۱۳۹۰ خرداد ۳۱, سه‌شنبه

به اعتصاب تا تغییر وضعیت ادامه می دهیم و هر هزینه‌ای را می‌پذیریم

زندانیان اعتصاب کننده غذا به خانواده هایشان گفتند: به اعتصاب تا تغییر وضعیت ادامه می دهیم و هر هزینه‌ای را می‌پذیریم

امروز صبح ۱۲ زندانی بند ۳۵۰ که از دو روز گذشته در اعتراض به نحوه مرگ هدی صابر و هاله سحابی دست به اعتصاب غذا زده اند به خانواده هایشان گفتند که اعتصاب خود را تا تغییر وضعیت ادامه خواهند داد. همسر فبض الله عرب سرخی و عماد بهاور دو تن از افراد یاد شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این زمینه توضیحاتی دادند. علاوه بر این صبح دوشنبه فیروزه صابر، خواهر هدی صابر نیز به زندان اوین رفته بود تا با دیدار زندانیان آنها را از ادامه اعتصاب شان منصرف کند که به او اجازه ملاقات با زندانیان داده نشد. همچنین کمپین اطلاع یافت مهدی اقبال، زندانی دیگر بند ۳۵۰ اوین در اعتصاب غذا به سر می برد که نام او در لیست اعلام شده فراموش شده بود.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مریم شربت دار قدس، همسر فیض الله عرب سرخی با اشاره به اینکه حال روحی همسرش در ملاقات کابینی امروز خوب بوده است، به کمپین گفت: « حال جسمیش را نمی دانم به هرحال الان سومین روز اعتصاب است. من و همسرم همیشه موضع مان نسبت به اعتصاب غذا منفی بود چون فکر می کردیم وقتی راه های دیگری برای اعتراض به وضعیت باشد چرا آدم باید با اعتصاب غذا جانش را به خطر بیاندازد. الان نمی دانم که اوضاع داخل زندان چطور بوده است که او برخلاف اعتقادش اعتصاب غذا را برگزیده است، بهرحال یک آدم جلوی چشمشان کشته شده است. ایمان دارم تصمیمی که او اکنون گرفته از روی احساس نبوده است و مطمئن بوده این تنها راهی است که با آن می تواند صدایش را به جهان برساند، حالا دیگر توکل به خدا. نمی دانم چه می شود.»

همسر فیض الله عرب سرخی در خصوص حضور فیروزه صابر، خواهر هدی صابر نیز امروز در زندان گفت: « فیروزه صابر به نمایندگی خانواده صابر و سحابی امروز به زندان آمده بود تا بتواند با زندانیان اعتصاب کننده ملاقات داشته باشد و از آنها بخواهد اعتصابشان را بشکنند. اما هر چقدر او و خانواده های زندانیان خواهش کردند به او اجازه بالا رفتن ندادند. او به ناچار مصرانه از ما خواهش کرد که از آنها بخواهیم به اعتصابشان پایان دهند چون تجربه غمناک صابر را داشتند و نمی خواستند دوباره تکرار شود.»

مریم شربت دار قدس در خصوص پاسخ زندانیان به درخواست های توقف اعتصاب به کمپین گفت:« هر چقدر گفتیم که اعتصاب را ادامه ندهید گفتند هدی صابر هم در اعتصاب بود. و حالا ما در اعتصاب می مانیم تا ببینیم چه پیش می آید.»

همسرآقای عرب سرخی درباره وضعیت آقای خسرو امیر ثانی، زندانی دیگری که همراه با هدی صابر به اعتصاب غذا دست زده بود، گفت: « اتفاقا آقای ثانی را امروز دیدم ، گفتم که شما دیگر اعتصابتان را بشکنید خیلی وقت است که در اعتصاب هستید اما گفتند که ادامه می دهم ، گفتند من چند روز پیش شکسته بودم اما دوباره که بقیه اعتصابشان را شروع کردند به آنها پیوستم و می خواهم ادامه بدهم. »

همسر عرب سرخی افزود :« من معتقدم اگر هیچ مشکلی از عملکردهایشان نداشته باشند نباید منعی برای ورود کسی که برای نظارت بخواهد بیاید بگذارند. اگر کسی به رفتارش مطمئن باشد برایش نظارت دیگران مهم نیست. بهرحال ما چشم امید مان به آنها نیست اما بهرحال باید نسبت به وضعیت کشورها نظارتی صورت گیرد و اکنون ایران به آن نیاز دارد.»

خانم شربت دار همچنین از واکنش همسرش به نامه چند روز پیش او که در آن از اعتصاب غذای آقای عرب سرخی دفاع کرده بود، گفت:« جسته و گریخته شنیده بود و وقتی از خودم کاملش را شنید خیلی هم خوشحال شد. من واقعا از ته دلم آن نامه را نوشتم. همیشه گفته ام که من مرخصی برای همسرم نمی خواهم درحالیکه برخی در چند سال حتی یک روز هم به مرخصی نیامده اند. اینها می خواهند با این کارشان فضای دو دستگی در میان زندانیان ایجاد کنند که ما این را نمی پسندیم و نمی خواهیم. آدم این وضعیت ها را می بیند ناراحت می شود و دیگر حتی مرخصی عزیزش را هم نمی خواهد.»

مریم شفیعی، همسر عماد بهاور زندانی که به ۱۰ سال زندان به جرم عضویت در نهضت آزادی محکوم شده و او نیز یکی از ۱۳ زندانی اعتصاب کننده است درباره وضعیت روحی و جسمی همسرش در روز ملاقات به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« حال روحیش خوب بود و می گفت که زندانی های دیگر مراقب آنها هستند. ولی الان روزهای اول اعتصاب غذا است و من فقط امیدوارم خیلی طولانی نشود، نگرانم. عماد می گفت که هنوز نمی توانم مرگ صابر را باور کنم و این اعتصاب حداقل کاری است که می توانم در اعتراض به مرگ او انجام بدهم.»

همسر عماد بهاور درباره واکنش ۱۲ زندانی اعتصاب کننده نسبت به پیام فیروزه صابر و درخواست های شخصیت های دیگر برای توقف اعتصاب غذایشان در ملاقات کابینی امروز گفت: « آنها گفتند که اعتصاب را نمی شکنند و آنقدر ادامه می دهند تا واکنش مسولان قضایی را برانگیزانند. عماد گفت با این حرکت می خواهند صدای اعتراض شان را به گوش جهان برسانند، می خواهند مسولان تغییری در وضعیت زندانیان سیاسی ایجاد کنند. آنها از هر گونه حقوق زندانی عادی مانند تلفن، ملاقات حضوری و مرخصی محروم هستند و برخوردهای تحقیر آمیز نسبت به خود و خانواده هایشان می شود. آنها گفتند هر هزینه ای را در این راه متقبل می شوند تا به نتیجه برسند و اوضاع شان تغییر کند. »
مریم شفیعی با اظهار نگرانی از ادامه اعتصاب غذا این ۱۲ زندانی گفت: « اگر اجازه می دادند فیروزه صابر زندانیان را ببیند و با آنها حرف بزند به احتمال قوی آنها اعتصابشان را می شکستند. یا حتی اگر می شد خانم صابر تلفنی پیامشان را منتقل می کردند. شاید یکی از دلایلی که آقای صابر هم اعتصابش را ادامه داد و به مرگش ختم شد این بود که او رابطه اش با خارج قطع بود و هیچ پیامی را از دوستانش در مورد شکستن اعتصابش نگرفت.»


--
**********
اعتصاب غذای زندانیان سیاسی برای هدی صابر را فراموش نکنیم!
سال نود سال آگاهی تا رهایی
سبز مي مانيم، تا هميشه
همراه شو عزیز


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر