هم اعتصاب و هم راهپیمایی.

راهکارهای جدید باید از پایین و از شبکه های اجتماعی مطرح شود.

تنها نباید صحبت کرد باید برای محقق شدن برنامه هایمان عملیاتی حرکت کنیم و باید از کلی گویی فراتر برویم

کار شورای راه سبز امید هماهنگی است فعالین سایت ها باید راهکارهای بحث شده را عملیاتی کنند .

ما راه حل دیگری به غیر از مبارزات بدون خشونت نداریم . باید در مقابل تحریک حکومت به فکر مبارزات مدنی بدون خشونت برویم .

شورای راه سبز امید نمیتواند نظر خود را نظر جمع بداند و نمیتوان دیگران را از خود دور کند . تکثر گرایی هدف اصلی جنبش است.

در ادامه سوالات کاربران سایت بالاترین در این گفتگو برای پاسخ خوانده شد:

بحث ولایت  فقیه :

واحدی: طبق تجربه سالهای گذشته در کشور، تئوری ولایت فقیه جواب نخواهد داد .

امیرارجمند : قبول ولایت فقیه یک نظر شخصی است.منشاء حاکمیت مردم است. اگر هر قدرتی دارای قدرتی نامحدود باشد، قابل قبول نیست. در مورد قانون اساسی، مردم باید بتوانند دوباره در مورد قانون اساسی اظهار نظر بکنند و حتی آنرا کنار بگذارند . نباید در برابر نظر و رای مردم ایستاد.( تاکید بر تغییر قانون اساسی از طریق همه پرسی )

مجموعه ای که نقشش هماهنگی است، نمیتواند از نظر جمع نظر بدهد. در منشور جنبش سبز آمده است که " مشروعیت حاکمیت از آن مردم است ".

بحث شعار دادن یا ندادن در مراسم فردا و روزهای آینده :

اگر مردم در خیابان احساس کردند که باید شعار دهند، مشکلی ندارد. باید خودشان تصمیم بگیرند . ضربه ای که حکومت از جنبش سبز خورده، مفتضحانه بوده است .

شورای هماهنگی راه سبز امید :

آقای کروبی مشخصا کسی را در شورای راه سبز امید معرفی نکردند.اما با بنده مشورت میشود.

شورای مشورتی جنبش سبز، چند روز پس از 25 خرداد، تشکیل شد که قرار بر این شده است نام اعضای آن معرفی نشود . بنده هم تنها سخنگوی این شورا هستم .قبول داریم که شورایی که افرادش معرفی نشده اند میتواند مورد تردید قرار بگیرد اما در نقطه مقابل شرایطی وجود دارد که نمیتوان در حال حاضر به آن پاسخ دادو نام اعضای آنرا رسانه ای کرد.

در ادامه تعدادی از حضار از خط مشق پیش گرفته شورای هماهنگی راه سبز امید، به دلیل معرفی نکردن نام اعضاء و مشخص نکردن برنامه این شورا اعتراض تندی کردند که با متانت و صبوری دکتر امیرارجمند و مجتبی واحدی همراه شد.

امیرارجمند در پاسخ به خانمی که گفته بود شما حق ندارید از جانب مردم صحبت کنید گفت :  مطالبه شما برحق است که در شرایط حاضر نمی توانیم پاسخ دهیم . بهتر است عملکرد شورا را ملاحظه نمایید اگر مناسب نظر افراد نبود میتوان فاصله گرفت.
اگر جنبشی در خارج از کشور وجود دارد، باید آینه داخل کشور باشد. به بنده ماموریتی دادند که در خارج از کشور آینه داخل  باشم. یکی از نقاط ضعف شورای هماهنگی راه سبز امید، فراهم نکردن سریع مکانیزمهای مشورتی است که باید بگوییم این نقیضه در سطح داخل و خارج در حال انجام است که از اقوام و قومیت ها نیز در آن وجود خواهد داشت.

مجتبی واحدی نیز با زیرکی جواب سوال کنندگان را بدین صورت پاسخ داد :  همه نظرات را بگذارید حد وسط آنرا بگیرید. کسی حق ندارد مقدسات اسلامی را برای حکومت داری به بازی بگیرد.با تلفیق دین با حکومت مخالف هستم و به باور حضار با سکولاریسم موافق هستم .

در ادامه همه حضار و مدعوین به احترام برادر شهید مجید مختاری یک دقیقه ایستاده سکوت کردند.

نیک آهنگ همچنین این سوال را پرسید که چرا شما با بی بی سی فارسی مصاحبه میکنید با صدای آمریکا امتناع میکنید ؟

یکی دیگر از حضار پرسید: برنامه این شورا برای هماهنگی با دیگر احزاب سیاسی ( اپوزیسیون ) چیست ؟

مجتبی واحدی پاسخ داد : ما نباید کاری کنیم کسی گروهی از بدنه جنبش جدا شود حتی افراد مذهبی و علمای قم نیز نباید از بدنه جنبش جدا شوند. در مورد آقای رفسنجانی نیز همینطور ایشان الگوی جنبش سبز نیستند. در مورد جنگیری و رمالی زیاد گفته شده است. اما دلایل پایداری نظام اسلامی چه بوده اینکه : اینها هزار و چند سال سرمایه مذهبی اسلام را خرج نظام کردند که پایدار بودنش هیچ جای تعجب ندارد. به باور اکثریت مردم ، جمهوری اسلامی ضد دین ترین حکومت در تاریخ است برای همین است که افرادی که تا دیروز از حکومت حمایت می کردند امروز پشت این حکومت را خالی کردند.

سپس امیرارحمند نیز به سوالات مطرح شده پاسخ دادند. وی دوباره بر گفته های قبلی خود تاکید کرد و گفت : باید آینه جنبش داخل کشور باشیم. اگر قبول داریم که تکثرگرایی در جنبش وجود دارد که به دلیل اینکه عده ای منش و روش گفتگو را رعایت نمیکنند راه برای گفتگو را دشوار می کنند. راهپیمایی 25 بهمن هرگز فعل حرام نبوده چرا که راهپیمایی حق مدنی در قانون اساسی است. در مورد سوال نیک آهنگ که پرسیده بود چرا با بی بی سی فارسی مصاحبه می کنید ولی با صدای آمریکا مصاحبه نمی کنید . ببیند : دلیل حرفه ای بودن رسانه است که شاید در دیگر رسانه مورد نظر شما، خط قرمزهای ما رعایت نشود. ما نه درصدد شیطانی کردن کسی هستیم و نه در فکر پاک کردن دست نهاد یا رسانه ای . برای ما کسی رئیس کس دیگری نیست. هر دو قدرت آمریکا و انگلیس بدهکار ملت ایران هستند و هردو تاریخ ما را تغییر داده اند.

در مورد تداوم راهپیمایی و برنامه های بعدی برای روزهای آینده سوال شد و اینگونه پاسخ داده شد :

واحدی:  پتانسیل اعتراضی  که در مصر و تونس وجود داشته در ایران به دلیل تجربه یک انقلاب که سی و دو سال پیش انجام شد، وجود ندارد همچنین تصمیم گیری و مسئولیت وجدانی و اخلاقی در مورد امنیت تظاهر کنندگان برایمان بسیار دشوار است. درمورد آقای خاتمی پرسیده شد که باید بگویم: آقای خاتمی، امروز با صحبت هایشان که فرمودند" اگر ما کوتاه بیاییم مردم کوتاه نخواهند آمد " در حد مطلوبی گفته های قبلی اشان را جبران کردند.

دکتر ارجمند نیز در مورد آشتی ملی اظهار داشت :

ما هیچگاه مخالف آشتی ملی نبوده ایم حتی ما میتوانیم آنهاییکه به ما نیز ظلم کردند را نیز ببخشیم و در کنار خود داشته باشیم. حکومت لازم نیست با ما مذاکره کند زمینه آشتی ملی را با آزادی زندانیان، آزادی مطبوعات و احزاب و اجازه تظاهرات دادن، باز کنید. حکومت باید زمینه اولیه را فراهم نماید . مواضع شورا هرگز تغییر نکرده. نمونه بعدی مراسم هاله سحابی که یک مراسم عادی بوده.

امیرارجمند اظهار داشت: این راهپیمایی پیش رو برای حکومت مکلاک است و مشخص می کند آیا نظام به فکر آشتی ملی هستند یا خیر.

هیمچنین در مورد شکاف پیش آمده در حکومت اظهار داشت: مسئله اختلاف اصلن ساختگی نیست و همیشه در بین افراد قدرت طلب وجود داشته که هر دو طرف در قدرت حامیان رهبری و دولت احمدی نژاد به دنبال ماندن در قدرت هستند که ما وارد بازی قدرت آنها نمیشویم. ما هر چی گفتیم که از منابع دولتی استفاده کردید، با جن گیری و رمالی دولت را می گردانید ، که امروز این حرف ها را خود آقایان میزنند. اینها برای منافع شخصی است . ما باید در نیروهای حکومت ریزش ایجاد کنیم.

مشاور ارشد میرحسین موسوی در گفته های پایانی این مصاحبه در مورد قانون اساسی و انتقادات فراوان به آن اینگونه توضیح دادند : 

" قانون اساسی یک روز میثاق ملی مردم بوده چه درست چه نادرست که ما اکنون به عنوان چارچوب از آن استفاده میکنیم. قابل اساسی قابل اصلاح است که اگر قرار است اصلاح بشود باید با همکاری همه نیروهای دموکراتیک انجام شود. شما می توانید مواضع رادیکال را اتخاذ نمایید اما امکان سرکوب را برای آنها (  حکومت ) فراهم می کند. در جنبش تفکرات متفاوتی درمورد قانون اساسی وجود دارد. تنها قانون اساسی نیست که دموکراسی را می سازد بلکه روش اجرای قانون دموکراسی میسازد. قانون اساسی خوب برای ما دموکراسی نمیسازد همراهی، حضور و احساس مسئولیت مداوم مردم باعث داشتن دموکراسی می شود ".

در ادامه و پس از پایان مصاحبه دکتر امیرارجمند و مجتبی واحدی، قرار است برادر شهید مجید مختاری چند دقیقه ای به نمایندگی از جوانان جبنش سبز، به اظهار نظر بپردازد.

پایان نشست پرسش و پاسخ مشاور ارشد میرحسین موسوی و نماینده نزدیک به مهدی کروبی .

نسخه نهایی.
می‌توانید این گفت‌وگو را به صورت کامل به صورت ویدئویی در اینجا نگاه کنید

 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر