۱۳۹۰ خرداد ۲۳, دوشنبه

وضعیت نامساعد جسمانی قاسم شعله سعدی در زندان اوین

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


جــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، دکتر قاسم شعله سعدی، استاد دانشگاه و از نمایندگان اسبق مجلس، که از ۱۴ فروردین گذشته در زندان اوین نگهداری می‌شود، از عارضه دیسک کمر به شدت رنج می‌برد و از وضعیت نامساعد جسمانی برخوردار می باشد.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این نماینده شیراز در مجلس سوم و چهارم شورای اسلامی، به دلیل ضایعه نخاعی و دیسک کمر قادر به حرکت به صورت عادی نیست و نیاز به مداوای فوری و تخصصی پزشکی دارد. این در حالی است که وی تنها چند بار از سوی درمانگاه زندان اوین مورد معاینه قرار گرفته است.


دکتر قاسم شعله سعدی که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس تعزیری و همچنین با استناد به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به محرومیت از حرفه وکالت و تدریس دانشگاه به مدت ده سال محکوم شده است، از ۱۴ فروردین گذشته در زندان اوین به سر می‌برد.


در سایت شخصی این حقوقدان آمده است: "در سال ۱۳۸۱ آقای دکتر شعله سعدی نامه‌ای سر گشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران بنا بر تخصص چندین ساله وی در امر حقوق انتشار داد که در آن نامه به انتقاد از مسائل مختلفی پرداخته بود. که نهایتا در تاریخ ۱۷-۱۱-۸۵ شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب را به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به امام و رهبری، را تایید و وی را به یک سال و نیم حبس محکوم نمود. البته پس از تلاشهای فراوان به دلیل اشکالات شکلی و ماهوی فراوان در پرونده و روند دادرسی ریاست وقت قوه قضائیه آقای شاهرودی طی نامه‌ای به رئیس کل دادگستری استان تهران مرقوم فرمودند اولا: توقف اجرای حکم داده شود، ثانیا: طبق قانون جدید، اعمال ماده ۱۸ در دادگستری تهران شود . بدین ترتیب اجرای حکم متوقف و منوط به اجرای ماده ۱۸ گردید."


همچنین در این وبسایت آمده است: "قبول وکالت از چهره‌های سیاسی همانند اقای دکتر سازگارا و تحلیل‌های سیاسی آقای شعله سعدی قبل از انتخابات و همچنین مصاحبه‌ها و تحلیل‌های ایشان به عنوان استاد حقوق و روابط بین الملل در ایام پس از انتخابات ریاست جمهوری، دلیل دیگری جهت احضار وی به مراجع اطلاعاتی و قضایی گردید. متعاقبا از سوی قاضی صلواتی به یک سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت و تدریس، محکوم شد."


لازم به ذکر است، در لایحه دفاعیه ای که از سوی وکیل قاسم شعله سعدی به دادگاه ارائه شده است، موارد غیرقانونی بودن حبس این وکیل دادگستری به شرح ذیل مورد تاکید قرار گرفته است:
۱- «طبق دستور ریاست قوه قضائیه دادنامه نقض شده و لازم الاجرا نیست و باید مجددا مورد رسیدگی قرار گیرد که این رسیدگی تاکنون به عمل نیامده است»
۲- «اتهام انتسابی مربوط به سال ۱۳۸۱ و مشمول مرور زمان است»
۳-«نامبرده به دلیل ضایعه نخاعی قادر به تحمل کیفر نیست»


دکتر قاسم شعله سعدی، یکی از چندین زندانی سیاسی است که از حق ابتدایی خود برای رسیدگی پزشکی مناسب محروم است.


گزارش ها و اخبار منتشر شده حاکی از آن است که عبدالله مومنی، هاشم خواستار، محسن صفایی فراهانی، مهدی محمودیان، زهرا جباری، فرح واضحان، فاطمه رهنما، ابوالفضل عابدینی نصر، حامد روحی‌نژاد، هادی عابدباخدا، محمد سیف‌زاده و… نیز در شرایط مشابهی قرار داشته و از دسترسی به امکانات پزشکی مناسب محروم هستند.


در همین راستا نیز، هدی صابر، روزنامه نگار و فعال ملی- مذهبی زندانی، در جریان اعتصاب غذایی که در زندان داشت، روز جمعه دچار حمله قلبی شد و پس از اعزام دیرهنگام به بیمارستان مدرس تهران، امروز جان باخت.



 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر