۱۳۹۰ خرداد ۲۳, دوشنبه

فیروزه صابر: فردا صبح پیکر برادرم را تحویل می گیریم و مراسم را به جا می آوریم

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


مژگان مدرس علوم
جرس: روز جمعه هدی صابر فعال ملی مذهبی در اثر شوک قلبی ناشی از اعتصاب غذا در اعتراض به فاجعه جانباختن هاله سحابی به شهادت رسید. این در حالی است که علت اصلی درگذشت این روزنامه نگار برجسته، بی توجهی مسئولان زندان نسبت به رسیدگی پزشکی فوری به او بوده است و به گفته پزشکان اگر زود به بیمارستان منتقل می شد نجات وی از مرگ حتمی بوده است.



فیروزه صابر در خصوص اعتراضات خانواده صابر می گوید: "ما می خواهیم بدانیم چرا باید برای هاله این اتفاق بیافتد و ایشان در اعتراض به این برخوردها دست به اعتصاب بزند؟ و چرا زمانیکه دچار ناراحتی قلبی می شوند سریع ایشان را به بیمارستان منتقل نمی کنند؟ که به گفته پزشکان اگر زود به بیمارستان منتقل می شد الان برادرم در میان ما بود. اینها اعتراضاتی است که خانواده صابر از بازپرسی که به بیمارستان آمده بود مطرح کردند تا ببینیم به این اعتراضات پاسخ و رسیدگی می کنند ؟ هر چند که می دانیم رسیدگی نمی شود اما به هر حال وظیفه خانواده است که به این اتفاقات اعتراض کند."


احمد منتظری در پیامی به مناسبت درگذشت هدی صابر تاکید کرده است:"گناه این فاجعه بزرگ به عهده کسانی است که آن عزیز را به بهانه‌های واهی به زندان افکندند، آزادی‌اش را سلب کردند و خانواده و دوستان را از فیض وجودش حتی در آخرین لحظات حیاتش محروم نمودند. پرواضح است که اگر هدی صابر عزیز ما زندانی نمی‌شد چنین مرگی برای او رقم نمی‌خورد و اگر مسبّبان درگذشت هاله سحابی مجازات می‌شدند، زمینه چنین مرگ دلخراشی برای هدی صابر به وجود نمی‌آمد."


همچنین سیدمحمدخاتمی در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت هدی صابر این رویداد را "تلخ" و "سنگین" توصیف کرد.


گفتنی است هدی صابر روزنامه نگار، مترجم، و فعال ملی مذهبی و از گردانندگان مجله توقیف شده "ایران فردا" بود که به همراه خسرو دلیرثانی از اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی در پی شهادت مظلومانه هاله سحابی، از دوازده خرداد ماه در اعتصاب غذا بود. هدی صابر در بیانیه ای بهمراه دلیر ثانی اعلام کرده بود: "ما دو عضو خانواده فکری – سیاسی ملی – مذهبی در اعتراض به فاجعه روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه ۹۰ و تهاجم منجر به مرگ فرزند اول سحابی بزرگ که مادرصفت و خواهرگونه در خدمت مردمان و آسیب دیدگان وقایع دو سال اخیر میهن بود، از گاه غروب پنجشنبه ۱۲ خرداد ماه در بند ۳۵۰ زندان اوین بدون طرح هیچ گونه مطالبه و خواسته شخصی، دست به اعتصاب غذای تر می زنیم."


متن گفتگوی "جرس" با فیروزه صابر خواهر هدی صابر در پی می آید:


خانم صابر، ضمن تسلیت به شما، دقیقا شما چه زمانی از خبر درگذشت برادرتان با خبر شدید؟


ما امروز از طریق سایت ها و دوستان با خبر شدیم که برادرم در بیمارستان مدرس است و بعد از اینکه به بیمارستان مراجعه کردیم به ما گفتند که جسدش در سردخانه بیمارستان است.


لطفا از علت انتقال ایشان به بیمارستان بگویید؟


برادرم به خاطر فاجعه و شهادت هاله سحابی از پنج شنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود و روز جمعه که روز نهم اعتصابش بود ساعت چهار و نیم بامداد دو بار دچار حمله قلبی می شود و به زندانبانان از درد خود گفته است اما زندانبانان توجهی به او نکرده اند و پنج - شش ساعت بعد از حمله قلبی برادرم را به بیمارستان مدرس رسانده اند و در آنجا آنژیوگرافی کردند و دو بار انژوکت شده و تلاش می شود تا رگهایش باز شود اما متاسفانه چون فشارشان پایین افتاده بود و تورم ریوی داشته درمان پزشکی اثر نکرده و برادرم فوت کرد. اما در حالیکه برادرم روز جمعه درگذشته است اما خبر فوت ایشان از دیشب در سایت ها آمد و امروز همه مطلع شدند.


خبر شهادت آقای صابر از چه طریقی به سایت ها رسیده است؟


یکی از دوستانمان دیروز در بیمارستان مدرس بوده و بطور اتفاقی شنیده که هدی صابر در سی سی یو آنجا تمام کرده است و اگر این دوستمان آنجا از جریان با خبر نمی شد اخبارش منتشر نمی شد.


آیا زمانیکه ایشان را به بیمارستان منتقل کردند به شما خبر دادند؟


نخیر، هیچ اطلاعی به ما ندادند و ما از سایت آقای نوری زاد خبر را شنیدیم و اگر در سایت این خبر نمی آمد اصلا هیچ اطلاعی به ما نمی دادند. حتی همسر برادرم که با کارشناس پرونده تماس گرفته اما او گفته که چیزی نیست نگران نباشید.


می توانید اعتراضات خانواده صابر را نسبت به درگذشت آقای صابر بفرمایید؟


ما می خواهیم بدانیم چرا باید برای هاله این اتفاق بیافتد و برادرم در اعتراض به این برخوردها دست به اعتصاب بزند؟ و چرا زمانیکه دچار ناراحتی قلبی می شوند سریع ایشان را به بیمارستان منتقل نمی کنند؟ که به گفته پزشکان اگر زود به بیمارستان منتقل می شد الان برادرم در میان ما بود.


اینها اعتراضاتی است که خانواده صابر از بازپرسی که به بیمارستان آمده بود مطرح کردند تا ببینیم به این اعتراضات پاسخ و رسیدگی می کنند هر چند که می دانیم رسیدگی نمی شود اما به هر حال وظیفه خانواده است که به این اتفاقات اعتراض کند.


شما همیشه نسبت به حبس آقای صابر در زندان اعتراض داشتید آیا هیچوقت پاسخی به این مسئله از سوی مسئولین قضایی دریافت کردید؟


برادرم از دوم مرداد ماه بدون هیچ حکمی در زندان نگهداری می شده است که گفته بودند بازداشتشان به علت حکم ده سال پیششان بوده که از نظر وکیل این مسئله منتفی بوده و بارها از طرف آقای شریف اعلام شده بود. در هر حال از طرف خود ایشان و خانواده و وکیل همیشه اعلام شده که نگهداری ایشان در زندان هیچ دلیل قانونی نداشته است و پاسخی هم نگرفتیم.


آخرین باری که آقای صابر را ملاقات کردید چه زمانی بوده است؟


ما دوشنبه هفته گذشته با ایشان ملاقات داشتیم که در اعتصاب غذا بودند....
 

آیا پیکر آقای صابر را به شما تحویل داده اند؟


بله، جسدشان را به پزشک قانونی بردند تا آنجا کالبد شکافی شود و الان در سردخانه بهشت زهرا است.


آیا اجازه برگزاری مراسم تشیع آقای صابر را داده اند؟


به ما گفته اند که صبح می توانید پیکر برادرم را تحویل بگیریم و مراسم را به جا بیاوریم.


الان وضعیت روحی فرزندان و همسر ایشان چطور است؟


بالاخره یک شوکی بود که به همه بخصوص به فرزندان ایشان وارد آمد و همه ناراحت هستند...


با تشکر از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید.

 


 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر